Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dekk-produsenter satser sportslig I tråd med at det forventes en markert etterspørsel etter høy-ytelsesdekk med hastighetsmerking W for fart opp til 270 km/t, lanseres det stadig flere slike dekk – både sommer- og vinterdekk. |
||||||||||||||||
Til tross for mye fokus på miljøvennlige og drivstoffgjerrige motorer, vil vi se en økning i antall motorsterke og sportslige biler i Europa i årene som kommer. I tråd med dette øker også etterspørselen etter dekk i øvre hastighetsklasse, det vil si dekk med hastighetsmerking V (inntil 240 km/t), W (270 km/t) og Y (300 km/t), kalt UHP-segmentet, Ultra High Perfomance. I fjor ble det solgt 12 millioner UHP-dekk, og Nokian anslår at salget vil øke til 20 millioner dekk i 2008, det vil si en økning på nærmere 70 prosent i denne perioden.
De seneste årene er det satt søkelys på bruken av høyaromatiske oljer i dekkproduksjonen, oljer som kan være kreftfremkallende. I produksjonen av lastebildekk ble slike oljer fjernet for flere år siden , men i personbildekk har det vært vanskelig å finne fullgode erstatninger for disse oljene som spesielt har betydning for gummiens grep på vått underlag. Nokian Z er det første høyhastighetsdekket som er produsert helt uten bruk av slike oljer. I dekkets slitebane er det gjort bruk av fire ulike hel-silika gummiblandinger for å oppnå optimalt grep under akselerasjon, bremsing og svingkjøring på både vått og tørt underlag. Dekkets skulderparti er av stor betydning for veigrepet. Ved kraftig bremsing eller rask svingkjøring er lufttrykket på dekkets overside større ved skulderpartiet enn ved midtribben, forklarer Nokians ingeniører. Gummiblandingen i skulderpartiet skal gi stabilt grep på vått underlag, spesielt ved kraftig bremsing og i svinger. Et særtrekk ved dekkets utseende er at det er lagt inn sølvfargede striper i hovedsporene. Dessuten er både hovedsporene i mønsteret og sporene som leder vann ut mot sidene polerte. Dekket er ellers utstyrt med slitasjevarsler, felgbeskytter og tetningsring (Mudstopper) som skal hindre at sand og søle trenger inn mellom dekk og felg. Nokian Z er klar for sesongstart våren 2005 i 14 dimensjoner. Disse omfatter dekk med banebredde fra 205 til 235 mm for felgdiameter 16 til 18 tommer.
Designer-dekk Vredestein er kjent som vinterdekkprodusent gjennom Snowtrac 2, Wintrac og Icetrac. Med Wintrac Xtreme har Vredestein kombinert sine erfaringer med vinterdekk med nye idéer fra Giugiaro Design. Resultatet er et dekk med appell til de som gjerne ser at bilen også «pynter seg» på bena. Det nye dekket leveres i hastighetskodene V og W, avhengig av dimensjon, med topphastighet på henholdsvis 240 og 270 km/t, hastigheter som ble ansett for å være helt urealistiske for vinterdekk for bare noen få år siden. Vredesteins nye dekk er konstruert slik at det øverste nylonbelegget går to ganger rundt skulderen, noe som begrenser vridninger som følge av høye hastigheter. Dette gir god retningsstabilitet i tillegg til at begge sidene på det midtre sporet har stabiliseringsriller. De rette sporene midt på dekket er plassert 90 grader på kjøreretningen for å sikre godt veigrep på snø. De tynnere sporene som går i sikksakk langs omkretsen av dekket skal gi gode styreegenskaper. Den langsgående profilen sikrer stabilitet og reduserer faren for vannplaning.
Vredestein hevder at det nye dekket har kortere bremselengde enn sommerdekk ved temperaturer på +7 °C og lavere. Wintrac Xtreme leveres i 13 dimensjoner fra 205/55 R16 til 265/35 R 18, alle med tillatt XL-belastning.
|