Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
A4 – mer enn en facelift LANSERING: Også A4 får nå den nye store Audi-grillen, i forbindelse med en omfattende facelift. Bilene er på plass i Norge om noen måneder. |
||||||||||||||||
Før jul kommer Audi A4 med ansiktsløfting som bortsett fra grillen blant annet har fått endret lyktene foran og bak. Interiøret er nesten uendret. Men hjulopphenget har blitt betydelig oppgradert, med blant annet komponenter fra nye A6 og fra den sportslige S4.
En kjøretur i Bayern med både autobahn og svingete landevei avslører at A4 har tatt et steg videre med tanke på kjøreegenskaper. Hastighetsavhengig servostyring, Servotronic, er standard på mange av de større motorene. Det blir fire nye motorer å velge blant. Den sterke dieselmotoren 2.0 TDi med 140 hk og 320 Nm passer godt til A4, og hakket over der finner man 3.0 TDi med 204 hk og imponerende 450 Nm. Denne gjør A4 til et skikkelig landeveislokomotiv. Frister bensinmotor mer, kommer det en 2.0 TFSi med 200 hk og 280 Nm, som vi har sett i A3 Sportback og som kommer i Volkswagen Golf GTI. Om ikke det holder kan man vurdere 3.2 FSi som vi kjenner fra A6, den yter 255 hk og 330 Nm. Men det stopper ikke der, en S4 er allerede klar, fortsatt med 344 hk fra en 4,2-liters V8’er. Ellers er flere av motorene videreført fra A4 ”pre facelift”, som 1.6 med 102 hk, 2.0 med 130 hk, 1.8T med 163 hk, 1.9 TDi med 130 hk, og en 2.5 TDi med 163 hk.
Audi A4 kommer samtidig som sedan og stasjonsvogn, og i S4-versjon, like før jul. Som før vil Audi tilby S-Line pakke med blant annet sportsunderstell, delskinns-interiør og 17-tommers felger til drøye 20.000 kroner. Prisene er ikke klare for de nye A4-modellene, men forventes å ligge omtrent på samme nivå som dagens modeller.
|