img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Mot lavere skatt på firmabiler
Det går endelig mot lavere skatt på firmabiler, og dagens skatteklasser for firmabil forsvinner. En arbeidsgruppe bestående av representanter fra Finansdepartementet og Skattedirektoratet foreslår en nedjustering på 5 prosent. Forslaget er foreløpig sendt på høring til berørte parter, før finansministeren eventuelt gir den endelig godkjenning. Det er imidlertid lite trolig at finansministeren vil gå i mot forslaget.

--Vi er i hovedsak positive til de foreslåtte endringene, men det er en stor svakhet at miljøaspektet ikke er tatt hensyn til, sier direktør Jan Traaseth i Toyota Finans Service i en kommentar. Det ligger intet incitament i forslaget til å velge en bil med lavere CO2 utslipp, noe man burde forvente. Vinneren er deg som har en moderat dyr firmabil med høy hjem-arbeidskjøring, mens taperen er deg som har en dyrere firmabil uten hjem-arbeidskjøring, og deg som er selger eller lignende og kjører over 40.000km i yrket årlig, sier Traaseth.

Toyota Finans Service har studert høringsforlaget og har trukket følgende hovedkonklusjoner om virkningene, gitt at arbeidsgruppens primærforslag som går på å erstatte dagens modell med en aldersbestemt prosentligningsmodell, blir vedtatt;

  • Noe lavere skatt for de med billigere firmabiler
  • Høyere skatt for de med dyrere firmabiler
  • Hjem-arbeidskjøring heretter uvesentlig
  • Slutt på dagens businessbil-modeller
  • Gunstigere beskatning for de med eldre firmabiler

Primærforslaget til arbeidsgruppen går på at man legger om dagens modell til en aldersbasert prosentligningsmodell. Eksempelvis ved at man innfører en satsstruktur på 30 prosent av bilens kostpris opptil 250.000 kroner, og 20 prosent av bilens kostpris over 250.000 kroner.

Videre verdsettes nyere biler under 3 år til bilens nybilpris, mens biler over 3 år verdsettes til 75 prosent av opprinnelig kostpris. Denne modellen ligner den danskene allerede har hatt i flere år. Arbeidsreiser (kjøring hjem-arbeid) vil med denne ordningen ikke lenger telle med i beskatningsgrunnlaget.

Arbeidsgruppen mener hovedfordelene med denne modellen er at satsstrukturen vil gi vesentlig bedre anslag på kostnadene ved bilholdet for en privatperson med tilsvarende bil enn dagens regler, særlig fordi beskatningen vil avhenge av bilens alder. Videre ser man store fordeler ved en forenkling av dagens regler, blant annet fordi en ikke trenger egne regler for beskatning av arbeidsreiser (hjem-arbeid).

Endelig mener man at en opphevelse av dagens firmabilskatteklasser også vil gi arbeidsgiveren større muligheter til å velge andre firmabiler enn det som er vanlig i dag (TFS kommentar; ikke lenger av skattegrensene på 200.000, 250.000 osv).

Det blir også trukket frem at yrkesbilbrukere vil komme gunstigere ut enn per i dag, fordi disse bilene gjerne er vesentlig eldre enn vanlige firmabiler. For yrkesbilbrukere foreslår gruppen videre å fjerne 75%-regelen.

Gruppens sekundære forslag er å foreta visse justeringer av dagens regelverk. Dette innebærer blant annet å foreta en mindre justering av dagens regler med en justering av kilometersatsene slik at disse tilsvarer kostnadsnivået som vedkommende ville hatt dersom han holdt en tilsvarende bil privat.

Videre mener gruppen at det bør innføres flere firmabilklasser for dyrere firmabiler slik at klasseinndelingen i større grad tilsvarer den prisen som nye biler omsettes til. Videre bør beskatning av faktisk kjøring mellom hjem og arbeid oppheves, og inkluderes i det standardiserte sjablontillegget, som gruppen for øvrig mener bør økes fra 13.000km til om lag 15.000km.

For øvrig står det intet i forslaget om når det er foreslått innført. Men det er å håpe at det kan bli innført med virkning fra og med 1. juli, i forbindelse med revidert statsbudsjett.

