Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Qashqai - Nissan med talefeil Nissan må gjerne kalle sin kommende Geneve-konseptbil for Quashqai, men vent ikke at jeg skal uttale det. Og fra nå av kommer jeg bare til å kalle den Q, for den er jo verd en beskrivelse. |
||||||||||||||||
Bilen som de skal vise en studie av er kompakt, har egenskaper og utseende som en off-roader, men skal samtidig være komfortabel som en limousine. Sier beskrivelsen. Den følger den eldgamle konseptoppskriften, som heldigvis snart begynner å få gjennomslag på produksjonsbiler også, med bakdørene hengt opp i bakkant, og med en B-stolpe som er forsvunnet. Dermed blir det enkelt å få inn både bestemor, eller sykler eller resultatet av den ukentlige shoppingen.
Nå sier også forhåndsmeldingen at vi vil se designspor både fra Micra, fra 350Z og fra Primera i denne bilen, uten at de forteller hvilket av Nissans designkontor den kommer fra. Sannsynligheten taler for at den har sin opprinnelse i London. Ut fra skissene er vel i grunnen det eneste åpenbare særpreget at designerne har utstyrt Q med massive 20 tommers hjul. Det er også noen tegn som tyder på at på tross av mektige hjul og dominerende skjerm-antydninger, er det allikevel en del myke kurver og linjer som skal gjøre den snillere enn det en aggressiv off-roader kan virke som. For å forklare Q sier Nissan at dette er nok et eksempel på hvordan bilprodusentene stadig må finne nye nisjer inni nisjer for å kunne møte de mest spesialiserte behov.
Et spesialisert behov viser de ved siden av, på standen i Geneve. Der står den Paris-Dakar bilen som Nissan-kjørerne brukte da de vant tilsammen fire etapper i årets løp. Men det er sannsynlig at interessen fra markedet er større for en Q-type bil enn for denne.
|