Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mitsubishi Grandis: Storfamilie-cruiser NETTKJØRT: Space Wagon har vært en suksess for Mitsubishi, ikke minst i Norge. Nå kommer en mer personbilaktig, men minst like praktisk Mitsubishi – Grandis. |
||||||||||||||||||||||||
Det begynner å bli en del bilmodeller som skal ha plass til 7 personer nå,
og Grandis er enda en. De mest nærliggende konkurrentene er Peugeot 807 og
Citroën C8, samt Toyota Previa og Chrysler Voyager. Alle disse befinner seg i
Full-size MPV-segmentet. Men det som skal skaffe kunder til Grandis er god
komfort og kjøreegenskaper til en uslåelig pris.
I forhold til hovedkonkurrentene er Grandis lavere og kjennes mer som en personbil enn en kasseaktig MPV. Fra lanseringen av vil det bare være én motor, en 2,4-liters bensinmotor med 165 hk og 217 Nm. Denne er til gjengjeld såpass sterk at forbikjøringer går som en lek, og 0–100 km/t tar bare 10,0 sekunder med manuell gearkasse. Denne type biler er populær med dieselmotor, men du må vente til slutten av 2005 før den kommer. Velproporsjonert Grandis er 476,5 cm lang, 179,5 cm bred, og 165,5 cm høy. Den har 7 eller 6 seter som personbil, eller 2 seter som varebil. Det er tre utstyrsnivåer, fra laveste Inform, via Invite, til høyeste Invite + og Intense. Billigste varebil er priset til kr 219.900, og skal du ha f.eks. traction control og stabilitetskontroll må du opp på neste nivå som koster kr 10.000 mer. Steget derfra opp til toppmodellene er også på kr 10.000. Personbilvariantene starter på 359.900, og har samme steg oppover, det vil si at du betaler 369.900 for å få med stabilitetskontroll og traction control. Toppmodellene Invite + og Intense til kr 379.900 er godt utstyrte, men skinninteriør finnes ikke på utstyrslisten. Det spørs om ikke noen potensielle kjøpere kommer til å savne dette. Mer om Mitsubishi Grandis vil du finne i Bil nummer 5.
|