Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Modus i ferdig form I Geneve møtte vi Renault Modus som konseptbil. Nå står den i produksjonsform på Madrid-utstillingen. Et nytt alternativ for dem som ønsker kompakte mål og fleksibelt interiør, og den kan trolig bli din i 2005. |
||||||||||||||||
Siden Clio-kunder foretrekker sportslige linjer og egenskaper, ville ikke Renault legge på denne modellen i høyden når den skal fornyes i 2006. Derfor lanserer de sin 5-dørs Modus, et nytt alternativ i samme segment men med andre egenskaper enn Clio. I tillegg vil Kangoo tilbys til dem som ønsker en kompakt MPV med mer tradisjonelle former.
Modus er konstruert fra innsiden med vekt på en rommelig og fleksibel passasjeravdeling. Det todelte, elektrisk drevne soltaket kommer også i en manuell versjon ”for”, i følge Renault ”de som ønsker gleden av å brette bort de to takene selv.” Bilen har mange av MPV’ens egenskaper, bare i mindre målestokk. Baksetet kan deles i to eller tre og klappes sammen, og den spesielle bakluken gjør det enkelt å frakte store gjenstander som for eksempel en sykkel. Føreren sitter høyt, og dashbordet er midtstilt slik at alle om bord kan holde oversikten. Hjulopphenget på Modus er inspirert av nye Megane, og både kjøreegenskaper og komfort skal ifølge Renault være klasseledende. Den skal leveres med tre alternative bensinmotorer med 16-ventilers teknikk på 1,2/75hk, 1,4/98hk og 1,6/113hk samt dieselalternativer på 1,5/65hk og 1,5/80hk. Nye dieselmotorer vil bli presentert i nær fremtid. 5-trinns manuell gearkasse blir standard, men 1,6-liters utgaven kan også leveres med automatkasse. Modus er første Renault bygget på Renault-Nissan-alliansens nye B-plattform, og er utstyrt med et veldimensjonert ABS-EBD bremsesystem fra Bosch, neste generasjon EPS med anti-understyring og dekktrykk monitor. Den kan også skryte av et rikholdig utvalg ekstrautstyr på sikkerhetsfronten med se-rundt-svingen-lys, doble xenon-lys og automatisk avstandsholder. 95 prosent av bilen kan gjenvinnes, og serviceintervallene er 18.000 kilometer eller 2 år i tillegg til at den leveres med 12 års garanti mot gjennomrusting. Modus skal produseres ved Renaults anlegg i Valladolid i Spania.
”Modus er absolutt interessant for Norge forutsatt at prisen er riktig,” sier Renaults PR- & informasjonssjef Tore Løvig til BilNorge onsdag kveld. ”Den utvider Renaults representasjon i A/B-segmentet og er bygget på samme plattform som neste generasjon Clio og Twingo. Hvis vi lykkes i våre priforhandlinger vil bilen komme til Norge våren 2005.”
|