img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BilNorges messeavis - mandag
Velkommen til nok en bilutstillingen. Vi gir som vanlig ut messeavis - men i år på Internet hver dag.

En utstilling er jo ikke bare for publikum, la oss like godt være enige om det med en gang, den er jo for oss også. Gode kolleger som møtes på samme gulv og som skal tilbringe mange dager sammen. Distrahert av en 70-80.000 andre personer riktignok, men de kan allikevel ikke helt klare å ødelegge fellesskapet.

 

Og som en del av dette fellesskapet har BIL eller de andre bladene i BilForlaget, gitt deg glimt fra de festene vi har vært på, så lenge vi har gitt ut blader (og besøker du standen vår kan du antakelig ikke være i særlig tvil om at det har vært de 30 siste årene).  Alltid har vi hatt våre daglige glimt fra dag-til-dag innsatsen, og fortalt deg litt om hva de andre gjør. 

Herfra vil BILs daglige messeavis komme susende på nettet.

 

Det kommer til å skje denne gangen også, men nå har vi endelig tatt konsekvensen av at vi befinner oss i en litt mer elektronisk tid enn tidligere. Så derfor kommer du til å få hver dags nyhetsbulletiner i denne formen.

 

En gang hver dag kommer Avisen, den vil være klar på skjermen når du er på plass på utstillingen om morgenen. Men i tillegg vil www.BilNorge.no, som vi regner med du kjenner godt fra før av, bli oppdatert flere ganger daglig når det skjer ting vi regner med er av almen interesse.

 

Vi er selvfølgelig avhengig av alle dere også.  Fortell oss hva som er nytt, fortell oss om spesielle aktiviteter, om besøk dere venter, alt dere kan tro kolleger gjerne vil vite.  Eller ting dere synes er verd en plass på BilNorge.  Og ikke glem at vi også har en del blader som også trenger stoff.

 

Så vel møtt, enten dere kommer til oss eller vi treffes borte hos dere.

 

Søndag 13.50


Som dere vet er det et stort bilmerke som ikke er representert på utstillingen.  Det er japansk og begynner verken på N, H, M eller S.  Men, og det er det kanskje ikke så mange som tenker på, luksus-representanten for verdens største bilfabrikk er heller ikke blant oss – i hvert fall ikke i moderne form.  De av dere som ønsker en smakebit av dagens Cadillac har derfor ingen annen mulighet enn å ta en titt på parkeringsplassen ved halv to tiden.  Da vil BIL ha parkert en SRX der – og det er faktisk siste dagen vi har den på prøve før den skal leveres tilbake til Bergheim. 

 

Den eneste nye Bergheim-Cadillacen du vil se på bilutstillingen denne gang.

 

Søndag 14.00

 

Saab var de som hadde fått biler på plass først – i hvert fall når vi snakker om utstillere av nye biler.  Ellers var det ganske tomt, men, som vi skal se, gammel- og hobbybil-folket var tidlig på plass.  Egentlig ikke så underlig, de må jo ut og jobbe igjen når de vanlige ukedagene banker på døra igjen.

 

Bra jobba SAAB, så tidlig ute at det ble tid til noen reparasjoner også.

 

Søndag kl. 14.03

 

Ikeas rumpekampanje har vakt en viss oppsikt, men det er ikke no’ mot hva som kommer til å diskuteres når Iglebæk og Hyundai  for alvor setter i gang med sin Vinterkampanje!

 


Og hva sier IKEA-synserne til denne kampanjen?

 

Søndag kl. 14.07

 

Men, omforlatelse og unnskyld meg, jeg syntes de sa bilutstilling?

 

Søndag 14.11

 


”Ein skigard kankje vare evi veittu, kan aldri vare evi………………..”  Sorry, den bare måtte med!

 

Søndag kl. 14.15

 

Jeg går forbi store porter som fører inn til utstillingshallene og for moro skyld tar jeg en titt på kartene for å se hvem som skal stå hvor.  Det var interessant.  De fleste kartene viser hvor standene var plassert under VVS-dagene.  Men jommen er det ikke også et kart som antyder at en av våre nærmeste naboer er Norsk Dentaldepot!

 

Vi får regne med at det blir bedre oversikt mandag.  I det minste kan du da spørre på Servicekontoret i den store hovedkorridoren rett ved Hall C, der de burde kunne hjelpe deg med det meste.

 

ÅPNINGSTIDENE FOR DENNE NYTTIGE INSTITUSJONEN ER:

 

Mandag:          0900 – 2000

Tirsdag            0900 – 2000

Onsdag            0800 – 1600 og da er vel det verste over, for:

Torsdag           1100 – 1300

Fredag             1100 – 1300

 

Og er du kommet så langt kan du vel klare deg på egen hånd resten av tiden, for da er kontoret stengt.

 

Søndag 14.35

 

Jeg er på vei mot BILs stand, helt ved inngangen til Hall B, da jeg kommer forbi en ”sånn-hadde-vi-ikke-da-jeg-var-liten”.  ’Barnerommet’ heter utstilleren og her blir vi servert barnesenger med bilfasong.  Litt lukt av Castrol R fra dynetrekket også, og godnatta-historien om Smartene som skulle til Stuttgart og gjøre seg fete, så blir det hele komplett og perfekt.

 

Jeg har nok sovnet i en bil jeg også, men ikke i en som var så ryddig.

 

Søndag. 15.05

 

Oppe på Mezzaninen lengst nede i Hall D, snekres det.  Det kan se ut som det skal bli en utskytningsrampe, men så viser det seg at det er det det er, bare den andre veien, på en måte.  Her skal nemlig finalen i Olabil-NM gå søndag og ned denne rampen skal bilene få fart før de skal gjøre noen halsbrekkende manøvre på gulvet før de kommer i mål.

           

Her blir det nok ikke snakk om hastigheter på 64 km/t, sier primus motor Terje Skaug som vel er mr. Olabil himself i nyere tid, - men fart og fest skal det bli. Akkurat nå var rampen halvferdig, og det sto 4 Olabiler på gulvet. Flere skal komme, søndag skal 14 biler delta i den store finalen, samtidig skal publikum, og det inkluderer dere også, stemme frem den tøffeste Ola-bilen. Allerede nå ligger stemmesedlene klare for dere som vil være sikre på at stemmen skal høres.

 

Og når vi nevner 64 km/t så er det den hastigheten et av disse fenomenene er målt i av politiets radar, men da var tilløpet litt lenger enn en rampe slik vi finner den oppe i D2.

 

Skaug, som selv er 38 år, minnet meg på at de første Olabil-løpene ble arrangert av Aftenposten i 1952/53.  Den gangen var Ola et skikkelig hipt navn, Olabuksen kom omtrent samtidig, og Olabil er fremdeles et navn med trøkk.  Mye bedre enn svenske Lådbil for eksempel.

 

Det skulle forresten ikke forundre meg om noen av utstillerne var med på de første Olabilløpene. Både vi og herrene oppe på 2. etasje i D vil i så fall gjerne høre litt om det.

           

En som er mer interessert i det som går fort i dag og i morgen, enn det som ikke gikk fult så fort i forgårs, er unge Eivind Bredesen fra Østfold. Han satt oppi bilen sin og så på de voksne snekre og kunne nesten ikke vente til banen ble klar.  En av de mange å heie på når utstillingen går mot slutten

 

Det har vel ikke vært noen Petter Solberg-ideer her?

 

En av fartsfantomene som skal i ilden søndag: Eivind Bredesen ved sin Honeycandle Special.

 

Terje Skaug hjelper deg med Olabilløp uansett hvor du er. Sjekk ut www.olabil.no eller besøk ham på D2.

 

Søndag 15.30

 

De gamle er på plass
På vei tilbake passerte vi gamle Citroëner og gamle Forder og gamle Opeler og gamle Volvoer og mange andre yngre eller eldre veteraner.  Her var mye på plass, og det som var der forteller at her blir det mye å se på.  Åpen utgave av DS for eksempel, en gammel Opel Kapitän i ”som-funnet” tilstand, en nydelig førkrigs DKW, en banerigget BMW M1.  Og under, nede i første, hadde museet på Strømmen fått plass og de hadde blant annet hentet hjelp fra diverse AmCar klubber.  Hyggelig å se, og av spesiell interesse for alle Ernie-fanatikere, en nydelig DeSoto, selv om halefinnene fremdeles er større på Ernies bil.

 

De Soto, alle som leser  Ernie vet hva det betyr.

 

Legg også merke til den ca. 100 år gamle Roveren som vel var den bilen som sørget for å sparke Norsk VeteranVognKlubb i gang.

 

Roveren, en veteran med en helt spesiell betydning.

 

Citroëner i lange baner

 

Sportsvogner på rekke og rad, banerigget Alfa og lettvekts Super Se7en

 

Ujålete Austin A 30, meget mer representativ for vårt norske trafikkbilde enn en USA-importert Ferrari, og derfor meget mer verdifull.

 

 

Praktfull Kapitän, stolt og urestaurert

 

Søndag 15.55

 

Et eneste sted fikk vi noe å spise. Drikke fantes tross alt både i springer og i automater. Men her, i korridoren, like ved inngangen til B, fantes det mat betjent av en levende person.

           

Hanne sto der, uten særlig mye å gjøre. ”Jeg har kanskje solgt for en tusenlapp, det er ingen ting på en vanlig dag, men nå er det jo ikke så mange her” (og de mange tyske og svenske stand-oppretterne hadde selvfølgelig med egen matpakke).

 

Hun jobber for hotellet, som også bestyrer kioskene og restaurantene vi skal betjene oss av i uken som kommer, og skulle være der til klokken seks søndag og regnet med like lenge mandag, og trodde ikke at flere ville ha åpent da heller.

           

Men da blir det nok litt flere folk, regnet hun med.  Og – regner vi med – da blir det vel ikke fullt så god tid til å jobbe med julepresangstrikking, noe en eller annen julepresangmottaker bør være lei seg for.

 

Vi vet hva julepresangen skal bli, men aner ikke hvem som skal få den.

 

Søndag 16.20

 

Takk for i dag, og som vanlig virker det nesten utrolig at det kan bli noen bilutstilling som skal stå klar onsdag morgen.  Men da vi gikk forbi for eksempel BMWs stand slo det oss at her begynner det å bli ambisjoner. Det er åpenbart at dette kommer til å bli meget mer enn bare en stor parkeringsplass for nye biler.  Se på den superhighwayen de bygger der, som ender lagt opp i evigheten.

 

Dette skal bli mer enn bare en parkeringsplass.

 

Det er nok noe å glede seg til dette her.

 

Søndag, på vei ut

 

Oi sann – der sto det jommen en Cadillac Biarritz, ikke riktig 50 år ennå.  Må ta et bilde av den nye og den gamle sammen.  La oss ikke diskutere hvilken som er penest eller flottest, la oss bare være enige om at profilene er litt forskjellige.

 

2 generasjoner Cadillac. Det har hendt en del, men til det bedre?

 

Vi sees kanskje mandag - hvis dere er der.  Og dere hører  fra oss igjen, på denne kanalen, tirsdag.  I mens kan dere sjekke ut www.bilnorge.no for å se om det hender noe det haster å fortelle om.

 





















toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer