Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Enda en racer fra Renault Renault bygger racerbiler i alle størrelser. De har navnet sitt på gokarts og på Formel 1 modeller og på en rekke biler i en-seters eller tin-top klasser i alle størrelser. Nå kommer de med enda en, Megane Trophy. |
||||||||||||||||
Dette var en Megane vi ikke kjente. Jeg trodde Megane-familien stoppet ved den store Scenic, men nei da. På Paris-utstillingen skal vi møte nok et Megane-medlem, Trophy skal modellen hete.
Den er utviklet av Renault Sport Technologies, som er en fortsettelse av gamle, hederskronede Alpine-virksomheten i Dieppe. Og bilen følger i fot(hjul?)sporene til 5 Turbo, Alpine V6 GT, Spider og Clio V & hva de heter. Alle disse er modeller jeg kan knytte ganske vanvittige historier til, så gjett om jeg gleder meg til løftet om at Trophy er tjukke slekta. Fabrikken kaller den en GT-racer, som skal gjøre det mulig å kjøre effektiv racing uten å behøve å svette spenn. Eller på den annen side, å leke litt presisjon på ensomme landeveier, uten fare for de store overraskelser. Bilen vil som sagt stå på Paris-utstillingen, men kjapp-debuten vil skje ved sesongåpningn på våren 2005. Sannsynligvis i en egen merke-klasse. Den som kommer til å gå fortest får den 3,5 liters V6 motoren som brukes av konsernets største modeller. Her får den 320 hk, og det gir et ganske interessant vekt/kraft forhold på 2,9 kg/hk. De av dere som er på sommerferie med dårlig vær kan bruke resten av dagen på å regne ut: Hvor meget veier bilen da.
Vi lover ingen premier. Men bruk gjerne diskuter-knappen under artikkelen.
|