Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
CR-V, endelig med diesel Når en bil som har ligget på eller nær toppen i sitt segment i lang tid, endelig får en dieselmotor, så er det jevngodt med en komplett re-design. Det er i hvert fall hva Honda håper med Parisutstillingens CR-V. Dessuten er den jo lettere re-designet. |
||||||||||||||||
Hondas CR-V er ikke akkurat noen ny bil, så en tredje plass i segmentet her hjemme er imponerende. Nå er det nok dessverre slik at dieselmotoren ikke kan hjelpe Honda opp på andreplassen, det må de i så fall klare med annet verktøy enn en etterlengtet diesel (forspranget er bare 100 biler så det er kanskje mulig allikevel?). For hos Honda-importøren regner de ikke med å presentere bilen her hjemme før i april.
For endringene er både iøynefallende og viktige. Det iøynefallende er ny design på front og hekk, og endringer i interiøret, og er kanskje ikke så viktig som at 4x4-systemet er forbedret og at veltetendenshindringselektronikken (VSA = Vehicle Stability Assist) er standard på alle modellene sammen med 16 tommers hjul og større bremser. Standard er forresten også sidekollisjonsgardinene blitt.
Men det viktigste for en rekke markeder i Europa er nok at nå skal suksessmodellen også kunne leveres med en dieselmotor. Det dreier seg om 2,2 liters i-CTDi-motoren som i denne installasjonen later til å være innstilt på 140 hester og 340 Nm. Common Rail, Turbo og alt som hører med til en moderne dieseloppskrift finner du der. Motoren er Hondas egen, også her velger de å gjøre sin egen greie. Beundringsverdig.
|