Noe billigere
La oss se på et eksempel for se hvordan det nye forslaget slår ut sammenlignet med dagens regler. Vi tar en såkalt "business-bil" modell til 299.999 kroner. Med det nye prosentligningsforslaget vil en bruker av denne bilen få en firmabilfordel til beskatning på (75.000 + 10.000) 85.000 kroner.

Med dagens regler; I følge arbeidsgruppen er den gjennomsnittlig arbeidsreise på 1.900km (basert på innrapport på lønns og trekkeoppgaven). Dermed vil firmabilfordel til beskatning bli på 95.360 kroner, altså 10.360 kroner mer enn med det nye forslaget. Med 49,3 prosent marginalskatt blir dette dermed 5.107 kroner mindre skatt å betale.

Men har du høy kjøring hjem-arbeid blir det mye mer å spare. Med eksempelvis en faktisk kjørelengde hjem-arbeid på 15.000km blir det med dagens modell 124.200 kroner som du skattlegges for, altså hele 39.200 kroner mer enn med det nye forslaget. Med 49,3% marginalskatt sparer du dermed 19.326 kroner på det nye forslaget.

Taper
Selgere og andre som har firmabil og kjører over 40.000km i yrket årlig blir en stor tapergruppe, gitt at forslaget til nye firmabilregler går gjennom. Dette er et stort paradoks, ettersom det er nettopp denne gruppen som har mest behov for bil i jobben, og som allerede i dag klager mest over skattebelastningen på firmabilen. En selger med en firmabil til 299.999 kroner kan ende opp med å betale hele 12.000 kroner mer i skatt i året.

Årsaken til dette er de spesielle reglene som gjelder per i dag hvor de som kjører over 40.000km i yrket årlig i dag begunstiges ved å bli skattlagt for en bil i to skatteklasser lavere enn den som bilen hører inn under ut fra bilens opprinnelig listepris. Samtidig har gjerne denne yrkesgruppen ingen faktisk hjem-arbeidskjøring, ettersom de stort sett er å finne på landeveien ute hos kundene.

Om vi tar en eksempel med en selger som har en firmabil med listepris på 299.999 kroner som går over 40.000km i yrket årlig, med null hjem-arbeidskjøring, så blir fordelssatsen for denne bilen på kr 4,70 når bilen går over 40.000 i yrket årlig (vanlig sats er kr 6,40). Når vi tar fordelssatsen på kr 4,70 og multipliserer med 13.000km blir den totale firmabilfordelen på 61.100 kroner. Tilsvarende blir firmabilfordelen med den nye prosentligningsmodellen på 85.000 kroner, altså hele 23.900 kroner mer enn per i dag. Med den mest vanlige marginalskattesatsen på 49,3 prosent blir det nesten 12.000 kroner mer å betale i skatt på firmabilen.

Er man i kategorien skattytere som har 35,8 prosent marginskatt på firmabilen sin, blir merbelastningen på 8.556 kroner i året. Den eneste muligheten for å slippe noe billigere ut for denne yrkesgruppen enn per i dag er å beholde bilen lenger enn 3 år, noe som neppe er særlig aktuelt all den tid disse bilene gjerne går 50.000km til 60.000km i året.

En annen tapergruppe er de med dyrere firmabiler. Om vi tar et eksempel med en firmabilbruker som har en bil med listepris på eksempelvis 750.000 kroner, uten arbeidskjøring, blir firmabilen vesentlig dyrere med det nye prosentligningsforslaget. Etter den nye prosentligningsmodellen blir firmabilfordelen til beskatning på hele 175.000 kroner på denne bilen. Tilsvarende slipper du med dagens modell med "bare" 121.000 kroner til beskatning ((13.000 x 7)+30.000)). Med en økt firmabilfordel på 54.000 kroner og 49,3% marginalskatt må du ut med hele 26.622 kroner i økt skatt med den nye modellen. Det er dog lite trolig at noen syntes synd på de som har firmabiler i disse prisklassene.

Her kan du selv finne hele høringsforslaget

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer