Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Femte dør på Femmeren LANSERING: Nå er det bare M5 som mangler, så er BMWs 5-Serie komplett igjen. I går fikk nemlig norsk presse prøvekjøre den nye 5-Serie Touring, og i løpet av april er de første eksemplarene kommet til Norge. Offisiell intro her hjemme er den 15. mai. |
||||||||||||||||
Som alltid når det gjelder en ny modell er det elementer som mangler. For eksempel vil den nye Touring-modellen i første omgang bli levert som 525 og 545 (V8) med bensinmotorer og 525 og 530 som diesel. 535 bensin vil komme i september, 520 bensin i mars neste år, og 520 diesel ”en gang i 2005”. Det vil også komme en utgave med firehjulstrekk (samtidig som den fire-dørs utgaven får det) i mars neste år.
Når hele serie er komplett og ”salget får stabilisert seg” regner BMW Norge med at det vil bli solgt flere Touring enn sedaner – kanskje vi vil se det i 2006. Foreløpig er det selvfølgelig snakk om tilgang, og så langt ser det ut som om Norge kommer til å få 300 slike biler i år. I forhold til forgjengeren er det jo lagt på noen centimeter i alle retninger. Det kommer, som på sedanen, baksetepassasjerene til gode, men gir seg også godt utslag på bagasjeavdelingen – nesten 20 prosent mer måler man der. Det vil si at E-Klasse byr på vesentlig større volum, mens BMW er litt bedre enn dagens Audi A6. Vi får se om den fordelen holder seg når den nye A6 er på gata. Store luftfjærer supplerer den vanlige fjæringen og sørger for konstant bakkeklaring, når lastekapasiteten utnyttes. Og siden det er lasterommet som vel interesserer mest når det dreier seg om en ny stasjonsvognutgave, er det bare å slå fast at det finnes fiffige løsninger der. Bakruta som lar seg åpne separat for eksempel, et låsbart rom finnes under gulvet, bakseteryggen som er med på å gjøre lasterommet mer fleksibelt, o.s.v. Men de fantastiske elektromekaniske hjelperne, det automatsk uttrekkbare gulvet, for eksempel, mangler. Hva som ikke mangler er lekkert teppebelagt lasterom-interiør. Like elegant som resten av interiøret. Eksteriøret er klassisk overklasse-stasjonsvogn, med ganske skrå hekk og bakerste sideruter som ser enda lavere ut enn forgjengeren. Leppa som deler opp hekken horisontalt er med på å gjøre utseendet såpass spesielt at du ikke er i tvil om hva det dreier seg om.
Og det som da står tilbake å fortelle om kan du lese deg til i BIL nr. 5.
|