img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BilNorges messeavis – fredag
Høstværet fortsatte over Østlandet, ideelt for kinoer og bilmesser. I går besøkte 10.821 oss på messen. Mange av dem kom tydeligvis i egen bil, for vi snakket med flere som hadde lett lenge og vel for å finne parkeringsplass etter å ha sneglet seg gjennom tunnelen utpå kveldingen.

Bil/BilNorge redaksjon: Jon Winding-Sørensen, Geir Andreas Wangsmo, Atle Falch Tuverud og Terje Ringen.

Dermed har vi alle fått den starten vi ønsket oss. Og erfaringsmessig er det selvsagt lørdag og søndag det virkelig store innrykket kommer. Da kan det lønne seg å være ute i god tid før publikum slipper inn. Hvis du da ikke er så smart at du tar toget.

 

Fra Selgermunn:

 

Bilselgere er bra.  Her har vi altså en som hadde klart å få en eldre dame til å komme til prøvekjøring i morgen.  Standen hans ligger nesten helt oppi den ene inngangen, forresten, så damen hadde åpenbart ikke vært så mange steder før hun falt for denne koreanske bilen (eller denne sjarmerende selgeren?)

 

I hvert fall var hun helt klart i kjøpsmodus, alle detaljer om hennes gamle bil var notert ned, og man var vel i grunnen enige om alle detaljer, det skulle bare en prøvekjøring til.

 

”Ja, men det var bra”, sa damen, reiste seg og håndhilste. ”Og hvor skal jeg gå nå”. ”Nå,” sa selgeren, ”Nå har du jo gjort det du kom for, så nå skal du bare gå rett hjem”.

 

Og damen gikk hun.

 

Godt jobba, sånn sett, men jeg synes nok han kunne ha refundert inngangsbilletten for henne.

 

Nissan fra prøveprod

 

Blant de mange nye bilene på gulvet oppdaget jeg plutselig Nissan Pathfinder. Selvfølgelig burde jeg ha oppdaget den før, men det var da jeg satt inni den og egentlig ikke visste hva jeg satt i, og dro i noen dårlige plastdetaljer at oppklaringen kom.

 

En oppmerksom representant kunne fortelle meg at i mars/april ville alt bli meget bedre.  Dette var nemlig en såkalt T1-bil.  T betyr Test, og 1-tallet indikerer at dette er første bolken.  Den som står hos Nissan er altså en av de første fra den første prøveproduksjonen, som nå skal kjøres og kjøres og kjøres i Norge, og helst vise eventuelle svakheter kjapt, slik at de kan bli eliminert på båndet slik at de bilene som kommer i salg ved påsketider skal bli så perfekte som man venter.

 

Jeg håper at min lille fikling med plasten bidro til en smule kvalitetsheving på akkurat det området.

 

Nissans nye Pathfinder. T1 betyr at det bare er så vidt den ikke fremdeles er en prototype.

 

(La det også være nevnt at den nesten like nye Murano også kommer på markedet samtidig.  To store 4x4 nyheter fra Nissan til våren).

 

Dyrt?

Jeg nevnte så vidt oppblåste forestillinger om hvor dyrt det er å delta på bilutstillingen her på Lillestrøm.  80 millioner vil det koste - minst -  for alle deltakerne.  Er det noen som har anslått det til.

 

En ca 5prosent leverandør vi kjenner godt, kan fortelle at hans samlede utgifter ligger på omtrent like mange hundre tusen som han har markedsandel. Han forteller at det som virkelig koster er lyset, selv har han lys for noe under 100.000 kroner. Han har med profileringsutstyr som dels er brukt og dels kan brukes om igjen etter utstillingen.  Lønninger er lønninger, selgerne har bare flyttet kontoret sitt noen dager, og har endret arbeidstiden noe.  Personalet får kosten, men der har man også ordnet seg forholdsvis økonomisk.  Ikke bare er maten rimelig, den smaker jommen ganske godt også.

 

Nå skjønner også nedskriveren av disse linjer at vi kan ikke bruke denne erfaringen som nøkkeltall og slå fast at messeprisen en 100.000 kroner pr. markedsandelsprosent (=10 millioner totalt), men tallene forteller at man kan gjennomføre en ganske rimelig bilutstilling.

 

Og her får vi både i pose og sekk, forteller vår venn.  Masse kontakt med et våkent publikum, og samtidig en stor oppmuntring for alle som jobber på standen. De blir motiverte og synes dette er vanvittig morsomt.

 

Møller-gruppens årsmøte avholdt under messa

 

Møller-gruppen benyttet anledningen under Norges største bilutstilling til å avholde sitt årsmøte. På torsdag var styret samlet på Hotell Arena rett over veien fra Norges Varemesse sin hall. Etter det dro følget sammen inn i utstillingsområdet, til Møllers egen stand. Der møtte vi tidligere styreformann gjennom mange år, og nåværende styremedlem, Jan H. Møller.

 

Det ble foretatt en avduking og presentasjon av både nye Volkswagen Golf GTI og andre generasjon Skoda Octavia. For et år siden, under daværende årsmøte, troppet Jan H. Møller av som styreleder, og sønnen Harald Møller tok da over vervet.

 

Tidligere styreformann Jan H. Møller med neste generasjon Golf GTI

 

Showtime

 

I morgen begynner showene for alvor.  Jeg har vel allerede nevnt body paintingen på en ”vakker naken modell” men jeg har ikke tenkt å avsløre tid og sted – det får dere finne ut selv.

 

Derimot kan jeg nå fortelle at klokken 18.00 hos BMW går utstillingens første Pumashow av stabelen.  Litt cat walking med modeller, men mest dans og oppvisning. 20 minutters tid eller noe sånt. Sikkert kult, og de som stiller med egne Pumasko på showet, deltar i trekningen av en flunkende ny M5. Ikke.

Men det er jo høvisk å stille i produktet allikevel.

 

Du kunne vel tenke deg en M5 du også?

 

Utstillingens flotteste stands

 

Jeg kommer ikke til å si et ord om hvilke stands som leder etter våre uhøytidlige intervju-undersøkelser som skal lede frem til kåringen av utstillingens flotteste stand.  Men vil gjerne nevne at Standen til Jaguar Norge faktisk kommer meget høyt opp.

 

Det er mange grunner til at den ikke skulle ha gjort det, så kanskje det er litt spennende å høre hvorfor så mange nevner denne.  ”Nydelige biler”. ”De svarte på spørsmålene.” ”Jeg fikk utstillingens lekreste brosjyre.”

Det er med andre ord mer enn flash og space som betyr noe.

 

En av utstillingens fineste biler (to liebhabere på denne forresten, som egentlig skulle blitt dem-bil ”men vi har to nye i mars produksjonen”) på en av utstillingens fineste stands.

 

Pidestall-Peugeot

 

Jeg er litt forundret over plasseringen av Peugeot 1007. En av de enorme tingene med den bilen er hvor lett det er å sette seg inn i den eller gå ut av den.  Den store døren og det at man kan sette seg inn – ikke ned eller krabbe opp, men sette seg inn – er en av dens helst unike egenskaper. 

 

Og så er den plassert på en skrå rampe som gjør at det er bare de som like enkelt kunne skrudd seg ned i en Pagani Zonda eller klatret tre meter opp i en svær Kenworth cab som har sjangs til å komme inn i denne bilen.

På den annen side er det kanskje ikke vits i å demonstrere alt for mange 1007-fordeler til alt for mange interesserte.  For selv om man vet at bilen kommer og når den kommer (til sommeren), har man ikke en ide om prisen enda.  Og da blir det litt vanskelig å skrive kontrakt. Og da er det kanskje i tidligste laget å vise alt for mange fortrinn.

 

La bare dette bildet vise at også dører begynner å bli komplisert.  Bare i strømavdelingen er det ti kontakter som skal sluttes når 1007-skyvedøren er igjen.

 

Dem-gjenstander

 

Bare for å vise at jeg snakket sant i går, da jeg klaget over manglende illustrasjoner av hvordan motorer eller gearkasser virker. En gjennomskåret motor er blant de største trekkplastre på de store bilutstillingene, og bilfabrikkene har dem stående vegg-til-vegg, og de koster det ikke mye å få opp i motsetning til for eksempel en konseptbil eller en eksperimentbrenselcellebil, men av en eller annen grunn er det bare Saab som har forstått det, og grunnen er kanskje at de som avgjør sånt ikke skjønner det, for de har ikke sett det på de store internasjonale bilutstillingene fordi de alltid pleier å være der bare på pressedagene, og pressefolk stopper ikke og ser på sånt, de er for blaserte, men publikum derimot, og er det ikke dem vi lager utstilling for – hvilket, lover jeg, skal bli messeavisens lengste setning.

 

En gang til.  Hos Saab finner man en gjennomskåret ny motor. Oppe i annen etasje, blant mange andre skatter, finner man en rekke gjennomskårne fenomener. En flat-topp V-åtte førkrigs-Ford, en komplett motor/gearkasse for Citroën Traction Avant, en flat luftkjølt VW-motor i tillegg til en hel Volvo-motor der vi igjen kan se hvordan en forgasser så ut.

 

Svært fornøyde deltakere der oppe også forresten. Hos Opel-registeret hadde de tegnet 8 nye medlemmer på åpningsdagen.  Hvilket bare viser at elskelige, upretensiøse hverdagsbiler heldigvis begynner å bli interessant.

 

 

 

Skal du se hvordan en motor ser ut innvendig, må du gå til veteranbilfolket.  Skal du hygge deg blant nydelige biler i avslappet miljø skal du også ta en tur opp i mezzaninen i hall D.

 

Kaffe serveres hos Zett.no – gratis

 

Synes du dagene blir lange på messa, og kaffetrakteren på bakrommet er tom, kan du legge kursen innom standen til Zett.no i hall B. Der serveres rykende fersk kaffe fra Kjeldsberg Kaffe, i mange varianter. Vanlig norsk kaffe, espresso, latte macchiato eller cappuchino burde tilfredsstille de flestes ganer. Som tilbehør er det sjokolade fra Nidar.

 

Zett.no er Orkla Media og A-pressen sin egen rubrikktjeneste på nett, hvor man kan selge og kjøpe ditt og datt. Alle ønskes dermed velkommen innom stand B03-02 for en gratis kaffekopp.

 

Hos Zett.no er kaffen gratis, smilet til markedsjef Monica Onsrud får du på kjøpet.

 

Alle vet at Peugeot lager pepperbøsser, men visste du at Opel hadde laget kjøleskap?  Hos Opel-Registeret er det nøkterne overraskelser på rekke og rad.

 

30 år som abonnent på Bil

 

På Bilforlagets stand kom vi i prat med en trivelig kar som har vært abonnent på vårt blad Bil siden første årgang i 1975. Tore Tangen putter seg selv i båsen bilentusiast, og blir aldri lei av å lese om biler. I sin ungdom hadde han en lang rekke med folkevogn-bobler, og har fortsatt en 66-modell stående. Den skal fikses opp, men ingen vet når det vil bli.

 

Til daglig kjører han en Mazda 6, faktisk med dieselmotor. Frem til starten av 70-tallet gikk det mest i bobler som sagt, men så fulgte en periode med forskjellige merker, blant annet Fiat og Simca. Han likte spesielt godt en Simca 1308 GT med 72 hesters frisk motor, som dessverre endte sitt liv i en brann på vei til høggern. Etter det har det vært Mazda ved hver anledning.

 

Tore Tangen mottar bladet Motor gjennom sitt NAF-medlemsskap, og abonnerte en stund på Amcar-bladet også. Det var moro å slå av en kjapp prat med en som har fulgt oss i alle disse årene og som selvfølgelig har alle utgavene lagret.

 

Tore Tangen, en av Bils mange trofaste lesere, har abonnert på bladet siden starten i 1975.

 

Foredragene på nett

 

Flesteparten av foredragene og flere bilder fra onsdagens seminarer er nå på plass på www.bilnorge.no/foredrag.

 














toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer