img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Gunstigere med firmabil
(for de fleste)

I det fremlagte forslaget til statsbudsjett for 2005, legger Regjeringen opp til en drastisk endring av firmabilbeskatningen. De fleste vil komme positivt ut sammenlignet med dagens system.

I forslaget fra Finansdepartementet heter det som følger:

”Regjeringen mener at administrative hensyn tilsier at firmabilbeskatningen fremdeles bør baseres på sjabloner. Det foreslås å legge om firmabilbeskatningen til en aldersgradert prosentligningsmodell f.o.m. 2005.

Inntekten fastsettes til 30 prosent av bilens listepris som ny inntil 235000 kroner og 20 prosent av overskytende verdi. For biler eldre enn tre år er utgangspunktet 75 prosent av bilens listepris som ny. En slik satsstruktur vil tilsvare om lag de gjennomsnittlige bilholdskostnadene for privat bruk. Det foreslås også noen mindre endringer i beskatningen av privat bruk av yrkesbiler. Omleggingen vil bidra til et enklere og mer robust regelverk. Forslaget anslås å gi lettelser på om lag 160 millioner kroner.”

Hva betyr forslaget?
Forslaget medfører at firmabilen vil koste det samme uansett kjørelengde mellom hjem og arbeidsplass. Det vil også bety at dagens business-priser blir uinteressante siden de gamle grensene ved hver 50.000 kroner forsvinner. Og sist, men ikke minst, vil nok en del velge å kjøpe en mer påkostet bruktbil (over tre år) i stedet for en ribbet ny bil.

Dermed ser det ut til at de syv organisasjonene som kom med et felles utspill på forsommeren får gjennomslag for de fleste av sine synspunkter.

Eksempel 1a
Her tar vi utgangspunkt i en ny bil med listepris kr 249.900 og årlig kjørelengde hjem-arbeid på 4.000 kilometer. Med den gamle ordningen blir inntektspåslaget kr 94.350 (fast tillegg 13.000km a kr 5,55 + 4.000km a kr 5,55) mens det nye forslaget innebærer et påslag på 73.480 (30% av kr 235.000 + 20% av kr 14.900). Det nye forslaget innebærer dermed en reduksjon i skattegrunnlaget på kr 20.870.

Eksempel 1b
Vi tar utgangspunkt i den samme bilen men øker årlig kjørelengde hjem-arbeid til 15.000 kilometer. Etter dagens system blir inntektspåslaget kr 109.750 (13.000km a kr 5,55 + 4.000km a kr 5,55 + 11.000km a kr 1,40) mens det nye forslaget fortsatt gir et grunnlag på kr 73.480. Det medfører en reduksjon i grunnlaget på hele kr 36.270.

Eksempel 1c
Igjen den samme bilen med listepris kr 249.900, men i dette eksemplet er årlig kjøring hjem-arbeidssted bare 1.500 kilometer. Dagens system gir et påslag på kr 80.475 (13.000 + 1.500km a kr 5,55) mens nytt forslag vil gi samme påslag som i 1a og 1b. Besparelse blir dermed bare på kr 6.995.

Eksempel 2a
La oss se på en bil med listepris kr 349.900 og årlig kjørelengde på 4.000 kilometer. Dagens ordning gir et grunnlag på kr 119.000 (13.000km a kr 5,55 + 4.000km a kr 5,55) mens nytt forslag gir kr 93.480. Her reduseres inntektsgrunnlaget med kr 25.520.

Eksempel 2b
Vi tar for oss den samme bilen og øker kjørelengde hjem-arbeid til 15.000 kilometer. Inntektsgrunnlaget med dagens system er kr 134.400 (13.000km a kr 7,00 + 4.000km a kr 7,00 + 11.000km a kr 1,40) mens ny ordning gir et grunnlag på 93.480. Grunnlaget reduseres med kr 40.920.

Eksempel 2c
Vi tar for oss samme bil med en kjørelengde hjem-arbeid på 1.500 kilometer. Dagens ordning gir et skattegrunnlag på kr 101.500 (13.000 + 1.500km a kr 7,00) mot kr 93.480 med ny ordning. Besparelse kr 8.020.

Eksempel 3a
I dette eksemplet tar vi utgangspunkt i en 3 år gammel bil med listepris kr 500.000 som ny. Årlig kjørelengde er 4.000 kilometer. Dagens system gir ikke fradrag for eldre biler, og dermed vil man få et påslag i inntekten på kr 124.000 (13.000km a kr 7,00 + 4.000km a kr 7,00 + 10% av kr 50.000) mens det nye systemet gir et påslag på kr 98.500. Inntektsgrunnlaget reduseres med kr 25.500.

Eksempel 3b
Samme bil som i 3a, men kjørelengden økes til 15.000 kilometer. Gammelt system gir et grunnlag på kr 139.400 (13.000km a kr 7,00 + 4.000km a kr 7,00 + 11.000km a kr 1,40 + 10% av kr 50.000). Nytt forslag gir et grunnlag på kr 98.500, en reduksjon på kr 40.900.

Eksempel 3c
Vi fortsetter med samme bil, men reduserer årlig kjøring hjem-arbeid til 1.500 kilometer. Dagens ordning gir et inntektspåslag på kr 106.500 (13.000 + 1.500km a kr 7,00 + 10% av kr 50.000) mens nytt forslag medfører et påslag på kr 98.500. Grunnlaget reduseres nå med kr 8.000.

Eksempel 4a
I dette eksemplet ser vi på en ny ”direktør-bil” med en prislapp på kr 600.000 og årlig kjørelengde hjem-arbeidssted på 4.000 kilometer. Dagens system medfører et inntektspåslag på kr 134.000 (13.000 + 4.000km a kr 7,00 + 10% av kr 150.000) mens nytt forslag gir et påslag på kr 143.500. I dette eksemplet medfører nytt forslag at grunnlaget økes med kr 9.500.

Eksempel 4b
En bil i samme prisklasse disponeres av en person som årlig kjører 15.000 kilometer hjem-arbeid. I dag får han et påslag på kr 149.400 (13.000 + 4.000km a kr 7,00 + 11.000km a kr 1,40 + 10% av kr 150.000) mens ny ordning gir et inntektspåslag på kr 143.500. Dermed reduseres grunnlaget med kr 5.900.

Eksempel 4c
Bilen med listepris kr 600.000 kjøres nå 1.500 kilometer hjem-arbeid. I dag medfører det et påslag på kr 116.500 (13.000 + 1.500km a kr 7,00 + 10% av kr 150.000). Med nytt skattegrunnlag på kr 143.500 kommer personen som kjører denne bilen svært dårlig ut siden grunnlaget økes med hele kr 27.000.

Dersom regjeringens forslag vedtas vil de med lengst avstand hjem-arbeid komme best ut. Personer som bor nær jobben og kjører dyr bil vil få en skjerpet beskatning.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer