Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda blir liten og firkantet Mazda overrasket i Detroit med en så å si produksjonsklar minibil bygget på Mazda2 basis. Midt blant den ene fancy superbilen eller wannabe off-roaderen etter den andre viste de en trendy liten sak som helt klart kommer til å bli den ”nye ungen i blokka”. |
||||||||||||||||
MX Micro Sport kalte Mazda sin obligatoriske konsept-deltaker i Detroit. De fleste hadde ventet noe tøft på Miata-basis, eller enda en utvikling av sportspreget rotasjonsmotor, men nei da. Her kom en trendy utgave av Mazdas minste på denne siden av mikrobiler. Selv om også denne bygger på en Ford-basis (Fiesta) er Mazda 2 fullstendig ukjent i USA. Allikevel fortalte man på standen at denne bilen ”representerer en bil som vil komme i salg på et stort og sentralt marked senere i år”.
Europa? Japan? USA? Det sa de ikke, men hvorfor vise den i USA hvis den er ment for andre? Det kan ikke være fordi de mangler gjenstander å hente ut fra designavdelingen – for der er det vegg-til-vegg med festlige zoom-zoom innslag. Slik denne bilene står nå kan det se ut som den har litt kantete 80-års design over seg. Ganske høy og ganske rette vinkler, men med svære hjul, utpregede skjermantydninger og noen andre små grep har den et helt klart urban-kriger preg over seg.
Det er lagt stor vekt på løsningen innvendig, og fire voksne får enorm plass i komfortable seter, får vi vite. Lengden, 3,98 meter forteller om en forholdsvis kompakt bil, den er like bred som Mazda3 og litt høyere. Slik den står nå har den en to liters motor og en sekstrinns gearkasse. Det er vel ikke sikkert at dette vil være standard-spesifikasjonene når bilen kommer i salg senere i år. Litt mer beskjedent utstyr må vi nok regne med da.
|