Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BilNorges Messeavis – tirsdag I går fikk utstillerne på bilutstillingen på Lillestrøm den første messeavisen fra oss i BIL. Og det skal de få så lenge utstillingen er åpen - til og med søndag. Så de av dere, som tilhører vår vanlige gruppe brukere, må ha oss unnskyldt dersom dette blir vel internt nå og da. Men jeg ser heller ikke bort fra at også dere finner ting av interesse her. Kanskje vi til og med klarer å gjøre dere så nysgjerrige at dere kommer og besøker oss allikevel. Sammen med 70.000 andre. |
||||||||||||||||
Mandag kl. 11.00 Underlig, men det hadde så å si nesten ikke skjedd en ting siden i går. Gulvene akkurat like tomme, selv om det skjedde masse i høyden. Bannere og plakater hengt opp, vegger snekret, spot’er og kanoner montert. Noen bannere var åpenbart så store og hang så høyt at nabostanden hadde klare synspunkter, til tider så vi ledere i Norges Varemesse innkalt som meklingsmenn, men det later til at alt ordner seg.
En av de standene som virkelig var tom, og da mener jeg tom, var Hondas. Men høyt oppe på bakveggen hang det et banner som tyder på at nå har Hondafolket lært et og annet om catchy slagord av Suzukis kreative krefter. "25.000 nye norske Hondaeiere i 2004" sto det med store bokstaver.
Ikke noen dårlig tekst på en bilutstilling.
Vi er forholdsvis sikre på at dette er en bilutstilling, og at det ikke har vært solgt 25.000 nye (og evt. brukte) Hondaer i Norge i år. Men siden det ikke var noen der å spørre går vi ut fra at her snakker vi motorsykler og kraftaggregater og alt annet med Honda-navnet på. Peugeot, dere har noe å lære, hvor mange pepperbøsser går det i år? Noen følelse av at de store hallene skulle fylles opp med mange hundre biler hadde vi imidlertid ikke. En enslig Mazda under skreddersydd deksel kunne ikke alene få opp stemningen.
Mazda5 er så ny at den vil du ikke få se i butikkene før i annet halvår 2005.
Det hjalp da at vi tok en tur utenfor. Fem AutoLink-transportere etter hverandre. Seks biler eller no’sånt på hver. I hvert fall var alle fem losset, og parkert på geledd på under 15 minutter. Imponerende. Selv fikk vi beskjed om at vår transport, med drømmebilen vår fra Torino hadde startet fra Gøteborg tidligere på dagen og var på vei mot Lillestrøm. Vi brukte et halvt døgn på å laste den der nede, og da med hjelp av Italdesign som hadde bygget bilen. Hvordan skal vi klare å losse den tro? Bilen, Italdesign Alessandro Volta, som vi er beskjedne nok til å kalle utstillingens flotteste kan du for øvrig lese alt om i den nyeste utgaven av BIL. Og siden det er så nytt at det først kommer i morgen, kan vi råde deg til å ta en tur bortom standen vår i Hall B i dag. Jeg ser ikke bort fra at du klarer å lure et eksemplar ut av den av oss som måtte være til stede.
Les alt om BILs Superbil, men egentlig ikke før bladet skal være ute, onsdag, åpningsdagen.
Så tikker det inn en melding om at jeg snart kan hente presseakkrediteringen på Utstillingskontoret. Der har Trude Stjernholm skrevet ut presseakkreditering til rundt 60 journalister. Som sikkert er i utmerket stand til å finne sine egne historier. For, underlig er det at en bransje som sysselsetter tusenvis av velkvalifiserte personer, som sørger for ypperlig teknisk kompetanse på det ytterste nøgne skjær, som omsetter for milliarder og som sørger for et av de største bidragene til felleskassen – og som er befolket av noen av næringslivets skarpeste informasjonsmedarbeidere – ikke har en ting å fortelle. Ingen pressekonferanse i forbindelse med utstillingen, og akkurat nå, to døgn før åpningen, er det bare Anita Svanes hos Opel-Saab som har sendt ut innbydelse til en smule orientering for pressen. Egentlig ganske utrolig. Men hør her: Man skulle i hvert fall tro at det lå en og annen historie på utstillingens presseside. Sjekk etter selv, du finner et par. Blant annet en som forteller at svenske Königsegg er en serieprodusert bil! Men den beste er denne. Tittelen er jo lovende: NYHETER FRA PARIS, står det og når du klikker på overskriften dukker følgende omfattende, nyhetspirrende, orienterende artikkel opp: ”Mange bilforhandlere melder om Norgespremierer, facelifts, spesielle biler og muligens konseptbiler på utstillingen”. Og det var det. Attpåtil illustrert av noe som ser ut som en tre år gammel Mini. At ikke arrangørene har gjort noe ut av trekkplastre som Opels Trixx eller Volvos SCC, førsteklasses konseptbiler, sjeldent vist frem, er ganske utrolig. Og å bygge utstillingens plakat rundt en dårlig modellbil som forestiller en klassiker som slett ikke finnes på utstillingen virker også ganske smart, det var som kjent nok annet å ta av. Alessandro Volta for eksempel (i all beskjedenhet).
Opel er en av dem som løfter utstillingen ved å hente hjem et spennende konsept, her er smarte TRIXX.
Dere får unnskylde meg en stund, og heller gå ut en tur, mens jeg forteller om Volvos Safety Concept Vehicle. Utviklet av Volvos Monitoring og Concept Center i California under Dough Frasher. Geza Loczi jobbet med taklinje og frontrute, inklusive de luftige A-stolpene, John Kinsey gjorde fronten, Frasher sto selv for profilen under vinduene og Stefan Jansson gjorde hekken. Bilen ble bygget av Italdesigns prototypeverksted i California og fikk Automotive News’ pris for årets beste prototype. (”Du store verden så mye de folka veit, men hvem bryr seg egentlig?”)
Mandag 11.45
Ferdig med sutringen over at man ikke benytter anledningen til å fortelle pressen litt om hva bilbransjen egentlig er og hva den betyr, var tiden inne for en pølse. Det ble en klar nedtur. Hanne var ikke der (se gårsdagens messeavis) og sjalusien trukket ned. Derimot var en annen kiosk lenger ned i Vrimlegaten åpen, men hva slags pølse var det? Noen flate skinkeskiver mellom varm, tørket loff ble vi budt. Hanne, kom tilbake, alt er tilgitt.
Ikke spor av en eneste pølse der i går.
Mandag 12.05
For å trøste meg ruslet jeg opp i overetasjen i Hall D igjen. Og ganske riktig, Olabilene skuffet ikke. Nå var det kommet enda flere av søndagens finalister, og blant disse kan du også stemme frem den tøffeste av de tøffe. Flintstoneutgaven var praktfull. Den med et stort luftfilter på finerpanseret og sticker med Powered by Weber var glimrende, og bilen fra Team Rack så ut som en ekte amerikansk Midget. Opptur igjen.
Hver dag kommer det nye finalister til søndagens NM i Olabil.
Strålende tilnærming til Fred Flintstones praktbiler
Denne kommer fra Kjelsås og ikke fra en amerikansk midget-racerbane
Mandag 12.20
Mange biler begynner å bli parkert utenfor, men lett sjenert med snuten inn mot veggen. Jeg tok en pause og dro på jobben.
Tilbake igjen Mandag kl. 15.00
Rett innefor porten møtte vi donorbilen for ”vår” drømmebil. Italdesigns Alessandro Volta er nemlig drevet av det samme hybridaggregatet som finnes i Lexus RX 400h. Og her sto originalen, fremdeles på belgiske skilter. De skal nok av. Og få vil være uenige i at vår bil er penere. Men allikevel, her er avansert Prius-teknologi for overklassen også. Mens vår er forslag til avansert grønn-teknologi for Lamborghini-fraksjonen. (Og hvordan i all verden skal vi få losset den?)
Toyota finner vi ikke på utstillingen, men Lexus er der. Blant annet med denne hybridmodellen.
Mandag 15.10
Pussig at tre av de store produksjonsbilmodellene kommer fra de tre franske fabrikkene som deltar her. Hos Citroën fant vi nye C4 i flere femdørs- og en tredørs-utgave. Absolutt tiltrekkende i Golf-klassen. Hos Renault trillet de lille Modus på plass, en klar slektning av Megane. Og hos Peugeot hadde de ennå ikke fått inn skyvedørsmåbilen 1007. Men den sto rett utenfor, så der hadde vi alle tre på en minnebrikke.
Hekken på 3-dørs utgaven av den nye Citroën C4 vil garantert vekke oppsikt.
Renault Modus er et spennende bidrag til den minste bilklassen.
Den nye Peugeot 1007 er vel kanskje den nest mest spennende nye bilen på Lillestrømutstillingen.
Hos den kjempestore Bertel O. Steen-standen møtte vi det som kanskje vil vise seg å bli Utstillingens Bragd (sammen med lossingen av vår bil). Tom Haarstad, sjef for Daihatsu- og Kia-importøren ville få den nye Sportage hjem på bil ”i hvert fall onsdag,….eller kanskje torsdag…..eller helt sikkert fredag”. Så hva gjør han? Jo, i slutten av forrige uke hadde han en pressetur for å møte bilen på Mallorca. Men ingen Tom til middag. Han hadde tatt den ene av pressebilene, trillet ned på fergen og kjørt den hjem fra Spania. Ankomst Oslo i dag tidlig. Og bilen er garantert på plass når utstillingen åpner.
Mandag 15.30 Telefon: Transporteren vår står fast i Moss med blåst dieselrør. Bilen er nok ikke hos oss før kl. 20.00. Det spiller ingen rolle for oss, men hvordan får vi losset den? Jeg trøstet meg med Opels rekord-Spyder i lukket strømlinje-, men allikevel gatetillatt, dieselutgave. Og MGs aldeles utrolig hårete Xpower SV. En bil som via mange omveier startet som den Qvale Mangusta vi kjørte i Modena for et par år siden.
Utgangspunktet er italiensk fullblod med Ford V8 motor, resultatet er det råeste utseendet på hele utstillingen. Jeg sa ikke nydelige, jeg sa ikke muskuløse, jeg sa Rå!
Mandag 15.45
Vinterkamuflasje har plutselig fått en ny mening: ”Forspranget ligger i lange, hvite Dovremakko”.
Mandag 16.00 ”Vi er ferdige”, forteller de fra kontoret, ”med å trykke programmene til morgendagens seminarer”. Mens en samlet norsk bilbransje har masse å vise frem, men utrolig lite å fortelle om (som vi allerede har fortalt) har vi i Bilforlaget, sammen med Oslo og Omegn Bilbransjeforening tatt en smule ansvar. I morgen fra kl. 09.30 skal vi avvikle til sammen tre spennende og viktige seminarer. For bransje og fagfolk. Det første dreier seg om BRUKTBIL, vi kaller det ”Merkeforhandlernes Viktigste Satsingsområde”. En rekke fagfolk, fra Bilia, fra BMW Norge, fra Sentinel og fra Opplysningsrådet for Veitrafikken skal orientere, under kyndig formannskap av John Fiskvik. Fra kl. 12.00 blir det et Firmabilseminar. Her skal advokater, skattespesialister og representanter for finansiering og biladministrasjon se både på nye firmabilregler, og snakke seg litt lenger inn i fremtiden. Vår egen Trygve Bæra skal lede den sesjonen. Og så, etter at utstillingen er åpnet, skal vi orientere om den nye Gruppeunntaket, med spesiell vekt på neste års bortfall av Lokaliseringsklausulen. Denne omfattende programposten avsluttes med at spesialister fra advokatfirma Haavind Vislie gir gratis og individuelle en-til-en råd om hvordan man kanskje bør tenke og forholde seg fremover. De som husker ganske glisne benkerader fra seminarene som ble kjørt på den første bilutstillingen her oppe vil kanskje like å høre at det er påmeldt rundt 350 deltakere. Stinn brakke heter det i visse kretser. Så stinn at selvfølgelig kan du forsøke å komme inn uten forhåndspåmelding, men det er de beste sjanser for at det blir: ”Sorry, fullt”.
Kan jeg da få avslutte denne delen av dagens rundgang med å bruke følgende bilder for å illustrere hvor klar Varemessen er til å ta imot invasjonen fra i morgen. Sjelden har jeg sett noe så rent og innbydende på et så rett geledd, og det hele bringer meg til et av de beste råd jeg noensinne har fått. Av en eldre italiensk Gentleman, eller Signore som det heter der:
”En gentleman vasker seg alltid på hendene FØR……………”
|