Petter hadde en knapp ledelse til Marcus Grönholm etter de to korte etappene som ble kjørt torsdag kveld i New Zealand. Henning Solberg lå på 7. plass og hadde dermed kommet godt i gang. Men det var først natt til fredag alvoret startet for fullt med de skikkelige prøvene.
SS3 – 18,89km
Sammen med Marcus Grönholm var Petter raskest på den første skikkelige etappen. De hadde en luke på nesten seks sekunder til Harri Rovanperä som knep 3. plassen mens Henning Solbergs teamkollega i Bozian, unge Daniel Carlsson, slo til med en kanontid og var femte raskest. Bak Carlsson fulgte de to Fordene med Francois Duval og Markko Märtin foran Petters kollega, Mikko Hirvonen og de to Citroënene med Sebastien Loeb og Carlos Sainz.
Henning Solberg satte 10. beste tid, 19,2 sekunder bak teten og 10,8 sekunder bak mannen han blir sammenlignet med av Peugeot, svenske Daniel Carlsson. Begge de to Mitsubishi-førerne, Gilles Panizzi og Kristian Sohlberg ga seg med problemer på etappen.
SS4 – 15,77km
Igjen var Petter Solberg raskest, nå med en margin på 2,2 sekunder til Harri Rovanperä i Peugeot. Markko Märtin knep 3. plass foran Marcus Grönholm og Francois Duval mens Citroën-førerne inntok de neste plassene med Sainz foran Loeb.
Igjen kjørte Daniel Carlsson inn til en sterk tid som nå holdt til 8. plass. For Henning Solberg ble etappen skjebnesvanger: ”Vi traff en stubbe i en innersving, og slo en støtdemper gjennom panseret. Vi hadde ingen mulighet til å forstette løpet,” sier en svært skuffet Henning Solberg. Det var ikke en slik utgang han hadde håpet på i New Zealand.
SS5 – 31,72km
Marcus Grönholm i Peugeot vant etappen, men Petter fulgte på 2. plass foran den andre Peugeot-føreren, Harri Rovanperä. Markko Märtin kjørte inn til 4. plass foran de to Citroën-førerne, Sebastien Loeb og Carlos Sainz.
Sammenlagt etter SS5
I sammendraget har Grönholm overtatt ledelsen foran Petter Solberg (+ 2,0 sek.) og Harri Rovanperä (+ 13,4). Markko Märtin (+ 20,6) ligger på fjerdeplass og følges nærmest av Francois Duval (+40,7), Sebastien Loeb (+ 44,4) og Carlos Sainz (+ 49,8). Petters Subaru-kollega, Mikko Hirvonen (+ 54,3) er nummer åtte mens Daniel Carlsson (+ 56,0) ligger på en flott 9. plass.
”Det var ikke de mest behagelige etappene jeg har kjørt på grunn av røyk fra reservehjulet som fikk tårene mine til å renne,” sa Petter på service etter SS5. ”Men veiene i seg selv er fine og raske. Det er hard jobbing, men jeg er godt fornøyd med det vi har oppnådd så langt. Nå ser jeg frem til neste gruppe med etapper, spesielt Possum.”
SS6 – 18,89km
Ettappen var en reprise av dagens første. Harri Rovanperä var nå raskest, men ble tett fulgt av Petter Solberg. Bak de to i tet var det en luke ned til Francois Duval, Sebastien Loeb, Markko Märtin og Carlos Sainz som la beslag på de neste plassene foran Hennings kollega, Daniel Carlsson og Petters kollega, Mikko Hirvonen. Marcus Grönholm rullet på etappen, men kom seg i mål med et tidstap på 39 sekunder. Han ramlet med dette fra ledelse til 4. plass i sammendraget mens Petter overtok teten.
SS7 – 48,20km
Andre strake etappeseier til Rovanperä, og Marcus Grönholm ser ikke ut til å ha fått alvorlige skader på bilen etter rullingen på forrige etappe. Han kjørte inn til nest beste tid foran Sebastien Loeb og Petter Solberg. Carlos Sainz tok 5. plassen nærmest fulgt av Markko Märtin, Francois Duval, Mikko Hirvonen og Daniel Carlsson.
Sammenlagt etter SS7
I det bare to korte superspesialer gjenstår av fredagens kjøring leder Harri Rovanperä sammendraget med bare ett sekund på Petter Solberg. Marcus Grönholm (+ 29,1) er igjen oppe på 3. plass foran Markko Märtin (+ 31,3) og Sebastien Loeb (+ 45,4).
Francois Duval (+ 53,8) ligger på femte, og på de neste plassene følger Carlos Sainz (+59,4), Mikko Hirvonen (+ 1:24,5) og Daniel Carlsson (+ 1:43,4).
SS8 – 2,05km
Petter slo igjen til med bestetid på den korte publikumsetappen. Men marginene er små og han ble tett fulgt av Markko Märtin, Francois Duval, Mikko Hirvonen, Marcus Grönholm og Sebastien Loeb. Rovanperä ga fra seg 4,4 sekunder til Solberg, og dermed er nordmannen igjen i føringen i rallyet.
SS9 – 2,05km
På andre gjennomkjøring ble Solberg slått med 0,2 sekunder av etappevinner Francois Duval. 3. plass gikk til Mikko Hirvonen foran Markko Märtin, Marcus Grönholm og Sebastien Loeb.
Sammenlagt etter første dag (9 av 23 etapper)
Det er svært tett i ledelsen etter første dag av Rally New Zealand er sluttkjørt. Petter Solberg har kjørt jevnt og bra og møter hardest motstand fra Peugeot med Harri Rovanperä og Marcus Grönholm. Også Ford og Citroën henger bra med på tross av at teamene stiller med nye biler i helgen som nok krever en viss innkjøring før de blir optimale.
Det skal kjøres 8 etapper lørdag og 6 på søndag før vinneren av Rally New Zealand kan kåres. Dersom Petter Solberg følger sin opprinnelige strategi har han mer å gå på, og det skal bli spennende å følge rallyet gjennom helgen. Det gjør du her på BilNorge.
Stilling etter dag 1
- 1. Petter Solberg (NOR) Subaru: 1:25:09,5
- 2. Harri Rovanperä (FIN) Peugeot: + 5,0 sek.
- 3. Marcus Grönholm (FIN) Peugeot: + 31,0
- 4. Markko Märtin (EST) Ford: + 31,2
- 5. Sebastien Loeb (FRA) Citroën: + 48,0
- 6. Francois Duval (BLE) Ford: + 53,5
- 7. Carlos Sainz (SPA) Citroën: + 1:03,1
- 8. Mikko Hirvonen (FIN) Subaru: + 1:24,8
- 9. Daniel Carlsson (SVE) Peugeot: + 1:51,3
- 10. Anthony Warmbold (TYS) Ford: + 5:10,1