Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BilNorges messeavis – fredag Høstværet fortsatte over Østlandet, ideelt for kinoer og bilmesser. I går besøkte 10.821 oss på messen. Mange av dem kom tydeligvis i egen bil, for vi snakket med flere som hadde lett lenge og vel for å finne parkeringsplass etter å ha sneglet seg gjennom tunnelen utpå kveldingen. |
||||||||||||||||
Bil/BilNorge redaksjon: Jon Winding-Sørensen, Geir Andreas Wangsmo, Atle Falch Tuverud og Terje Ringen.
Dermed har vi alle fått den starten vi ønsket oss. Og erfaringsmessig er det selvsagt lørdag og søndag det virkelig store innrykket kommer. Da kan det lønne seg å være ute i god tid før publikum slipper inn. Hvis du da ikke er så smart at du tar toget.
Fra Selgermunn:
Bilselgere er bra. Her har vi altså en som hadde klart å få en eldre dame til å komme til prøvekjøring i morgen. Standen hans ligger nesten helt oppi den ene inngangen, forresten, så damen hadde åpenbart ikke vært så mange steder før hun falt for denne koreanske bilen (eller denne sjarmerende selgeren?)
I hvert fall var hun helt klart i kjøpsmodus, alle detaljer om hennes gamle bil var notert ned, og man var vel i grunnen enige om alle detaljer, det skulle bare en prøvekjøring til.
”Ja, men det var bra”, sa damen, reiste seg og håndhilste. ”Og hvor skal jeg gå nå”. ”Nå,” sa selgeren, ”Nå har du jo gjort det du kom for, så nå skal du bare gå rett hjem”.
Og damen gikk hun.
Godt jobba, sånn sett, men jeg synes nok han kunne ha refundert inngangsbilletten for henne.
Nissan fra prøveprod
Blant de mange nye bilene på gulvet oppdaget jeg plutselig Nissan Pathfinder. Selvfølgelig burde jeg ha oppdaget den før, men det var da jeg satt inni den og egentlig ikke visste hva jeg satt i, og dro i noen dårlige plastdetaljer at oppklaringen kom.
En oppmerksom representant kunne fortelle meg at i mars/april ville alt bli meget bedre. Dette var nemlig en såkalt T1-bil. T betyr Test, og 1-tallet indikerer at dette er første bolken. Den som står hos Nissan er altså en av de første fra den første prøveproduksjonen, som nå skal kjøres og kjøres og kjøres i Norge, og helst vise eventuelle svakheter kjapt, slik at de kan bli eliminert på båndet slik at de bilene som kommer i salg ved påsketider skal bli så perfekte som man venter.
Jeg håper at min lille fikling med plasten bidro til en smule kvalitetsheving på akkurat det området.
Nissans nye Pathfinder. T1 betyr at det bare er så vidt den ikke fremdeles er en prototype.
(La det også være nevnt at den nesten like nye Murano også kommer på markedet samtidig. To store 4x4 nyheter fra Nissan til våren).
Dyrt? Jeg nevnte så vidt oppblåste forestillinger om hvor dyrt det er å delta på bilutstillingen her på Lillestrøm. 80 millioner vil det koste - minst - for alle deltakerne. Er det noen som har anslått det til.
En ca 5prosent leverandør vi kjenner godt, kan fortelle at hans samlede utgifter ligger på omtrent like mange hundre tusen som han har markedsandel. Han forteller at det som virkelig koster er lyset, selv har han lys for noe under 100.000 kroner. Han har med profileringsutstyr som dels er brukt og dels kan brukes om igjen etter utstillingen. Lønninger er lønninger, selgerne har bare flyttet kontoret sitt noen dager, og har endret arbeidstiden noe. Personalet får kosten, men der har man også ordnet seg forholdsvis økonomisk. Ikke bare er maten rimelig, den smaker jommen ganske godt også.
Nå skjønner også nedskriveren av disse linjer at vi kan ikke bruke denne erfaringen som nøkkeltall og slå fast at messeprisen en 100.000 kroner pr. markedsandelsprosent (=10 millioner totalt), men tallene forteller at man kan gjennomføre en ganske rimelig bilutstilling.
Og her får vi både i pose og sekk, forteller vår venn. Masse kontakt med et våkent publikum, og samtidig en stor oppmuntring for alle som jobber på standen. De blir motiverte og synes dette er vanvittig morsomt.
Møller-gruppens årsmøte avholdt under messa
Møller-gruppen benyttet anledningen under Norges største bilutstilling til å avholde sitt årsmøte. På torsdag var styret samlet på Hotell Arena rett over veien fra Norges Varemesse sin hall. Etter det dro følget sammen inn i utstillingsområdet, til Møllers egen stand. Der møtte vi tidligere styreformann gjennom mange år, og nåværende styremedlem, Jan H. Møller.
Det ble foretatt en avduking og presentasjon av både nye Volkswagen Golf GTI og andre generasjon Skoda Octavia. For et år siden, under daværende årsmøte, troppet Jan H. Møller av som styreleder, og sønnen Harald Møller tok da over vervet.
Tidligere styreformann Jan H. Møller med neste generasjon Golf GTI
Showtime
I morgen begynner showene for alvor. Jeg har vel allerede nevnt body paintingen på en ”vakker naken modell” men jeg har ikke tenkt å avsløre tid og sted – det får dere finne ut selv.
Derimot kan jeg nå fortelle at klokken 18.00 hos BMW går utstillingens første Pumashow av stabelen. Litt cat walking med modeller, men mest dans og oppvisning. 20 minutters tid eller noe sånt. Sikkert kult, og de som stiller med egne Pumasko på showet, deltar i trekningen av en flunkende ny M5. Ikke. Men det er jo høvisk å stille i produktet allikevel.
Du kunne vel tenke deg en M5 du også?
Utstillingens flotteste stands
Jeg kommer ikke til å si et ord om hvilke stands som leder etter våre uhøytidlige intervju-undersøkelser som skal lede frem til kåringen av utstillingens flotteste stand. Men vil gjerne nevne at Standen til Jaguar Norge faktisk kommer meget høyt opp.
Det er mange grunner til at den ikke skulle ha gjort det, så kanskje det er litt spennende å høre hvorfor så mange nevner denne. ”Nydelige biler”. ”De svarte på spørsmålene.” ”Jeg fikk utstillingens lekreste brosjyre.” Det er med andre ord mer enn flash og space som betyr noe.
En av utstillingens fineste biler (to liebhabere på denne forresten, som egentlig skulle blitt dem-bil ”men vi har to nye i mars produksjonen”) på en av utstillingens fineste stands.
Pidestall-Peugeot
Jeg er litt forundret over plasseringen av Peugeot 1007. En av de enorme tingene med den bilen er hvor lett det er å sette seg inn i den eller gå ut av den. Den store døren og det at man kan sette seg inn – ikke ned eller krabbe opp, men sette seg inn – er en av dens helst unike egenskaper.
Og så er den plassert på en skrå rampe som gjør at det er bare de som like enkelt kunne skrudd seg ned i en Pagani Zonda eller klatret tre meter opp i en svær Kenworth cab som har sjangs til å komme inn i denne bilen. På den annen side er det kanskje ikke vits i å demonstrere alt for mange 1007-fordeler til alt for mange interesserte. For selv om man vet at bilen kommer og når den kommer (til sommeren), har man ikke en ide om prisen enda. Og da blir det litt vanskelig å skrive kontrakt. Og da er det kanskje i tidligste laget å vise alt for mange fortrinn.
La bare dette bildet vise at også dører begynner å bli komplisert. Bare i strømavdelingen er det ti kontakter som skal sluttes når 1007-skyvedøren er igjen.
