img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Krav til felger og dekk
Mange ønsker å bytte ut bilens originale felger og dekk med hjul som har annet utseende eller andre dimensjoner. Dette kan være av estetiske grunner eller for å endre kjøreegenskapene. Man står som kjent ikke fritt til å benytte hva man måtte ønske av hjul. Kjøretøyforskriften har nærmere bestemmelser om dette.

Krav til hjul
Biler må ha hjul som er beregnet for en belastning som minst tilsvarer den tillatte aksellasten. Videre er det krav om at hjulene skal være beregnet for minst den maksimale hastighet som bilen er konstruert for. Det har altså ingen betydning om den maksimale hastighetsgrensen på norsk vei er 100 km/t dersom bilen kan oppnå hastigheter over dette. Likevel er det tillatt å bruke vinterdekk som er merket for en hastighet på 160 km/t selv om bilen er konstruert for høyere hastighet.

Det er en forutsetning at hjulene må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse. Ved montering av dekk på felg vil man normalt kompensere for eventuell ubalanse. Det er ikke tillatt å ha hjul av en slik type eller dimensjon at det har uheldig innvirkning på bilens styring, bremser m.v. Dette er en skjønnsbestemmelse som kan benyttes uavhengig av om hjulene ellers oppfyller de krav som er satt. Det betyr at selv om hjulene er godkjente, kan de medføre at bilen får kjøreegenskaper som ikke er akseptable. Er det gjort andre modifikasjoner på bilen, kan endring av hjuldimensjon få slik uheldig virkning.

Krav til felger
Det er ikke nødvendig at felgene er godkjente av bilfabrikanten, men det er et krav om at de har dimensjon, materialkvalitet og er av en type som er godkjent av produsenten. Felger med variable boltsirkler er ikke under noen omstendighet tillatt. Felger skal være merket ved hjelp av innpregning eller liknende med fabrikantens navn eller merke og med dimensjon. Denne merkingen bør stå på utsiden av felgen og være synlig når dekket er montert, men dette er ikke et absolutt krav.

Vil man endre dimensjon og/eller sporvidde ved bytte av felg eller dekk er det en del begrensninger og krav som må oppfylles. Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av bilfabrikanten eller godkjent av TÜV for vedkommende bil. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Det er i så fall tilstrekkelig at man kan fremvise ABE (Algemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning.

Når bilens originale felger erstattes med andre felger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i bilen. Innpresning er avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Endres sporvidden med mer enn 15 mm, dvs. at felgens innpresning endres mer enn 7,5 mm, skal bilen godkjennes med slik innpresning. I forbindelse med godkjenningen må det fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Slik endring innføres i vognkortet. Det er ikke nødvendig å godkjenne endringer som er mindre enn 15 mm.

Krav til dekk
Det fremgår av forskriften at hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper, men det er altså ikke et krav om at bilen skal ha dekk av samme fabrikat eller med samme type mønster. Mønsterdybden i hovedrillene skal være minimum 1 mm over ¾ del av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets. Dette gjelder ikke de steder der det eventuelt er plassert såkalte slitasjevarslene. Dekktrykket skal være tilnærmet det som er bestemt av bil- eller dekkprodusenten og må ikke overstige det maksimaltrykk som er satt av dekkprodusenten. Det er aldri tillatt å bruke større lufttrykk enn 900 kpa (9 bar).

Det er viktig at felger og dekk passer sammen når det gjelder dimensjoner. Det må ikke være for brede dekk på for smale felger og omvendt. Hva som er tillatt fremgår av STRO-normen (Scandinavian Tire & Rim Organization), www.stro.nu.

Det følger av forskriften at alle dekkene på bilen må ha samme dimensjon, med mindre bilen er originalt utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak. Dersom man benytter dekk med ulik dimensjon til tross for at dette ikke er originalt må det foreligge tillatelse enten fra bilprodusent eller TÜV.

Selv om f. eks. 116-serie biler som 75, Alfetta, Giulietta og GTV originalt er utstyrt med like dekk foran og bak, bør det være mulig å benytte bredere dekk og felg bak enn foran da dette er typegodkjent på bl.a. 75 Evoluzione og SZ (205 foran 225 bak på Evo).

For eldre biler er det ofte ønskelig å skifte fra diagonaldekk til radialdekk. Dette er tillatt, men det skal påses at dekkets bæreevne er tilstrekkelig og at dekket er tilpasset felgen. Dimensjonen skal helst være den samme, men det aksepteres en maksimal variasjon på pluss/minus 5 %. Det er tillatt å benytte radialdekk bak og diagonaldekk foran, men har bilen diagonaldekk bak må den ha det samme foran.

Generelle krav
Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelig slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med noen del av bilen ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor pluss/minus 5 % av rulleomkretsen på de hjul som bilen normalt er utstyrt med fra produsent. Økes omkretsen på felgen, må altså dekkets profil reduseres tilsvarende.

Såkalte spacere som øker sporvidden er ikke tillatt, med mindre bilprodusenten eller TÜV har godtatt slikt utstyr.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer