I forslaget fra Finansdepartementet heter det som følger:
”Regjeringen mener at administrative hensyn tilsier at firmabilbeskatningen fremdeles bør baseres på sjabloner. Det foreslås å legge om firmabilbeskatningen til en aldersgradert prosentligningsmodell f.o.m. 2005.
Inntekten fastsettes til 30 prosent av bilens listepris som ny inntil 235000 kroner og 20 prosent av overskytende verdi. For biler eldre enn tre år er utgangspunktet 75 prosent av bilens listepris som ny.
En slik satsstruktur vil tilsvare om lag de gjennomsnittlige bilholdskostnadene for privat bruk. Det foreslås også noen mindre endringer i beskatningen av privat bruk av yrkesbiler. Omleggingen vil bidra til et enklere og mer robust regelverk. Forslaget anslås å gi lettelser på om lag 160 millioner kroner.”
Hva betyr forslaget?
Forslaget medfører at firmabilen vil koste det samme uansett kjørelengde mellom hjem og arbeidsplass. Det vil også bety at dagens business-priser blir uinteressante siden de gamle grensene ved hver 50.000 kroner forsvinner. Og sist, men ikke minst, vil nok en del velge å kjøpe en mer påkostet bruktbil (over tre år) i stedet for en ribbet ny bil.
Dermed ser det ut til at de syv organisasjonene som kom med et felles utspill på forsommeren får gjennomslag for de fleste av sine synspunkter.
Eksempel 1a
Her tar vi utgangspunkt i en ny bil med listepris kr 249.900 og årlig kjørelengde hjem-arbeid på 4.000 kilometer. Med den gamle ordningen blir inntektspåslaget kr 94.350 (fast tillegg 13.000km a kr 5,55 + 4.000km a kr 5,55) mens det nye forslaget innebærer et påslag på 73.480 (30% av kr 235.000 + 20% av kr 14.900). Det nye forslaget innebærer dermed en reduksjon i skattegrunnlaget på kr 20.870.
Eksempel 1b
Vi tar utgangspunkt i den samme bilen men øker årlig kjørelengde hjem-arbeid til 15.000 kilometer. Etter dagens system blir inntektspåslaget kr 109.750 (13.000km a kr 5,55 + 4.000km a kr 5,55 + 11.000km a kr 1,40) mens det nye forslaget fortsatt gir et grunnlag på kr 73.480. Det medfører en reduksjon i grunnlaget på hele kr 36.270.
Eksempel 1c
Igjen den samme bilen med listepris kr 249.900, men i dette eksemplet er årlig kjøring hjem-arbeidssted bare 1.500 kilometer. Dagens system gir et påslag på kr 80.475 (13.000 + 1.500km a kr 5,55) mens nytt forslag vil gi samme påslag som i 1a og 1b. Besparelse blir dermed bare på kr 6.995.
Eksempel 2a
La oss se på en bil med listepris kr 349.900 og årlig kjørelengde på 4.000 kilometer. Dagens ordning gir et grunnlag på kr 119.000 (13.000km a kr 5,55 + 4.000km a kr 5,55) mens nytt forslag gir kr 93.480. Her reduseres inntektsgrunnlaget med kr 25.520.
Eksempel 2b
Vi tar for oss den samme bilen og øker kjørelengde hjem-arbeid til 15.000 kilometer. Inntektsgrunnlaget med dagens system er kr 134.400 (13.000km a kr 7,00 + 4.000km a kr 7,00 + 11.000km a kr 1,40) mens ny ordning gir et grunnlag på 93.480. Grunnlaget reduseres med kr 40.920.
Eksempel 2c
Vi tar for oss samme bil med en kjørelengde hjem-arbeid på 1.500 kilometer. Dagens ordning gir et skattegrunnlag på kr 101.500 (13.000 + 1.500km a kr 7,00) mot kr 93.480 med ny ordning. Besparelse kr 8.020.
Eksempel 3a
I dette eksemplet tar vi utgangspunkt i en 3 år gammel bil med listepris kr 500.000 som ny. Årlig kjørelengde er 4.000 kilometer. Dagens system gir ikke fradrag for eldre biler, og dermed vil man få et påslag i inntekten på kr 124.000 (13.000km a kr 7,00 + 4.000km a kr 7,00 + 10% av kr 50.000) mens det nye systemet gir et påslag på kr 98.500. Inntektsgrunnlaget reduseres med kr 25.500.
Eksempel 3b
Samme bil som i 3a, men kjørelengden økes til 15.000 kilometer. Gammelt system gir et grunnlag på kr 139.400 (13.000km a kr 7,00 + 4.000km a kr 7,00 + 11.000km a kr 1,40 + 10% av kr 50.000). Nytt forslag gir et grunnlag på kr 98.500, en reduksjon på kr 40.900.
Eksempel 3c
Vi fortsetter med samme bil, men reduserer årlig kjøring hjem-arbeid til 1.500 kilometer. Dagens ordning gir et inntektspåslag på kr 106.500 (13.000 + 1.500km a kr 7,00 + 10% av kr 50.000) mens nytt forslag medfører et påslag på kr 98.500. Grunnlaget reduseres nå med kr 8.000.
Eksempel 4a
I dette eksemplet ser vi på en ny ”direktør-bil” med en prislapp på kr 600.000 og årlig kjørelengde hjem-arbeidssted på 4.000 kilometer. Dagens system medfører et inntektspåslag på kr 134.000 (13.000 + 4.000km a kr 7,00 + 10% av kr 150.000) mens nytt forslag gir et påslag på kr 143.500. I dette eksemplet medfører nytt forslag at grunnlaget økes med kr 9.500.
Eksempel 4b
En bil i samme prisklasse disponeres av en person som årlig kjører 15.000 kilometer hjem-arbeid. I dag får han et påslag på kr 149.400 (13.000 + 4.000km a kr 7,00 + 11.000km a kr 1,40 + 10% av kr 150.000) mens ny ordning gir et inntektspåslag på kr 143.500. Dermed reduseres grunnlaget med kr 5.900.
Eksempel 4c
Bilen med listepris kr 600.000 kjøres nå 1.500 kilometer hjem-arbeid. I dag medfører det et påslag på kr 116.500 (13.000 + 1.500km a kr 7,00 + 10% av kr 150.000). Med nytt skattegrunnlag på kr 143.500 kommer personen som kjører denne bilen svært dårlig ut siden grunnlaget økes med hele kr 27.000.
Dersom regjeringens forslag vedtas vil de med lengst avstand hjem-arbeid komme best ut. Personer som bor nær jobben og kjører dyr bil vil få en skjerpet beskatning.