Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Panda 4x4: Urban Speider LANSERING: Vi har prøvekjørt nye Fiat Panda 4x4. Nisjebilen Panda 4x4 var også i porteføljen til forrige generasjon Panda, og har i likhet med grunnmodellen blitt en klassiker - mye tyder på at den nye vil følge i fotsporene. |
||||||||||||||||
Vi har tidligere kjørt nye Panda og gitt den skryt, og den har blitt en stor suksess i Europa. 280.000 ordrer på under et år, nest mest solgte bil i Italia hittil i år (etter Punto). Og nå lanserer Fiat 4x4-versjonen, som de tror vil utgjøre 10% av det totale Panda-salget.
4x4 Climbing
Panda 4x4 på papiret Fiat ble spurt, av motorjournalister før prøvekjøringen, om de virkelig tror at Panda 4x4 vil hevde seg mot dagens 4x4-konkurrenter? - Har bilen ESP og antispinn? - Hva med å installere den med en bombe av en motor? - Hvorfor har ikke Panda 4x4 mer komplisert firehjulsdriftsystem? Og svaret på disse spørsmålene sier mye om hva som er denne bilens hensikt. For den er absolutt ikke ment som en konkurrent til firehjulstrekkere som koster nær det dobbelte eller mye mer, den har derfor selvfølgelig ikke finesser på Touareg-nivå. Først og fremst skal det være en enkel teknisk bil til en rimelig pris – ”back to basic”. Fiats beste svar var imidlertid rett og slett å overrekke nøklene.
Panda 4x4 i gjørma Toscana bød ikke bare på sol, regnet sprutet da vi akkurat var på vei ut i skogen. Løypa ble enda mer gjørmete – og krevende. Bilene sklei sidelengs i gjørma, flere ganger kombinert med ett hjul i lufta. ”Senk farten-skilt” hadde etter hvert en misjon, for jeg følte meg (overraskende) uovervinnelig i Pandaen med 60-hester ettersom utfordringende ble tilbakelagt. Noen få dekk måtte riktignok kapitulere i blant oss på grunn av røft underlag.
Terrengegenskaper Panda 4x4 jobbet seg oppover med sin lille motor og lave vekt uten at vi savnet antispinn og andre tekniske firehjulstrekk-egenskaper som for eksempel lavgear. Dog slet motoren litt med å bremse i 1. gear i noen av de bratteste nedoverbakkene og krevde bremsehjelp – men noe skal da sjåføren også gjøre...
Bybilen Panda 4x4 satte seg i respekt. Den er befriende enkel, og minner oss om at en firehjulstrekker selvfølgelig kan ha strålende egenskaper uten nødvendigvis å ha alt tenkelig av tekniske finesser. En 4x4 kan kombineres med å være enkel, økonomisk og oppnålig. Panda 4x4 har i tillegg beholdt sine opprinnelig egenskaper og en bøtte med sjarm.
Hva med Norge?
Nedenfor ser du bilder fra vår kjøring, flere bilder finnes i vår forhåndsartikkel.
|