img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BilNorges Messeavis – onsdag
I dag begynner alvoret. Klokken 12 åpner dørene for besøkende, og det betyr at nå begynner jobben for alle vi som stiller ut (”Dette hadde vært helt OK hadde det ikke vært for alle de besøkende...”).

Riktignok uten noen stor åpning og sågar uten noen lunch for utstillerne – si hva du vil om det som het ARGF i gamle dager, som nå heter ABL. Når de har bilbransjeutstillinger åpner de da i det minste med en fet lunch. Men ikke vi nei! Hos Opel har de riktignok allerede avviklet en presentasjon av noe (journalister tro?) som går på alkohol, (en importør nevnte i forbifarten at hans store problem er at siden han ikke har skjenkebevilling kan han ikke ta seg betalt for ølet!!?) og hos Peugeot har startskuddet gått for NM i WRC eller no’ i hvert fall har Søren Pioneer aller høyest markedsandel på plasmaskjermer i Lillestrøm-området nå – eller skal vi begynne på nytt, før dette tar fullstendig av?

Dette er andre gang Varemessen og NRK og Oslo og Omegn Bilbransjeforening arrangerer bilutstilling i de nye lokalene på Lillestrøm. Dørene åpner i dag klokken 12 og stenger søndag kl. 19.

Seminarer

Men allerede før utstillingen åpner i dag har BilForlaget AS, sammen med Oslo og Omegn dratt i gang sitt første store seminar for dagen. Kl. 09.30 har man samlet seg i Hotell Arena for å snakke "Bruktbil, Merkeforhandlernes viktigste satsingsområde?" Der vil man møte John Fiskvik som innleder og er møteleder. Salgsdirektør Dagfinn Asak i Bilia Personbiler, Bruktbilansvarlig Trond Sjøholt hos BMW Norge, Eljar Ness i Sentinel Software og Thorvald Gjønnæss fra Opplysningsrådet for Veitrafikken skal bidra med viktig innhold her.

Og tusen takk forresten, til alle som bekymret har spurt om hvordan det gikk med bilen vår. Om vi nå har fått den losset og på plass. Det gikk, utrolig hva man kan bruke Zalo eller grønnsåpe til forresten. Men nå står juvelen der, egentlig en sensasjon at den har kommet til oss på Lillestrøm.


Nå er bilen vår nesten på plass. Når utstillingen åpner skal den til og med kunne vise frem tricksene sine, flytte rattet fra høyre til venstre side for eksempel.

Seminar igjen

Tilbake til Seminarene kanskje. For kl. 12.15 er vi i gang med et nytt. Der er John Fiskvik igjen innleder, men redaktør i Bilforlaget Trygve Bæra er møteleder. Firmabilskatt – Hva er nytt?, er tema. Fiskvik skal vise oss fakta og trender og se litt på hva man venter av 2005. Advokat Ragnar Østensen i advokatfirma Haavind Vislie og Advokatfullmektig Harry Tunheim i Skattebetalerforeningen kommer til å gå gjennom en rekke aktuelle temaer. Og Helge Holth fra Elcon Finans vil tenke litt høyt om dagens og morgendagens former for biladministrasjon.

Den pausen vi da har på et kvarter før dagens siste, kan vi bruke konstruktivt, nemlig til å avsløre hva det er som skjuler seg bak Fords store, svarte teppe. Hele den enorme Ford-standen har nemlig vært inngjerdet av et ugjennomsiktig svart teppe, så ingen har kunnet følge arbeidet som skjedde bak. Hva de har laget i stand. Litt sniktitting gjør imidlertid at BILs Messeavis eksklusivt kan avsløre at det vet vi egentlig ikke. Først trodde vi det skulle bli Show Time, for mot veggen bak er det nemlig bygget en meget stor scene, som tydet på opptreden, sang og dans. Men utpå dagen i går kom det tre biler oppå der, og det begynte plutselig å bli vanskelig å danse der, og forholdsvis poengløst, kanskje, å synge. Så det store teppet er fremdeles et mysterium. Kanskje det blir avslørt ved tolvtiden i dag.


På vegne av flere, (som det heter) hva skjer bak For(d)henget til Ford? Ikke no’ særlig, tror vi.

En som derimot skal ha opptreden (jo visst, vi kommer snart tilbake til seminarene men er det ikke fremdeles pause?) er BMW. Den highway to heaven som vi trodde skulle bli parkeringsbane for biler skal bli podium for store show til helgen. BMW har samarbeide med Puma, og dette samarbeidet skal resultere i en smule livsstil-presentasjon der lørdag. Når vi får vite mer skal dere også få vite mer.


Litt brød og sirkus også: BMW+Puma er blant dem som skal servere det, her. Vi må bare vente tre dager. Hvorfor ikke noe ski show fra Saab og Salomon?

Det var en positiv melding fra BMW, en meget negativ skal vi komme tilbake til litt senere for nå begynner det tredje seminaret.. Klokken er jo 14.00

Det tredje seminaret

Det heter "Gruppeunntaket – hva skjer?" "Lokaliseringsklausulen – Evolusjon eller Revolusjon?" Her er John Fiskvik den kompetente innleder og ordstyrer igjen. Med seg har han Advokatene Ian Anders Tobiassen og Dag Thoresen og Seksjonssjef Birgit Løyland fra Konkurransetilsynet. Det hele avsluttes med En-til-en konferanser med advokatfirmaets spesialister.

Ved siste opptelling hadde vi til sammen 350 påmeldte. Det kan muligens nytte å stikke bort for å sjekke om alle har kommet eller om det er en ledig stol (det hele er gratis). Men for de av dere som ikke kan gå fra, eller ikke får plass, kan det være en trøst å vite at en rekke av presentasjonene vil bli lagt ut på www.bilnorge.no/foredrag i ettertid.

Låt/Låt ikke

Og så var det BMW da. Nedturen. For det låt jo ikke noe da de skulle rygge M5 på plass, Enda de måtte ta i. Men de hadde vel ikke trykket på 500 hk-knappen kanskje, men nøyde seg med de 400.

Noe som derimot både låt og luktet var Kristian Kolbergs Rally-riggede Hyundai da den skulle på plass. Her var det et ganske snilt eksosanlegg, noen flere omdreininger enn på BMW’en for at motoren ikke skulle bli sur, og litt blipping med høyrefoten for musikkens skyld. Dessuten er det heldigvis fremdeles slik at Racingolje lukter vidunderlig. Merkelig at ingen har lagt et snev av den ned i de fancy parfymeflaskene sine. "Desire" by Castrol?


Ikke bare var det vakker musikk, det luktet også. Katolske kirker og racerbiler er de eneste som så perfekt blander lyd og lukt. Men du, den gearkassa varer ikke mange kilometrene lenger.

Verdenspremiere ble det nesten, men i hvert fall for første gang i Europa: SsangYongs nyeste. Stavic heter den, en 4x4 selvfølgelig, ganske stor (512 cm lang) SUV som også vil komme som varebil. Den som står der har koreanske spesifikasjoner hele veien, den norske får litt mindre cladding på utsiden og interiøret, som allerede er ganske sobert, blir enda sobrere. Fra april 2005 blir den å finne på markedet, men i mens er dere de første i denne delen av verden som møter den.

Døp den om til Stavik så har dere minst 20 potensielle kunder, bare i Oslo.  Skjønt kanskje ikke, det trickset der nyttet jo ikke for Jensen for eksempel. Bilsalget til Qvale tjente heller ikke noe særlig fra mange norske slektninger…

 


Vi har mange premierer på utstillingen vår, men dette er vel egentlig den eneste genuine For-Første-Gang-I-Europa presentasjonen vi har. Ssangyong Stavic. 2,7 liters Mercedes-diesel, automat, tre eller to seter som varebil.

 

Ikke bare IKEA 

 

Vi har vært innom rumper (se Messeavisen fra mandag), og nå som Hyundai endelig har fått kledd på sine dukker kan vi igjen begynne å tenke sitteredskaper igjen og ikke bare det man sitter på.  Eller altså, vi tenker på det vi sitter på, men ikke på det vi sitter med.

 

Eller hvordan det blir.

 

Poenget er at utstillingens stiligste stoler finner man nok på Opel-standen.  Og de er faktisk hentet fra kontorbygningen på Kjeller. Hvilket bare viser at kvinnemakt fører mye godt med seg. Anne Grethe og Anita har to ganske solide stemmer der borte, så vi antar at de, og deres medsøstre, har hatt noe å si når det gjelder møbelinnkjøpene. Sant å si er det bare en av herrene der vi ser for oss med noen sterk innflytelse på det estetiske.

 

Her ser vi Opels nydelige designstoler plassert foran et av trekkplastrene: rekord-Spyderen (som i anledning rekorder både er dieseldrevet og absolutt ikke Spyder).

 

Men prisen for det morsomste setet må gå til Renault som hadde bygget en to-rumpers i nesten rickshaw-fasong.  Store hjul og vippbar og du kan sitte der sammen med en god venn og ha en kompetent stolfører bak seg. Pluss at fargen jo er ren sommer. 

 

Renault har produsert en god medisin for alle som sitter der og vipper på stolen. Det blir det fort slutt på her.

 

Nest best

 

Jeg tror, nå som nesten alt er kommet på plass, at det bare er en bil jeg virkelig misunner andre blant våre kolleger, utstillerne.  Det er den hvite Trollbilen som Refuel – hvis du ikke har sett bladet må du ta en titt nå, sett kurs mot Morgan og Königsegg – omsorgsfullt har bearbeidet i sin siste utgave.  Dette er forresten den bilen som ble satt sammen av etterlatenskaper etter konkursboet, og er blant annet verdens eneste Troll med dørene hengslet i forkant.

 

Selvfølgelig synes jeg vår Italdesign Alessandro Volta er utstillingens vakreste, flotteste, mest spennende o.s.v. men det er en viss symbolikk i plasseringen av vår bil og Trollet.  For tegner du dem inn på kartet over hallene og trekker en strek fra den ene til den andre, vil du se at du får en perfekt diagonal gjennom de tre store utstillingshallene.  Det er masse flott å finne på veien, men høydepunktene finner du øverst oppe i Hall B og lengst nede i Hall D.

 

En bil som egentlig ikke finnes. Men nå er denne Trollbilen blitt det andre høydepunktet (for oss) på denne bilutstillingen.

 










toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer