img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BilNorges messeavis – torsdag
Den første messedagen lover godt for helgen. Besøket har vært upåklagelig på tross av - eller kanskje på grunn av - trist høstvær på Lillestrøm.

Her får du dagens dose fra oss i Bil / BilNorge redaksjonen som består av Jon Winding-Sørensen, Geir Andreas Wangsmo, Atle Falch Tuverud og Terje Ringen.

 

NoMilk Today? 

 

Herman Hermits er åpenbart ikke (eller kanskje de er?) i slekt med Renault Modus, for der er det nemlig melk.  Den har en glup bakdør, i slekt med de gamle amerikanernes. Enten åpner man bare luken nede, eller man åpner hele bakdøren.

 

I hvert fall står det en modell av denne delen av den nye småbilen på Renault-standen, og når du åpner en av lukene møter du en ku, med en klar beskjed om at kusaften er akkurat det du trenger, med spørsmål om du har fått nok i dag.

 

Egentlig ganske morsom og egentlig en god illustrasjon av hva det er som mangler rundt omkring. Små ting folk kan ta i og studere og forundres over.  Vel og bra med mange biler man kan gå ut og inn av, men det er hjælpemeg flere gjennomskårne motorer oppe hos veteranbilfolkene i annen etasje i D, enn det er blant nybil-leverandørene.  Saab er et av de hederlige unntakene, med sin 3,5 sylindrede motor. Det er ikke få fedre jeg har sett der, ivrig forklarende sine poder hvordan mysteriet egentlig virker.  At forklaringen kanskje ikke helt henger på greip, spiller i denne sammenhengen ingen rolle.

 

Masse pluss, også, til Ford forresten, som har en glimrende animert plasmapresentasjon om brenselceller.  Pedagogisk på topp, men ikke akkurat noe man kan ta på og sveive rundt.  Flere gjennomskårne modeller til neste utstilling plis.

 

Jo visst ble det Milk Today

 

Seminar til 20 – både i stil og innhold

 

Nesten 400 fornøyde seminar-deltakere forlot Bilforlagets tre fag-forestillinger i går.  Det kom, som ventet, mange flere enn de som var påmeldt, takket være typiske, elastiske og tilpassingsdyktige bilkorpuser ble det allikevel (trang) plass til alle.

 

Her er det ikke plass til å gå nøye inn på hver av de tre seminarene, men et av høydepunktene under bruktbilseminaret var BMWs innføring i hvordan et moderne management tenker brukt. I dag er åpenbart bruktbiler av direkte interesse for et hands on styre, og systemene er så avanserte i Norge at kunden som surfer på nettet kan snakke direkte med selgeren. Her er det ikke snakk om å legge igjen en mailadresse og vente tre uker på den skriftlig henvendelsen. Et annet viktig poeng vi fikk vite var at en bruktbilselger ikke lenger var en degradert nybilselger, og at bonuspolitikken for de som pusher brukt begynner å bli like enkel å forholde seg til (og forhåpentlig gir det like meget oppmuntring) som bonus-systemene på nytt.

 

Trond Sjøholt fortalte hvordan BMW AG's management har satt brukt på prioriteringslista. I Norge er de "levende" til stede ved bruktbilene på nett.

 

Fra Bilia fikk vi høre hvor meget de har fokusert på presentasjon og at det har ført til stor og konkret resultatforbedring. Det dreier seg først og fremst om Internett - som er den desidert viktigste markedskanalen.

 

Firmabilseminaret ble besøkt, blant annet, av nesten 100 kunder fra en av våre større bilforretninger, og dreide seg i hovedsak om de nye skattereglene for firmabiler. Og det viste seg, overraskende for mange, at det fremdeles finnes en rekke interessante scenarier å velge mellom. John Fiskvik ga også her en glitrende oversikt over fakta og fremtidige trender, og Helge Holth avsluttet med noen tankevekkende betraktninger om biladministrasjon i fremtiden.

 

Salen var full av kjente fjes!

 

Dagens siste programpost samlet også en mengde personer fra utstillingen. Bilimportør-ledere sto i kø, uten påmelding, for å høre om gruppeunntak og lokaliseringsklausuler. Hva skal vi si –  det blir ikke enklere å drive forretning dersom man tror at selgeren fremdeles er konge.  Ikke bare overtar kunden den rollen i enorm grad, han har også meget sterk støtte fra lovgivere og myndigheter.  Birgit Løyland fra Konkurransetilsynet kunne for øvrig fortelle at hun nesten trippet etter å kunne ta den første saken.

 

John Fiskvik introduserte Birgit Løyland fra Konkurransetilsynet som Norges Mario Monti.

 

Paneldebatten viste at det fremdeles er en rekke spørsmål man trenger svar på. Noen svar ble gitt i en-til-en konferanser med juridiske spesialister i etterkant av seminaret.

 

Vi skal ikke skryte for meget av oss selv eller av våre møteledere, men det er ingen tvil om at seminarene var en stor suksess.  Neste utgave av MotorBransjen vil gå i dybden på noen av disse temaene, og flere av foredragene og flere bilder vil bli å finne på www.bilnorge.no/foredrag .

 

Veivalg 2005

 

Våre venner i Opplysningsrådet ber oss minne dere på følgende:

 

Torsdag 4. november kl. 1300-1400 på hotell Arena, møterom Nordland, vil Vilrid Femoen i OFV og Veivalg 2005-sekretariatet orientere om Veivalg 2005. Kampanjen har som målsetting å få behovet for bedre veier på dagsorden til Stortingsvalget i 2005. Kampanjen støttes av 32 organisasjoner og bedrifter fra norsk samfunnsliv, herunder Trygg Trafikk, NHO, NAF, Bilimportørenes Landsforening, Bilforlaget og NBF. Sett av en time for å høre om denne viktige kampanjen!

 

Møte med Fortiden

 

Vi blir alle ikke akkurat ikke yngre, eller hvordan det blir. I hvert fall fikk vi et hyggelig møte med en ganske nær fortid på BIL-standen i går.  Under forsiden av BIL nr 1 – 30 år siden vi laget den, satt det en herre som kunne fortelle at akkurat det bladet fant han i garasjen sin nylig.  Sånt er jo morsomt, men det skulle vise seg å bli morsommere.

 

For han begynte å prate om håpløse biler han hadde hatt, og to Maseratier, og en Camaro og en Firebird, eller om E-Jagen som hadde kostet ham er formue, og om mange andre.  Men det var først da han begynte å snakke om den Tatraen som sto ved hytta hans, og som forsvant, at det begynte å ane meg noe.

 

Da vi startet BIL jobbet mange av oss i Teknisk Presse, og der trykket de mange av bladene sine i Bergen, hos Bergens Tidende.  Siden vi kjente de folka godt, var det naturlig for oss å gå dit og tigge fem års kreditt, eller hva det var, for i det hele tatt å kunne starte det som ble (og fremdeles er) Norges Største (og Første) uavhengige bilblad. 

 

Og mannen som begynte å snakke gamle dager kunne da legge til at ”Det nummeret var jeg med på å lage, husker du hvor mye moro………….”  Geir Tore Phillips heter han, han var en av dem som var med på å sparke det hele i gang og – jo – jeg husker hvor moro vi hadde det.

 

Moro å treffes igjen også, ingen av oss ser en dag eldre ut…

 

30 år siden sist?  Bladet har nok forandret seg, men ikke vi….

 

Pressen i sentrum

 

La meg få fortsette sutringen over presse- og PR-innsatsen.  I går gikk hele Ni-timen fra Messen.  De av dere som hørte den vil selvfølgelig ha forskjellig oppfatning om hvor vellykket det ble. 

 

De av oss som tilfeldigvis var til stede fikk et forholdsvis utbytte av det, i den forstand at det ble noen minutter på lufta. Problemet var at omtrent ingen var til stede. Varemessen hadde fått beskjed sent tirsdag ettermiddag og hadde derfor ikke fortalt det videre til noen av oss.  Derfor var det lite inntrykk av hva som virkelig skjer og ligger bak som kunne formidles – dersom det hadde vært programlederens intensjon. 

 

Hvem var det som skrev romanen Lost Opportunities?

 

Og så var det dette med pressemeldinger. Gå inn på dine muligheter for å legge ut pressemeldinger på Utstillingens pressesider, og se hva du finner. Seks pressemeldinger, to av dem sågar med så fristende titler som Kursleder og Pressemelding.  Begge dreier seg om forholdsvis spenstige saker, men jeg tviler på at noen gidder å åpne en pressemelding som bare heter Pressemelding.

 

La det for øvrig være nevnt at en gang i løpet av helgen vil det opptre en vakker naken modell – jeg sa VAKKER NAKEN MODELL – NAKEN!!! Her på utstillingen.

 

Alle detaljer om tid og sted vil du finne et eller annet sted på utstillingens hjemmesider. Men da skal du jommen lete godt.

 

 

Den Fineste Standen

 

BIL og BilNorge holder selvfølgelig seg selv utenfor når vi ber om hjelp til å kåre utstillingens beste stands.

 

Det er forholdsvis upretensiøst, og basert på intervjuer.  Hver dag kommer vi til å spørre rundt 200 tilskuere om hvilke stands de husker som utmerket.  Vi deler konkurransen inn i to klasser. Nybil-leverandører i Hall C og D, og alle de andre. 

 

Vi spør ikke om hvorfor de syntes noe var best, det kan dersom komme av at de ble godt mottatt, eller fikk de fineste brosjyrene, eller simpelthen at de syntes standen var den fineste. Men vi tenker som så at utstillingen og standsene er til for de besøkendes skyld, så når de svarer på hvilken som er bra, så mener de at vedkommende stand er bra.

 

I messeavisen vår som blir liggende ute søndag, vil vi gi resultatene.  De to vinnerne skal selvfølgelig få en liten hilsen fra oss. 

 

Fineste stand på utstillingen? Hjelper ikke, vi er utenfor konkurransen.

 

NM på PS2 i WRC3

 

Unnskyld for kryptisk tittel, men det er altså Norgesmesterskap i WRC3-spill på Playstation 2 på gang.

 

En av favorittene i NM er selveste Henning Solberg, en ikke ueffen sjåfør på virkelige veier heller. På Peugeot-standen i hall C er det satt opp hele 15 Solberg Edition racing-simulatorseter med svære plasmaskjermer. Vi som rusler rundt på messen kan ha mye moro av å stå og se på de ekvibrilistiske deltakerne.  Allerede nå har forresten 60 finalister kvalifisert seg til lørdagens finale.

 

Førstepremien er en splitter ny Peugeot 206 i samme rødfarge som Henning Solbergs rallybil. Rallybilen er også på plass på standen. Det nye WRC4-spillet vil demonstreres på standen, og har du en liten pause kan du jo prøve det selv.

 

Henning Solberg kjører gjerne mot deg ... hvis du tør!

 

Hva er ideen?

 

Jeg har snakket om pressearbeid, og i går hadde vi som de fleste har merket et par snes journalister innom.  En og annen var forholdsvis gravalvorlig og kom med bemerkninger som kunne tyde på at de lurte på hva som egentlig var forretningsideen, de antydet at samlede utgifter for bransjen lå på en 80 millioner kroner (jeg brukte en del tid på å forsøke å prute det ned til under 50 mill), og jeg fikk også et sterkt inntrykk av at flere av utstillerne faktisk var presset inn i å være med denne gangen.

 

Det jeg forsøker å si er at noen av oss er overdrevent glad i bilutstillinger. Gi meg gjerne en i måneden. Mens andre forsøker å bruke fornuftige argumenter og ut fra det slutte at bilutstilling er tøv. At de tar for mange markedsføringskroner og at man får null igjen.

 

Det er blant annet her bransjen har gjort seg bort ved ikke å fortelle alle som var der i går og gjerne ville høre, at dette er forhandlernes utstilling, at alle på gulvet synes det er en vanvittig fin måte å møte kunder på, at visst koster det penger, men det setter jommen også bil på kartet på en ganske positiv måte.

 

Så ikke skyld på meg hvis det publiseres store spørsmål om hva det egentlig er vi driver og roter med på Lillestrøm.  Men vit at det er en måte å kneble det meste av kritikken på: sørg for at november og desember blir nybilmåneder som øker i enda større takt enn de foregående månedene har økt med.

 

Applaus

 

Kvelden i går, i hvert fall da vi ruslet i Hall C og D, ga meg samme inntrykk som når jeg ser på de store bilforhandlernes bruktbilorganisasjoner. Hvor mange av dem er det ikke (var det ikke, i hvert fall) som tok seg fellesferie i juli – den måneden det selges flest brukte biler i Norge?

 

Det samme i går, bare på en annen måte.  Det virker som at jo høyere du er i organisasjonen, jo reddere er du for å snakke med kundene.  Da de besøkende for alvor begynte å strømme på igjen, etter middagstider, ved seks-syv tiden var så å si alle med lederfunksjoner hos de store leverandørene forsvunnet.  Borte. Vekk. 

 

Hederlige unntagelser hos Bertel O. Steen.  Flere av dem som har godt av å møte kunden nå og da var der og møtte kunden. Aktivt.  Av åpenbare årsaker (se det smilet) valgte vi Kristin Julie Klæboe som representant for dem. Produktansvarlig for Smart, fullstendig uten stemme klokka kvart på ni, men fremdeles lysende begeistret.  Gøy å se at man kan være sjef og stå på.

 

Kristin Julie Klæboe, Smart-sjef. Det virket som om hun faktisk likte å møte kunder!

PS! Da jeg gikk hjem møtte jeg enda en som burde vært applaudert. Mazda Info-og-mye-annet-sjef Marina Bakkum. Hun hadde - som bildet ikke viser, for det fikk vi ikke tatt - stemme, men kunne til gjengjeld nesten ikke gå. Bra stått på!

 

Mange besøkende

 

Jo takk, besøket har vært svært så bra på messens første dag. Det manglet 30 på 8.000, de kommer sikkert i morgen. I 2002 ble totalen 70.794, det største for noen norsk messe den gang. Kommer det enda flere i år?

 










toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer