img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Shelby er tilbake
For meg er den nye Cobraen Detroits absolutte høydepunkt. Ikke fordi den blir en betydningsfull sportsbil eller fordi den har så fantastiske prestasjoner. Men fordi en legende er tilbake. Og den ser seg ikke tilbake akkurat, men langt, langt fremover.

Det er vel ikke noe som symboliserer rå muskelbiler som Shelbys Cobra. Carroll Shelby var ikke den første som puttet store amerikanske motorer i forholdsvis ryddige europeiske chassiser, men han var den første som gjorde det så ettertrykkelig at det ga gjenlyd over hele verden. Og skaffet ham en jobb som Fords racingansvarlige, som klarte å knuse italienerne i noe av det de kunne best:: vinne 24-timeren på Le Mans.

Shelbys karriere er nesten enda mer eventyrlig enn Cobraens. 81 år gammel i dag, født i Texas og bodd i Texas nesten hele sitt liv. Da han trente til krigsflyger i 1941, brukte han mesteparten av tiden i luften til å bombe kjæresten med love letters. Etter krigen startet han hønsefarm. Den første ladningen broilere tjente han 5000 dollar på, den neste gruppa døde på vaglene og han gikk konk.

Drømmebil
I begynnelsen av 50-årene begynte han å kjøre bilrace, han hadde noen av decenniets mest spektakulære uhell og kjørte ikke sjelden med armen i gips og hånden tapet til rattet. Årets Navn i Sports Illustrated både i 1956 og 1957. I 1959 vant han Le Mans sammen med Roy Salvadori i en Aston Martin og tre år etter – forteller han – kom navnet Cobra til ham i en drøm.

Den første Cobraen bygget han opp hos det nystartede Shelby American i Venice, California, i 1962. Racingsuksessen gjør at Ford kontakter ham, de får liksom ikke Mustang til å gå som de hadde håpet – ut av det kom først GT 350 som førte til at Shelby overtok hele racingprogrammet. GT 40 vant første gang på Daytona i 1965. 16 måneder senere kunne Henry Ford II se at hans GT40-biler krysset mållinjen på Le Mans som nummer 1, 2 og 3.

Så la Ford racingen på hylla, Cobra begynte å bli utdatert, Shelby begynte å markedsføre sin Chili mix og han og Ford skrek stygt til hverandre da forholdet ble oppløst i 1970. Han jobbet litt med Chrysler, saksøkte Ford et par ganger for at de brukte ”hans” modellbetegnelser, hjalp til med å utvikle Viper, og bygde vel den første prototypen i 1989. Året etter fikk han nytt hjerte – han synes selv det er ganske morsomt at det kom fra en virkelig Las Vegas gambler – bare 38 år gammel, men det fikk ham til å starte en stiftelse som jobbet for hjertetransplantasjoner for barn. I 1992 var han stolt til stede da Chrysler introduserte Viper på Los Angeles utstillingen,

Og så forteller Edsel Ford II at på Pebble Beach i 2001, snakket han med Carroll Shelby og sa at nå måtte de legge alt gammelt grums bak seg – ”det er på tide at vi begynner å se fremover igjen”. Året etter var Shelby en del av Fords Dream Team, og jobbet intenst på Fords nye GT – trodde vi.

Prosjekt Daisy
Nå får vi vite at hovedoppgaven hans var å bestyre prosjekt Daisy, som altså avslørte seg på Detroit-utstillingen som en praktfull 2-seters roadster, helt i den 42 år gamle Cobraens ånd, men ikke antydninger til pinlig retro-sentimentalitet her nei.

Det er foreløpig ikke gitt signaler om produksjon, men slik bilen er bygget opp skal man ikke se bort fra at det blir en ganske eksklusiv serie av denne også. Den er nemlig bygget på det samme grunnlaget som GT er bygget opp på. Men her har man fått motoren flyttet fra rett bak føreren til rett foran (hvem kan se for seg en sentralmotorisert Cobra?).

Og det er ikke en hvilken som helst motor. En V10 klump, fra dens 6,4 liter kommer det 605 ganske håndterbare hestekrefter. Det får ikke hjelpe at Chryslers ME4-12 hevdes å ha litt raskere akstid, null til hundre på 4 sekunder for Cobraen høres bra nok ut det. Toppfarten ligger på ca 350 km/t – og glem sideruter og slike ting som kan hjelpe på strømlinjene. Her er det rå kraft som leverer. (”Og med en kompressor er det ikke noe problem å få den over 700 hester” trøster Chris Theodore som er sjef for Fords spesialbiler.)

På utstillingen gjentok selvfølgelig Fords folk at det ikke var produksjonsplaner for den, men de hørtes ikke veldig overbevisende ut. Designsjefen J. Mays gikk så langt som å si at ”Dersom den får samme oppmerksomhet som GT fikk da vi viste den som konsept for noen år siden, er jo alt mulig”. Forholdsvis selvfølgelig, skulle vi mene.

Rå som originalen
Bilen selv er det ikke mye å si om. Den er rå som originalen, Shelby selv forkastet den første fronten fordi det var for lite Cobra over den – men nå virker han fornøyd, han nektet designerne å legge inn tøv som radio eller sideruter, eller en topp – resultatet er en vekt på under 1500 kg. Og han insisterte på maks motor innenfor den akselavstanden de hadde til rådighet.

”Bra jobba” sier han om ingeniørene i dag. Og han føyde til ”at jeg innbiller meg ikke at jeg vil ha stor betydning for de bilene Ford bygger i dag, men allikevel – det føles nesten som å komme hjem igjen, og det kjennes bra” samtidig som han klaget litt over de 30 forskjellige medisinene han måtte holde orden på hver dag for å holde blodtrykket under kontroll og hjelpe immunsystemet.

Men selv om han kaller seg selv en gammel mann, kjører han fremdeles alt for fort, bruker litt for store hatter og var fremdeles et stort sentrum i desember-julebordet for Orange County Cobra Club. Han var ikke noe mindre fluepapir da Ford kjørte sitt overraskende Cobra-party i Detroit. Da var det helt klart at legende ikke bare var tilbake, legenden boblet.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer