img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Paris-debut: C4 med to modeller
Det var på hekta. Jeg skulle tro at hadde Citroën visst om Colt-initiativet hadde de skjøvet forhåndspresentasjonen tre dager frem. Det er litt trist at en fransk bil ikke skal være Paris-utstillingens nummer en. Men til gjengjeld ser det ut som en meget spennende bil!

Det er bare et par dager siden vi kunne fortelle at nå var Paris-sesongen innledet. Colt viste oss de første bildene av tre-dørs utgaven sin. Rett bak kommer Citroën med sin nye C4 – som vi allerede har sett et glimt av på Genèveutstillingen.

Men nå er for det første begge karosseriutgavene vist, vi snakker om en fire-dørs modell som nok kan vise seg å være en av de rommeligste i segmentet. Og vi snakker en to-dørs som er så distinkt annerledes at den nok vil kunne markedsføres som en selvstendig coupé, og ikke bare en to-dørs utgave. Selv om designet er typisk fastback virker det som det ikke er noen tydelig stor bakluke med i bildet. Vi er med andre ord på vei fra kombi-løsningene igjen, eller?

Nå kan vi tydelig se at de siste årenes konseptbiler fra Citroën har hatt en mening. Den nye fronten med de svære ”Chevronene” som nå er markert med krom og trukket helt ut til sidene av grillen har vi allerede kunnet venne oss til, og den myke profilen er Airlounge i lett modifisert utgave. Derfra har man også hentet det spennende rattet. Nå er det bare kringla som dras rundt, rattsenteret står pal – da har du litt bedre kontroll på hvor du har hendene dine i hvert fall.

Det som imidlertid er mest spennende er interiøret. Jean Pierre Ploué har tidligere fortalt oss mye om hvordan han ser på bilinteriør, og hvordan han ønsker at interiøret skal gi fører og passasjer helt andre opplevelser enn vi har opplevd til nå. I både Airdream og Airlounge eksperimenterte han masse med ”mood lightning”, intern lyssetting som kan programmeres i mange forskjellige retninger.

De første C4-meldingene sier riktignok ikke noe om at dette nå finnes på utstyrslisten, men siden han har integrert moderne Wunderbaum i spesifikasjonene (jeg tuller ikke – det er snakk om duftpatroner i dashbordet) kan vi vel håpe på litt lysteknisk raffinement også. Dashbordet er det i hvert fall jobbet masse med, når det gjelder lesbarhet under de forskjellige lysforhold, og dessuten finnes det en ny, meget interessant signalgiver, som ikke først og fremst sender meldinger via dashbordet, men via hekken din.

Du vil nå bli varslet av spennende vibrasjoner i setet dersom du er i ferd med å krysse en stripe i veibanen uten at retningslysene er i bruk. Vibben ligger på høyre eller venstre side avhengig av hvilken stripe det er du krysser. Hvordan systemet er bygget opp, og hvem som leverer det aner vi foreløpig ikke. De eneste tilsvarende vi har kjørt til nå var rene eksperimenter. Et video-optisk som Mercedes opererte med – som også identifiserte veiskilt forresten, og et basert på radar som noen svenske forskere hadde snekret sammen. Akkurat dette skal bli spennende å sjekke ut nærmere, her er vi muligens inne på noe som er ”verdens første” i kommersiell sammenheng.

Av annet utstyr man heller ikke er så vant med i dette segmentet er for eksempel en hastighetsholder, som gjør det atskillig enklere dersom man nå virkelig ønsker å respektere 40 – eller sågar 30 km/t grensene. Og C4 har også fått om bord varselsystem som fortell at nå har du slurvet med å sjekke lufttrykket igjen.

For å komme ned på jorden igjen. Bilen kommer sikkert ikke sent til Norge. 4. kvartal i år burde være en sikker gjetting. Full pakke motorer sikkert, fra 90 til 180 hester for bensinmotorene og 92-138 for partikkelfilterdieselene. Ellers er jo, uansett hvor lite Citroën liker at slikt blir sagt, bilen basert på samme arkitektur som Peugeot 307, og de to modellene skal bygges på den samme fabrikken i Socheaux.

At den bilen ble lansert allerede for 3 ½ år siden er derimot ikke noe du behøver tenke på. Dette er til de grader en Citroën, en konstruksjon som er nyutviklet og som adskiller seg meget sterkt fra broren, bortsett fra når det gjelder de store og dyre bitene som du slett ikke ser, og knapt nok merker. Men det er allikevel litt interessant at Peugeot og Citroën utvikles så parallelt nå at de til og med deler kodenummer. Peugeot’en het T5 da den var under utvikling, hos Citroën heter den tre dørs B50, den fem-dørs er B51, stasjonsvognen heter B52 (sist jeg spurte lå den fremdeles an til lansering i 11-04) og en stor SUV-aktig bil (Picasso?) heter B54. Og da er selvfølgelig spørsmålet: hva er egentlig B53?

La det også være nevnt at om vinteren står det en nydelig C4 på Horten Bilmuseum. Det var Citroëns bestselger i slutten av 20-årene. Den produserte også spennende lukter, den hadde innvendig festbelysning – karosseriene var ganske fleksible den gang og slapp gjennom mye lys, den hadde definitivt hastighets-sperre (naturlig) og med ganske stive aksler var man aldri i tvil om når en punktering var i ferd med å opptre. Den ante dessuten ikke hva midtstriper i veibanen var for noe, så noe varsel mot å krysse slike var simpelthen ikke nødvendig.

75 års fremskritt? Selvfølgelig. Definitivt. Det vi da kan håpe på er at Citroën også denne gangen, som for 75 år siden, har klart å bygge inn en genuin sjarm-faktor. Er det noen som kunne greie det, må det være Citroën-folket.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer