Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En spesiell Maserati Maserati har laget en GranSport basert på sin Coupé. Ekstra krefter og lekre detaljer skiller den fra den serieproduserte modellen. |
||||||||||||||||
GranSport betegnelsen har lange tradisjoner hos Maserati og ble første gang benyttet på en elegant to-liters coupé basert på AG6 og designet av Carozzeria Frua i 1950. Den nye GranSport er ment som et attraktivt alternativ til dagens Coupé for de som ønsker det lille ekstra.
Karosseriet har fått en mer aerodynamisk utforming basert på mange timer i vindtunnel og kan oppvise en luftmotstandskoeffisient på Cx 0,33. Dette har gjort at overstyring er tilnærmet eliminert. Nye støtfangere er på plass og fronten har en lav spoiler som elegant integreres i karosseriet mens koffertlokket har fått en diskret hekkspoiler montert og bilens bakkeklaring er redusert med 10mm. Motoren er en normalt pustende V8 på 4.244ccm med tørrsump, doble overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder. Hk-antallet er økt fra de opprinnelige 390 til 400 gjennom perfeksjonering av inntaksmanifoilene og ventilstyringen. Maks dreiemoment er 451 Newtonmeter ved 4.500 omdreininger. Et sports eksosanlegg sørger for godlåt fra to doble eksosrør. Når Sport-knappen trykkes ned blir låten enda mer markant. Gearingen foregår gjennom en sekstrinns elektro-hydraulisk gearkasse med hendler bak rattet. Føreren kan tilpasse gearkassa til kjøreforholdene ved å innstille den på Normal, Sport, Automatic og Low Grip. Innstilt på Sport foretas gearskiftene 35 prosent raskere enn normalt.
GranSport har en potensiell toppfart på 290km/t og en strekning på en kilometer fra stillestående foretas på imponerende 23 sekunder. Vil du ha flere detaljer kan vi legge til at 0-100km/t går på 4,85 sekunder og 0 til 200 på 17,4.
|