Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Castagna på plass Og vi som trodde Castagna var død igjen. Et eldgammelt karosserinavn som dukket opp igjen for noen år siden, med meget underlige konstruksjoner. Så forsvant de fra avtalt møte i mai i fjor, og alle trodde de var vekk igjen. Men de kommer til Geneve. Med en Woody Mini! |
||||||||||||||||
Castagna var et av de mest respekterte karosserinavnene i det klassiske Italia. Riktignok varte firmaet til etter krigen, men forsvant forholdsvis udramatisk sammen med en rekke av de andre store.
Så var det et par entreprenører, Gioaccino Acampora og Umberto Pietra, som hadde fått tak i merkenavnet og logoen og viste noen merkelige karosserier, dels på en Maseratien og dels på noe Alfa 75-aktig. På Geneve-utstillingen i fjor lagde de et visst vesen, ved å vise Auge - en fireseter på en Maserati, CG - en to-seter på en Alfa og Rosselini. Det vil si, denne Ferrari-baserte superbilen viste de ikke, den sto der under et elegant laken og skulle, ble vi fortalt, debutere på skjønnhetspresentasjonen på Villa Este en måneds tid senere. Dit kom de aldri, så vi regnet med at nå kunne vi lukke den boken igjen. Men nei da, nå kommer bildet av årets, som riktignok er litt mer beskjeden enn den Ferrarien vi aldri fikk se. Her har de tatt en ny Mini, forlenget hekken med 25 cm, og satt på nye 18-tommers hjul for å bære det forstørrede karosseriet. Men greia er jo at de har klint på flis, akkurat som på den opprinnelige Mini stasjonsvognen, som vel er den minste woody som noensinne er fremstilt. Og det vil den fortsatt være, for den nye BMW-utgaven er som kjent en del større. For å gjøre det hele ekstra eksklusivt er Castagna-modellen også satt opp med to håndsydde Pellux-skinnkofferter for å gjøre dette virkelig spesielt.
Men er det høyverdig karosserikunst?
|