Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Astra GTC: Superastra At Astra skulle komme i en GTC-utgave har vært velkjent. Nå har Opel vist de første bildene og gitt oss spesifikasjonene. Her er det muligheter for litt heftig kjøring. |
||||||||||||||||
Gran Turismo Compact betyr initialene til denne Astraen. Hvor kompakt den er kan vel diskuteres, den er bygget på den lange akselavstanden som femdørs utgaven (261 cm) og sies å ha nesten samme innvendige mål som den. Målene er 4288 x 2033 x 1413 mm (nå som bilfabrikkene begynner å oppgi mål i mm burde de vel egentlig også fortelle ved hvilken temperatur og hvilken luftfuktighet det er målt?) så der sprakk kompakt-argumentet. Det eneste stedet den er kompaktere er på høyden og selv det er marginalt.
Ikke er den spesielt kompakt i bagasjeavdelingen heller. 380 liter er like meget som i fem-dørs, og setesplitten bak, 40:60, er også tilsvarende. Men allikevel er dette en helt annen bil, som du ser av bildene. Friedheim Engler, designsjefen, har gjort atskillig mer enn bare å hekte av to dører. Det er vel særlig kurvene på panser og hekk som gjør at bilen får et helt annet uttrykk. Det store glasstaket som går helt tilbake til B-stolpen bør være med på å gjøre kabinen særdeles luftig. Ved lanseringen - bilen skal i produksjon på vårparten, men vil debutere på Paris-utstillingen om vel en måned - skal bilen kunne utstyres med enten en av fem bensinmotorer eller en av tre diesel-utgaver – alle med common rail teknikk. Det betyr inntil 200 hester med bensin og inntil 150 med diesel. Selvfølgelig er den utstyrt med CDC og IDSPlus og AFL og alle de andre festlige bokstavene som man trenger et leksikon for å begripe betydningen av. Opel skal bygge denne bilen i Antwerpen, der også stasjonsvognen kommer fra. Det er planlagt en kapasitet på 70.000 enheter årlig, og Opels markedsfolk regner med at GTC vil utgjøre 15-20 prosent av det samlede Astra-volumet.
|