Petter Solberg hadde en knapp ledelse i rallyet etter første dag, fem sekunder foran Harri Rovanperä. Henning Solberg fikk en gedigen nedtur etter å ha kjørt av veien på fredagens andre etappe – det kan du lese mer om i fredagens artikkel.
SS10 – 25,18km
Marcus Grönholm vant lørdagens første etappe foran Markko Märtin og Petter Solberg. Bak disse fulgte Sebastien Loeb, Harri Rovanperä og Francois Duval. Dermed fikk Petter i tet en luke på 14,8 sekunder ned til Rovanperä på andreplass.
SS11 – 16,96km
Rekkefølgen blant de seks fremste var identisk på dagens andre etappe, og Petter Solbergs luke til Rovanperä økte nå til 17,6 sekunder mens marginen til Grönholm på 3. plass var 21,2 sekunder.
SS12 – 11,23km
Marcus Grönholm tapte tid da han kvelte motoren ved starten av etappen, men kjørte likevel inn til 7. beste tid. Markko Märtin var raskest foran Petter Solberg og Sebastien Loeb. Deretter fulgte Carlos Sainz, Mikko Hirvonen og Harri Rovanperä.
SS13 – 16,03km
Igjen var Märtin raskest foran Solberg, men nå skilte det bare ett tidel mellom dem. Marcus Grönholm tok 3. plass foran Sebastien Loeb, Francois Duval og Carlos Sainz.
Sammenlagt etter SS13
Etter halvkjørt løp lørdag leder Petter Solberg med 25,6 sekunder på Markko Märtin som har overtatt 2. plassen. Marcus Grönholm (+ 29,3) liger fortsatt på tredjeplass mens Harri Rovanperä (+ 33,7) har ramlet fra andre til fjerdeplass. Deretter følger de to Citroënene med Sebastien Loeb (+ 1:04,1) og Carlos Sainz (+ 1:47,9) foran Francois Duval (+ 1:48,6) og Mikko Hirvonen. Svenske Daniel Carlsson (+ 3:23,8) er beste privatfører på 9. plass.
”Vi holder et høyt tempo nå,” sa Petter Solberg på service etter SS13. ”Alle satser hardt og konkurransen er beinhard. For meg går alt bra, men jeg hadde litt problemer enkelte plasser. KP Pirelli dekket var definitivt riktig valg for de fire etappene, men på noen av de ”polerte” strekkene hadde det nesten vært bedre med asfaltdekk. Etter service skal jeg satse enda litt hardere og prøve å øke presset.”
SS14 – 25,18km
Marcus Grönholm vant etappen foran Markko Märtin og Sebastien Loeb. Petter Solberg ble nummer fire, nærmest fulgt av Harri Rovanperä og Carlos Sainz.
SS15 – 16,96km
Igjen var Grönholm raskest, og igjen fulgte Markko Märtin og Sebastien Loeb på de neste plassene. Harri Rovanperä ble nummer fire og Petter Solberg fem. Dermed avanserte Grönholm til andreplass i sammendraget, bare 15,8 sekunder bak Petter.
SS16 – 11,23km
Sebastien Loeb tok første etappeseier i sin nye Citroën Xsara WRC, men bare tre tideler foran Markko Märtin som stiller i ny Ford Focus WRC i helgen. Marcus Grönholm tok tredjeplassen foran Petter Solberg mens Carlos Sainz og Harri Rovanperä la beslag på de neste plassene.
SS17 – 16,03km
På lørdagens siste etappe viste Petter hvem som er sjef i Rally New Zealand. Han var rundt fem sekunder raskere enn sine nærmeste konkurrenter, Sebastien Loeb og Marcus Grönholm og økte dermed ledelsen i sammendraget. Carlos Sainz, Markko Märtin og Harri Rovanperä fulgte på de neste plassene.
Sammenlagt etter dag 2
Kampen om de fremste plasseringene i Rally New Zealand er fortsatt helt åpen idet én dag og seks etapper gjenstår. Petter Solberg holder teten, men marginene til Marcus Grönholm og Markko Märtin er langt fra betryggende. Mer nytt fra rallyet finner du her på BilNorge søndag.
Sammenlagt etter 17 av 23 etapper
- 1. Petter Solberg (NOR) Subaru: 2:42:11,4
- 2. Marcus Grönholm (FIN) Peugeot: + 19,5 sek.
- 3. Markko Märtin (EST) Ford: + 24,4
- 4. Harri Rovanperä (FIN) Peugeot: + 45,1
- 5. Sebastien Loeb (FRA) Citroën: + 1:01,3
- 6. Carlos Sainz (SPA) Citroën: + 2:10,8
- 7. Francois Duval (BEL) Ford: + 2:29,2
- 8. Mikko Hirvonen (FIN) Subaru: + 2:48,3
- 9. Daniel Carlsson (SVE) Peugeot: + 4:47,3
- 10. Daniel Sola (SPA) Mitsubishi: + 11:30,4