Dem-gjenstander
Bare for å vise at jeg snakket sant i går, da jeg klaget over manglende illustrasjoner av hvordan motorer eller gearkasser virker. En gjennomskåret motor er blant de største trekkplastre på de store bilutstillingene, og bilfabrikkene har dem stående vegg-til-vegg, og de koster det ikke mye å få opp i motsetning til for eksempel en konseptbil eller en eksperimentbrenselcellebil, men av en eller annen grunn er det bare Saab som har forstått det, og grunnen er kanskje at de som avgjør sånt ikke skjønner det, for de har ikke sett det på de store internasjonale bilutstillingene fordi de alltid pleier å være der bare på pressedagene, og pressefolk stopper ikke og ser på sånt, de er for blaserte, men publikum derimot, og er det ikke dem vi lager utstilling for – hvilket, lover jeg, skal bli messeavisens lengste setning.
En gang til. Hos Saab finner man en gjennomskåret ny motor. Oppe i annen etasje, blant mange andre skatter, finner man en rekke gjennomskårne fenomener. En flat-topp V-åtte førkrigs-Ford, en komplett motor/gearkasse for Citroën Traction Avant, en flat luftkjølt VW-motor i tillegg til en hel Volvo-motor der vi igjen kan se hvordan en forgasser så ut.
Svært fornøyde deltakere der oppe også forresten. Hos Opel-registeret hadde de tegnet 8 nye medlemmer på åpningsdagen. Hvilket bare viser at elskelige, upretensiøse hverdagsbiler heldigvis begynner å bli interessant.
Skal du se hvordan en motor ser ut innvendig, må du gå til veteranbilfolket. Skal du hygge deg blant nydelige biler i avslappet miljø skal du også ta en tur opp i mezzaninen i hall D.
Kaffe serveres hos Zett.no – gratis
Synes du dagene blir lange på messa, og kaffetrakteren på bakrommet er tom, kan du legge kursen innom standen til Zett.no i hall B. Der serveres rykende fersk kaffe fra Kjeldsberg Kaffe, i mange varianter. Vanlig norsk kaffe, espresso, latte macchiato eller cappuchino burde tilfredsstille de flestes ganer. Som tilbehør er det sjokolade fra Nidar.
Zett.no er Orkla Media og A-pressen sin egen rubrikktjeneste på nett, hvor man kan selge og kjøpe ditt og datt. Alle ønskes dermed velkommen innom stand B03-02 for en gratis kaffekopp.
Hos Zett.no er kaffen gratis, smilet til markedsjef Monica Onsrud får du på kjøpet.
Alle vet at Peugeot lager pepperbøsser, men visste du at Opel hadde laget kjøleskap? Hos Opel-Registeret er det nøkterne overraskelser på rekke og rad.
30 år som abonnent på Bil
På Bilforlagets stand kom vi i prat med en trivelig kar som har vært abonnent på vårt blad Bil siden første årgang i 1975. Tore Tangen putter seg selv i båsen bilentusiast, og blir aldri lei av å lese om biler. I sin ungdom hadde han en lang rekke med folkevogn-bobler, og har fortsatt en 66-modell stående. Den skal fikses opp, men ingen vet når det vil bli.
Til daglig kjører han en Mazda 6, faktisk med dieselmotor. Frem til starten av 70-tallet gikk det mest i bobler som sagt, men så fulgte en periode med forskjellige merker, blant annet Fiat og Simca. Han likte spesielt godt en Simca 1308 GT med 72 hesters frisk motor, som dessverre endte sitt liv i en brann på vei til høggern. Etter det har det vært Mazda ved hver anledning.
Tore Tangen mottar bladet Motor gjennom sitt NAF-medlemsskap, og abonnerte en stund på Amcar-bladet også. Det var moro å slå av en kjapp prat med en som har fulgt oss i alle disse årene og som selvfølgelig har alle utgavene lagret.
Tore Tangen, en av Bils mange trofaste lesere, har abonnert på bladet siden starten i 1975.
Foredragene på nett
Flesteparten av foredragene og flere bilder fra onsdagens seminarer er nå på plass på www.bilnorge.no/foredrag.
|