Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mot lavere skatt på firmabiler
Det går endelig mot lavere skatt på firmabiler, og dagens skatteklasser for firmabil forsvinner. En arbeidsgruppe bestående av representanter fra Finansdepartementet og Skattedirektoratet foreslår en nedjustering på 5 prosent. Forslaget er foreløpig sendt på høring til berørte parter, før finansministeren eventuelt gir den endelig godkjenning. Det er imidlertid lite trolig at finansministeren vil gå i mot forslaget. |
||||||||||||||||
--Vi er i hovedsak positive til de foreslåtte endringene, men det er en stor
svakhet at miljøaspektet ikke er tatt hensyn til, sier direktør Jan Traaseth i Toyota Finans Service i en kommentar. Det ligger intet incitament i forslaget til å velge en bil med lavere CO2 utslipp, noe man burde forvente. Vinneren er deg som har en moderat dyr firmabil med høy hjem-arbeidskjøring, mens taperen er deg som har en dyrere firmabil uten hjem-arbeidskjøring, og deg som er selger eller lignende og kjører over 40.000km i yrket årlig, sier Traaseth.
Toyota Finans Service har studert høringsforlaget og har trukket følgende hovedkonklusjoner om virkningene, gitt at arbeidsgruppens primærforslag som går på å erstatte dagens modell med en aldersbestemt prosentligningsmodell, blir vedtatt;
Primærforslaget til arbeidsgruppen går på at man legger om dagens modell til en aldersbasert prosentligningsmodell. Eksempelvis ved at man innfører en satsstruktur på 30 prosent av bilens kostpris opptil 250.000 kroner, og 20 prosent av bilens kostpris over 250.000 kroner. Videre verdsettes nyere biler under 3 år til bilens nybilpris, mens biler over 3 år verdsettes til 75 prosent av opprinnelig kostpris. Denne modellen ligner den danskene allerede har hatt i flere år. Arbeidsreiser (kjøring hjem-arbeid) vil med denne ordningen ikke lenger telle med i beskatningsgrunnlaget. Arbeidsgruppen mener hovedfordelene med denne modellen er at satsstrukturen vil gi vesentlig bedre anslag på kostnadene ved bilholdet for en privatperson med tilsvarende bil enn dagens regler, særlig fordi beskatningen vil avhenge av bilens alder. Videre ser man store fordeler ved en forenkling av dagens regler, blant annet fordi en ikke trenger egne regler for beskatning av arbeidsreiser (hjem-arbeid). Endelig mener man at en opphevelse av dagens firmabilskatteklasser også vil gi arbeidsgiveren større muligheter til å velge andre firmabiler enn det som er vanlig i dag (TFS kommentar; ikke lenger av skattegrensene på 200.000, 250.000 osv). Det blir også trukket frem at yrkesbilbrukere vil komme gunstigere ut enn per i dag, fordi disse bilene gjerne er vesentlig eldre enn vanlige firmabiler. For yrkesbilbrukere foreslår gruppen videre å fjerne 75%-regelen. Gruppens sekundære forslag er å foreta visse justeringer av dagens regelverk. Dette innebærer blant annet å foreta en mindre justering av dagens regler med en justering av kilometersatsene slik at disse tilsvarer kostnadsnivået som vedkommende ville hatt dersom han holdt en tilsvarende bil privat. Videre mener gruppen at det bør innføres flere firmabilklasser for dyrere firmabiler slik at klasseinndelingen i større grad tilsvarer den prisen som nye biler omsettes til. Videre bør beskatning av faktisk kjøring mellom hjem og arbeid oppheves, og inkluderes i det standardiserte sjablontillegget, som gruppen for øvrig mener bør økes fra 13.000km til om lag 15.000km. For øvrig står det intet i forslaget om når det er foreslått innført. Men det er å håpe at det kan bli innført med virkning fra og med 1. juli, i forbindelse med revidert statsbudsjett.
Noe billigere Med dagens regler; I følge arbeidsgruppen er den gjennomsnittlig arbeidsreise på 1.900km (basert på innrapport på lønns og trekkeoppgaven). Dermed vil firmabilfordel til beskatning bli på 95.360 kroner, altså 10.360 kroner mer enn med det nye forslaget. Med 49,3 prosent marginalskatt blir dette dermed 5.107 kroner mindre skatt å betale. Men har du høy kjøring hjem-arbeid blir det mye mer å spare. Med eksempelvis en faktisk kjørelengde hjem-arbeid på 15.000km blir det med dagens modell 124.200 kroner som du skattlegges for, altså hele 39.200 kroner mer enn med det nye forslaget. Med 49,3% marginalskatt sparer du dermed 19.326 kroner på det nye forslaget.
Taper Årsaken til dette er de spesielle reglene som gjelder per i dag hvor de som kjører over 40.000km i yrket årlig i dag begunstiges ved å bli skattlagt for en bil i to skatteklasser lavere enn den som bilen hører inn under ut fra bilens opprinnelig listepris. Samtidig har gjerne denne yrkesgruppen ingen faktisk hjem-arbeidskjøring, ettersom de stort sett er å finne på landeveien ute hos kundene. Om vi tar en eksempel med en selger som har en firmabil med listepris på 299.999 kroner som går over 40.000km i yrket årlig, med null hjem-arbeidskjøring, så blir fordelssatsen for denne bilen på kr 4,70 når bilen går over 40.000 i yrket årlig (vanlig sats er kr 6,40). Når vi tar fordelssatsen på kr 4,70 og multipliserer med 13.000km blir den totale firmabilfordelen på 61.100 kroner. Tilsvarende blir firmabilfordelen med den nye prosentligningsmodellen på 85.000 kroner, altså hele 23.900 kroner mer enn per i dag. Med den mest vanlige marginalskattesatsen på 49,3 prosent blir det nesten 12.000 kroner mer å betale i skatt på firmabilen. Er man i kategorien skattytere som har 35,8 prosent marginskatt på firmabilen sin, blir merbelastningen på 8.556 kroner i året. Den eneste muligheten for å slippe noe billigere ut for denne yrkesgruppen enn per i dag er å beholde bilen lenger enn 3 år, noe som neppe er særlig aktuelt all den tid disse bilene gjerne går 50.000km til 60.000km i året. En annen tapergruppe er de med dyrere firmabiler. Om vi tar et eksempel med en firmabilbruker som har en bil med listepris på eksempelvis 750.000 kroner, uten arbeidskjøring, blir firmabilen vesentlig dyrere med det nye prosentligningsforslaget. Etter den nye prosentligningsmodellen blir firmabilfordelen til beskatning på hele 175.000 kroner på denne bilen. Tilsvarende slipper du med dagens modell med "bare" 121.000 kroner til beskatning ((13.000 x 7)+30.000)). Med en økt firmabilfordel på 54.000 kroner og 49,3% marginalskatt må du ut med hele 26.622 kroner i økt skatt med den nye modellen. Det er dog lite trolig at noen syntes synd på de som har firmabiler i disse prisklassene.
Her kan du selv finne hele høringsforslaget
|