img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Panda 4x4: Urban Speider
LANSERING: Vi har prøvekjørt nye Fiat Panda 4x4. Nisjebilen Panda 4x4 var også i porteføljen til forrige generasjon Panda, og har i likhet med grunnmodellen blitt en klassiker - mye tyder på at den nye vil følge i fotsporene.

Vi har tidligere kjørt nye Panda og gitt den skryt, og den har blitt en stor suksess i Europa. 280.000 ordrer på under et år, nest mest solgte bil i Italia hittil i år (etter Punto). Og nå lanserer Fiat 4x4-versjonen, som de tror vil utgjøre 10% av det totale Panda-salget.

4x4 Climbing
Panda 4x4 vil få en startpris på 12,200 Euro. Vi prøvde den påkostede versjonen som heter Panda 4x4 Climbing. Den har blant annet markante beskyttelseslister i svart plast og røffere støtfangere, litt bredere dekk og enda litt høyere bakkeklaring. Bilen var kun tilgjengelig med en 1.2 liter med 60 hk, men vil senere bli tilgjengelig med en spennende 70 hesters 1.3 liters MultiJet dieselmotor.

Panda 4x4 på papiret
Panda 4x4’s største fordel er dens lave vekt i kombinasjon med begrensede ytre mål. Lengden er på kun 357 cm og akselavstand på 230,5 cm – som vil si at hjulene er plantet i hvert hjørne. Dette gir flere fortrinn. Over buede humper vil den ikke like lett subbe nedi på midten, eller i overhenget foran eller bak.

Fiat ble spurt, av motorjournalister før prøvekjøringen, om de virkelig tror at Panda 4x4 vil hevde seg mot dagens 4x4-konkurrenter? - Har bilen ESP og antispinn? - Hva med å installere den med en bombe av en motor? - Hvorfor har ikke Panda 4x4 mer komplisert firehjulsdriftsystem?

Og svaret på disse spørsmålene sier mye om hva som er denne bilens hensikt. For den er absolutt ikke ment som en konkurrent til firehjulstrekkere som koster nær det dobbelte eller mye mer, den har derfor selvfølgelig ikke finesser på Touareg-nivå. Først og fremst skal det være en enkel teknisk bil til en rimelig pris – ”back to basic”. Fiats beste svar var imidlertid rett og slett å overrekke nøklene.

Panda 4x4 i gjørma
De som tvilte på Panda 4x4’s terrengegenskaper behøvde ikke å vente lenge. To forskjellige terrengløyper var satt på programmet. Og terreng med overraskende stor ’T’. Bakkene oppover og nedover var ikke bare utfordrende fordi de var smale og med opp mot 30 graders stigning, de utfordret fordi underlaget var steinete, hullete, sporete og gjørmete – samtidig.

Toscana bød ikke bare på sol, regnet sprutet da vi akkurat var på vei ut i skogen. Løypa ble enda mer gjørmete – og krevende. Bilene sklei sidelengs i gjørma, flere ganger kombinert med ett hjul i lufta. ”Senk farten-skilt” hadde etter hvert en misjon, for jeg følte meg (overraskende) uovervinnelig i Pandaen med 60-hester ettersom utfordringende ble tilbakelagt. Noen få dekk måtte riktignok kapitulere i blant oss på grunn av røft underlag.

Terrengegenskaper
Vann- og gjørme-graver var først og fremst tøft visuelt, de riktige utfordringene fant vi i de smale krøtterstiene som faktisk illustrerte fordelen med korte overheng og kort akselavstand i praksis. Nå skal vi ikke gå i fella og sammenligne Panda 4x4 mot større firehjulstrekkere, men vi har sterke mistanker om at en Land Rover antagelig ikke hadde kommet frem alle stedene, i hvertfall ikke like lett uten å ha gått skikkelig nedi – for å ikke snakke om hindringene i bredden – i akkurat denne løypa.

Panda 4x4 jobbet seg oppover med sin lille motor og lave vekt uten at vi savnet antispinn og andre tekniske firehjulstrekk-egenskaper som for eksempel lavgear. Dog slet motoren litt med å bremse i 1. gear i noen av de bratteste nedoverbakkene og krevde bremsehjelp – men noe skal da sjåføren også gjøre...

Bybilen
Det er i hovedsak inntrykkene fra terrengkjøringen som sitter mest igjen, riktignok ikke helt rettferdig. Panda 4x4 er en glimrende bybil, den er jo tross alt fortsatt en Panda. Ypperlig i trange bygater. Selv om den er forhøyet krenger den overraskende lite. Den har presis styring og svelger ujevnheter godt. Og vårt reisefølge på oppunder 1,90 hadde plass nok til hode og bein.

Panda 4x4 satte seg i respekt. Den er befriende enkel, og minner oss om at en firehjulstrekker selvfølgelig kan ha strålende egenskaper uten nødvendigvis å ha alt tenkelig av tekniske finesser. En 4x4 kan kombineres med å være enkel, økonomisk og oppnålig. Panda 4x4 har i tillegg beholdt sine opprinnelig egenskaper og en bøtte med sjarm.

Hva med Norge?
Grunnmodellen Fiat Panda har ikke vært tilgjengelig i Norge, i utgangspunktet på grunn av vårt klima. I Panda 4x4-versjonen er det gjort et poeng ut av at bilen er testet i Lapland (Nord-Sverige) og dermed skal tåle alle klimaer, men skal det være økonomisk forsvarlig å ta den inn i de nordiske landene må markedene samkjøre, etter det BilNorge erfarer ønsker Norge å ta den inn mens Sverige og Finland sier nei.

Nedenfor ser du bilder fra vår kjøring, flere bilder finnes i vår forhåndsartikkel.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer