Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BilNorges messeavis – torsdag Den første messedagen lover godt for helgen. Besøket har vært upåklagelig på tross av - eller kanskje på grunn av - trist høstvær på Lillestrøm. |
||||||||||||||||
Her får du dagens dose fra oss i Bil / BilNorge redaksjonen som består av Jon Winding-Sørensen, Geir Andreas Wangsmo, Atle Falch Tuverud og Terje Ringen. NoMilk Today? Herman Hermits er åpenbart ikke (eller kanskje de er?) i slekt med Renault Modus, for der er det nemlig melk. Den har en glup bakdør, i slekt med de gamle amerikanernes. Enten åpner man bare luken nede, eller man åpner hele bakdøren. I hvert fall står det en modell av denne delen av den nye småbilen på Renault-standen, og når du åpner en av lukene møter du en ku, med en klar beskjed om at kusaften er akkurat det du trenger, med spørsmål om du har fått nok i dag. Egentlig ganske morsom og egentlig en god illustrasjon av hva det er som mangler rundt omkring. Små ting folk kan ta i og studere og forundres over. Vel og bra med mange biler man kan gå ut og inn av, men det er hjælpemeg flere gjennomskårne motorer oppe hos veteranbilfolkene i annen etasje i D, enn det er blant nybil-leverandørene. Saab er et av de hederlige unntakene, med sin 3,5 sylindrede motor. Det er ikke få fedre jeg har sett der, ivrig forklarende sine poder hvordan mysteriet egentlig virker. At forklaringen kanskje ikke helt henger på greip, spiller i denne sammenhengen ingen rolle. Masse pluss, også, til Ford forresten, som har en glimrende animert plasmapresentasjon om brenselceller. Pedagogisk på topp, men ikke akkurat noe man kan ta på og sveive rundt. Flere gjennomskårne modeller til neste utstilling plis.
Jo visst ble det Milk Today
Seminar til 20 – både i stil og innhold Nesten 400 fornøyde seminar-deltakere forlot Bilforlagets tre fag-forestillinger i går. Det kom, som ventet, mange flere enn de som var påmeldt, takket være typiske, elastiske og tilpassingsdyktige bilkorpuser ble det allikevel (trang) plass til alle. Her er det ikke plass til å gå nøye inn på hver av de tre seminarene, men et av høydepunktene under bruktbilseminaret var BMWs innføring i hvordan et moderne management tenker brukt. I dag er åpenbart bruktbiler av direkte interesse for et hands on styre, og systemene er så avanserte i Norge at kunden som surfer på nettet kan snakke direkte med selgeren. Her er det ikke snakk om å legge igjen en mailadresse og vente tre uker på den skriftlig henvendelsen. Et annet viktig poeng vi fikk vite var at en bruktbilselger ikke lenger var en degradert nybilselger, og at bonuspolitikken for de som pusher brukt begynner å bli like enkel å forholde seg til (og forhåpentlig gir det like meget oppmuntring) som bonus-systemene på nytt. Trond Sjøholt fortalte hvordan BMW AG's management har satt brukt på prioriteringslista. I Norge er de "levende" til stede ved bruktbilene på nett.
Fra Bilia fikk vi høre hvor meget de har fokusert på presentasjon og at det har ført til stor og konkret resultatforbedring. Det dreier seg først og fremst om Internett - som er den desidert viktigste markedskanalen. Firmabilseminaret ble besøkt, blant annet, av nesten 100 kunder fra en av våre større bilforretninger, og dreide seg i hovedsak om de nye skattereglene for firmabiler. Og det viste seg, overraskende for mange, at det fremdeles finnes en rekke interessante scenarier å velge mellom. John Fiskvik ga også her en glitrende oversikt over fakta og fremtidige trender, og Helge Holth avsluttet med noen tankevekkende betraktninger om biladministrasjon i fremtiden. Salen var full av kjente fjes!
Dagens siste programpost samlet også en mengde personer fra utstillingen. Bilimportør-ledere sto i kø, uten påmelding, for å høre om gruppeunntak og lokaliseringsklausuler. Hva skal vi si – det blir ikke enklere å drive forretning dersom man tror at selgeren fremdeles er konge. Ikke bare overtar kunden den rollen i enorm grad, han har også meget sterk støtte fra lovgivere og myndigheter. Birgit Løyland fra Konkurransetilsynet kunne for øvrig fortelle at hun nesten trippet etter å kunne ta den første saken.
John Fiskvik introduserte Birgit Løyland fra Konkurransetilsynet som Norges Mario Monti.
Paneldebatten viste at det fremdeles er en rekke spørsmål man trenger svar på. Noen svar ble gitt i en-til-en konferanser med juridiske spesialister i etterkant av seminaret. Vi skal ikke skryte for meget av oss selv eller av våre møteledere, men det er ingen tvil om at seminarene var en stor suksess. Neste utgave av MotorBransjen vil gå i dybden på noen av disse temaene, og flere av foredragene og flere bilder vil bli å finne på www.bilnorge.no/foredrag . Veivalg 2005 Våre venner i Opplysningsrådet ber oss minne dere på følgende: Torsdag 4. november kl. 1300-1400 på hotell Arena, møterom Nordland, vil Vilrid Femoen i OFV og Veivalg 2005-sekretariatet orientere om Veivalg 2005. Kampanjen har som målsetting å få behovet for bedre veier på dagsorden til Stortingsvalget i 2005. Kampanjen støttes av 32 organisasjoner og bedrifter fra norsk samfunnsliv, herunder Trygg Trafikk, NHO, NAF, Bilimportørenes Landsforening, Bilforlaget og NBF. Sett av en time for å høre om denne viktige kampanjen! Møte med Fortiden Vi blir alle ikke akkurat ikke yngre, eller hvordan det blir. I hvert fall fikk vi et hyggelig møte med en ganske nær fortid på BIL-standen i går. Under forsiden av BIL nr 1 – 30 år siden vi laget den, satt det en herre som kunne fortelle at akkurat det bladet fant han i garasjen sin nylig. Sånt er jo morsomt, men det skulle vise seg å bli morsommere. For han begynte å prate om håpløse biler han hadde hatt, og to Maseratier, og en Camaro og en Firebird, eller om E-Jagen som hadde kostet ham er formue, og om mange andre. Men det var først da han begynte å snakke om den Tatraen som sto ved hytta hans, og som forsvant, at det begynte å ane meg noe. Da vi startet BIL jobbet mange av oss i Teknisk Presse, og der trykket de mange av bladene sine i Bergen, hos Bergens Tidende. Siden vi kjente de folka godt, var det naturlig for oss å gå dit og tigge fem års kreditt, eller hva det var, for i det hele tatt å kunne starte det som ble (og fremdeles er) Norges Største (og Første) uavhengige bilblad. Og mannen som begynte å snakke gamle dager kunne da legge til at ”Det nummeret var jeg med på å lage, husker du hvor mye moro………….” Geir Tore Phillips heter han, han var en av dem som var med på å sparke det hele i gang og – jo – jeg husker hvor moro vi hadde det. Moro å treffes igjen også, ingen av oss ser en dag eldre ut… 30 år siden sist? Bladet har nok forandret seg, men ikke vi…. Pressen i sentrum La meg få fortsette sutringen over presse- og PR-innsatsen. I går gikk hele Ni-timen fra Messen. De av dere som hørte den vil selvfølgelig ha forskjellig oppfatning om hvor vellykket det ble. De av oss som tilfeldigvis var til stede fikk et forholdsvis utbytte av det, i den forstand at det ble noen minutter på lufta. Problemet var at omtrent ingen var til stede. Varemessen hadde fått beskjed sent tirsdag ettermiddag og hadde derfor ikke fortalt det videre til noen av oss. Derfor var det lite inntrykk av hva som virkelig skjer og ligger bak som kunne formidles – dersom det hadde vært programlederens intensjon. Hvem var det som skrev romanen Lost Opportunities? Og så var det dette med pressemeldinger. Gå inn på dine muligheter for å legge ut pressemeldinger på Utstillingens pressesider, og se hva du finner. Seks pressemeldinger, to av dem sågar med så fristende titler som Kursleder og Pressemelding. Begge dreier seg om forholdsvis spenstige saker, men jeg tviler på at noen gidder å åpne en pressemelding som bare heter Pressemelding. La det for øvrig være nevnt at en gang i løpet av helgen vil det opptre en vakker naken modell – jeg sa VAKKER NAKEN MODELL – NAKEN!!! Her på utstillingen. Alle detaljer om tid og sted vil du finne et eller annet sted på utstillingens hjemmesider. Men da skal du jommen lete godt. Den Fineste Standen BIL og BilNorge holder selvfølgelig seg selv utenfor når vi ber om hjelp til å kåre utstillingens beste stands. Det er forholdsvis upretensiøst, og basert på intervjuer. Hver dag kommer vi til å spørre rundt 200 tilskuere om hvilke stands de husker som utmerket. Vi deler konkurransen inn i to klasser. Nybil-leverandører i Hall C og D, og alle de andre. Vi spør ikke om hvorfor de syntes noe var best, det kan dersom komme av at de ble godt mottatt, eller fikk de fineste brosjyrene, eller simpelthen at de syntes standen var den fineste. Men vi tenker som så at utstillingen og standsene er til for de besøkendes skyld, så når de svarer på hvilken som er bra, så mener de at vedkommende stand er bra. I messeavisen vår som blir liggende ute søndag, vil vi gi resultatene. De to vinnerne skal selvfølgelig få en liten hilsen fra oss. Fineste stand på utstillingen? Hjelper ikke, vi er utenfor konkurransen. NM på PS2 i WRC3 Unnskyld for kryptisk tittel, men det er altså Norgesmesterskap i WRC3-spill på Playstation 2 på gang. En av favorittene i NM er selveste Henning Solberg, en ikke ueffen sjåfør på virkelige veier heller. På Peugeot-standen i hall C er det satt opp hele 15 Solberg Edition racing-simulatorseter med svære plasmaskjermer. Vi som rusler rundt på messen kan ha mye moro av å stå og se på de ekvibrilistiske deltakerne. Allerede nå har forresten 60 finalister kvalifisert seg til lørdagens finale. Førstepremien er en splitter ny Peugeot 206 i samme rødfarge som Henning Solbergs rallybil. Rallybilen er også på plass på standen. Det nye WRC4-spillet vil demonstreres på standen, og har du en liten pause kan du jo prøve det selv. Henning Solberg kjører gjerne mot deg ... hvis du tør!
Hva er ideen? Jeg har snakket om pressearbeid, og i går hadde vi som de fleste har merket et par snes journalister innom. En og annen var forholdsvis gravalvorlig og kom med bemerkninger som kunne tyde på at de lurte på hva som egentlig var forretningsideen, de antydet at samlede utgifter for bransjen lå på en 80 millioner kroner (jeg brukte en del tid på å forsøke å prute det ned til under 50 mill), og jeg fikk også et sterkt inntrykk av at flere av utstillerne faktisk var presset inn i å være med denne gangen. Det jeg forsøker å si er at noen av oss er overdrevent glad i bilutstillinger. Gi meg gjerne en i måneden. Mens andre forsøker å bruke fornuftige argumenter og ut fra det slutte at bilutstilling er tøv. At de tar for mange markedsføringskroner og at man får null igjen. Det er blant annet her bransjen har gjort seg bort ved ikke å fortelle alle som var der i går og gjerne ville høre, at dette er forhandlernes utstilling, at alle på gulvet synes det er en vanvittig fin måte å møte kunder på, at visst koster det penger, men det setter jommen også bil på kartet på en ganske positiv måte. Så ikke skyld på meg hvis det publiseres store spørsmål om hva det egentlig er vi driver og roter med på Lillestrøm. Men vit at det er en måte å kneble det meste av kritikken på: sørg for at november og desember blir nybilmåneder som øker i enda større takt enn de foregående månedene har økt med. Applaus Kvelden i går, i hvert fall da vi ruslet i Hall C og D, ga meg samme inntrykk som når jeg ser på de store bilforhandlernes bruktbilorganisasjoner. Hvor mange av dem er det ikke (var det ikke, i hvert fall) som tok seg fellesferie i juli – den måneden det selges flest brukte biler i Norge? Det samme i går, bare på en annen måte. Det virker som at jo høyere du er i organisasjonen, jo reddere er du for å snakke med kundene. Da de besøkende for alvor begynte å strømme på igjen, etter middagstider, ved seks-syv tiden var så å si alle med lederfunksjoner hos de store leverandørene forsvunnet. Borte. Vekk. Hederlige unntagelser hos Bertel O. Steen. Flere av dem som har godt av å møte kunden nå og da var der og møtte kunden. Aktivt. Av åpenbare årsaker (se det smilet) valgte vi Kristin Julie Klæboe som representant for dem. Produktansvarlig for Smart, fullstendig uten stemme klokka kvart på ni, men fremdeles lysende begeistret. Gøy å se at man kan være sjef og stå på. Kristin Julie Klæboe, Smart-sjef. Det virket som om hun faktisk likte å møte kunder! PS! Da jeg gikk hjem møtte jeg enda en som burde vært applaudert. Mazda Info-og-mye-annet-sjef Marina Bakkum. Hun hadde - som bildet ikke viser, for det fikk vi ikke tatt - stemme, men kunne til gjengjeld nesten ikke gå. Bra stått på!
Mange besøkende Jo takk, besøket har vært svært så bra på messens første dag. Det manglet 30 på 8.000, de kommer sikkert i morgen. I 2002 ble totalen 70.794, det største for noen norsk messe den gang. Kommer det enda flere i år?
|