Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Stola med stor Lancia Etter en serie Porscher er det nå Lancia som Stola tar for seg. Og ikke hvilken som helst Lancia, men Lancia Thesis. Og selv om Stola kaller dette for sin bil, er det åpenbart at Lancia har vært tett inne i bildet her. Det er nok å se på signaturen på skissene. |
||||||||||||||||
Concilio står det ganske tydelig, akkurat som når Giovanni Concilio signerer de designskissene som blir til ”ekte” Lanciaer. Men nå har han altså skisset Maybach-utgaven av Thesis. En luksuslimo på 5,5 meter – 60 cm. lenger enn originalen, men med samme høyde og bredde.
Her er den utstyrt med 3,2 liters V6-motoren på 230 hester, som ikke akkurat gir den oppsiktsvekkende egenskaper, 230 km/t og 0-100 på 9,2 sekunder. Vekten på 2030 kg spiller selvfølgelig inn her. Og den vekten kommer fra det som virkelig betyr noe: luksus. Poltrona Frau skinn, baksetene kan reguleres i all verdens retninger, alle mulige elektroniske installasjoner med både underholdnings- og informasjons-formål. Bilen er altså en håndbygget, forlenget utgave av Thesis, der baksetet og dens omgivelser er viet den aller største oppmerksomhet. Den kan godt reproduseres, Stola er igjen klar for å bygge en og annen bil for private kunder, og ikke bare konseptsbiler for bilprodusenter, slik denne fabrikken har gjort i 85 år.
Derfor heter da også denne Lancia-utgaven S 85. Og formålet med den er selvfølgelig ikke å presentere den for så mange kunder at det kan produseres en liten serie. Bilen er et visittkort som skal presentere noen av de mange tjenestene Stola kan tilby verdens bilbransje.
|