Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
307 med rumpe Selv om det er stasjonsvogner og kombi-kupéer som selger best i Norge er det mange markeder som foretrekker kompakte sedaner. Et av dem er Kina, og da stiller selvfølgelig Peugeot opp med en spesialvri på sin populære 307. |
||||||||||||||||
Fra før får du 307 levert i fem forskjellige utgaver – som 3- og 5-dørs kombikupé, som stasjonvogn og flerbruksbil (307SW) og som coupé-cabriolet tilsvarende den modellen vi har sett i Rally-VM i år.
Selv om den nye modellen - som bare skal hete 307 - debuterer i Geneve, er det nok ”hjemlandet”, Kina, som er ment ta unna mesteparten av den planlagte produksjonen på 50.000 biler i året. Samtidig som produksjonen av sedanen starter i Kina forteller Peugeot at 5-dørsutgaven får en ny produksjonslinje i Buenos Aires i Argentina. 307 sedanen får en lengde på 4,46 meter som gjør den hele 26cm lenger enn broren med 5 dører og 4cm lenger enn stasjonsvogna. Den ekstra lengden er et godt utgangspunkt for bagasjerommet som Peugeot påstår er det største i klassen. 307 skal i Kina leveres i tre forskjellige utstyrnivå med alternative bensinmotorer på 1,6 liter / 110hk eller 2,0 liter / 138hk. Kundene kan velge mellom manuell eller automatisk gearkasse.
Kina tok unna 2,05 millioner nye biler i 2003, en vekst på 62% mot året før. Nye 307 går inn i det mest volumiøse segmentet, mellomklassen, som står for 30% av nybilsalget. Av disse er igjen 90% sedaner. Klart man da stiller opp med en spesialvri.
|