img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BilNorges messeavis - søndag
Det ble tidlig tett plugg i tunnelen lørdag morgen. Heldige var vi som var på plass før åpningstid og de av dere som benyttet NSB’s eminente tjenester mellom Oslo S og Lillestrøm.

Bil/BilNorge redaksjon: Jon Winding-Sørensen, Geir Andreas Wangsmo, Atle Falch Tuverud, Siri Faafeng.

Ansv. redaktør: Terje Ringen

Lørdag var dagen for de store finaler. To dyktige, unge menn stakk av med hver sin bil etter å ha kommet best ut da det gjaldt som mest.

 

Bil? Hvem selger bil?

 

Det er ganske morsomt hos enkelte billeverandører for ”vi selger jo så bra også”. Spesielt hos Subaru, der selger de så det suser.  Når Nils Petter Gill smiler over hele ansiktet og forteller at fredag solgte de for 89.000 kroner begynner vi imidlertid å lure.  Hva slags bil er det?

 

”Bil”, sier han, ”jeg snakker ikke biler, jeg snakker klær!” Til sammen har han solgt klær, eller skal vi kalle det rene reklame-effekter, for 170.000 kroner de tre første dagene.  Og hva som kommer til å bli omsatt de to siste kan vi bare gjette.  Kapasiteten bak disken begrenser det hele, da vi var der sto køene tyve dyp.

 

Da gjør det kanskje ikke noe at daglig leder for hans import-virksomhet, Kåre Foss, ikke hadde fått skjenkebevilling.  Når de får inn så masse på de levende relameplakatene sine, har han kanskje råd til å gi bort et glass Brigg eller to?

 

Klesforretning, bilbransjens vekstområde?

 

Står på (men ikke hele tiden)

 

Da vi skrøt av Smart(e)-Kristin her om dagen, som sto på fra morgen til kveld, var det flere som fortalte at det gjorde jammen meg de også. Vi tok noen stikkprøver, og fant den største entusiasmen hos BMW hvor markedsdirektør og –sjef var i full vigør – uansett når vi besøkte standen.

 

”Det gikk en f… i meg meg, klødde i fingra, men nu går alt meget bedre. Kunne ikke være dårligere enn selgerne, så jeg slo til med en X5, full pakke, til 1,1 mill” skryter markedsdirektør Øystein Sponheim.  Om han jobber lørdag og søndag? ”Har’ke råd til noe annet, når vi først har anledning til å møte så mange kunder, får vi gjøre det beste ut av situasjonen. I’ll be there!”

 

Kompromitterende! Kjetil Myhre (t.v.) og Øysten Sponheim kuler’n på catwalk’en etter endt show. (PS! Øysten har ikke lange, hvite underbukser, det bare virker sånn.)

 

Stå-på-prisen bør uten tvil gå til svensken som selger Stag Super Wrench. Tenk deg, fire fantastiske dubbedingsen til 200 kroner. Lar deg håndtere alle slags rør i diameter fra fire til fireogtredve millimeter. Og så solide at de bærer den 90kg tunge demonstratøren. Bør utvilsomt inn i kjekt-å-ha-samlingen din.

 

Konkurrenter med felles interesse

 

To av de største BMW-forhandlerene i Norge, Harald Huysman (AutoZentrum) og Nils Tronrud (Tronrud Bil) har begge en genuin interesse for raske biler og motorsport. Neste år, når det reviderte gruppeunntaket trer i kraft, kan de komme nærmere hverandre enn de aner (og ønsker). Like godt å bli enige om spillereglene på forhånd da.

 

Harald Huysman (t.v.) er konferansier på BMW-show mens Nils Tronrud inviterer til Mini Challenge.

 

Bit av bilhistorien

 

Det er mange gode salgsargumenter rundt omkring på denne bilutstillingen.  Best liker jeg vel kanskje plakatene på Røhne og Selmer-standen, der folk fortelles om Th!nk og at nå må man rappe seg, for det er bare 300 tilbake, og muligheten kommer aldri mer igjen.

 

Men hovedargumentet er glimrende: Kjøp en slik bil for ”Samleverdi” står det. ”Skaff deg et lite stykke norsk bilhistorie.”

 

Tenk hvis bestefaren min hadde kjøpt en Geijer og bevart den, eller min musikkanmelderfar hadde kjøpt en Troll. Da kunne vi hatt tre generasjoner genuint norske.  Men slik det er blitt tror jeg jeg hopper over tilbudet.

 

Messens beste salgsargument?

 

Racingdress for varme dager

 

På standen til Formel 1 Racing School kan du se en norgesmester i aksjon i helga. Han er ikke mester i racing, men i body paint. Og da snakker vi ikke om flammelakkering på bilpanser og lignende, men på en nesten naken modell.

 

For at det skal være racing-relatert males det en racingdress på, med reklame også, så klart. Det spørs om denne er brannsikker nok for å brukes i F1. Uansett, på stand B04-29 (endelig fikk du hvite hvor!) kan du se en mester i aksjon, og en sporty modell. Det er kanskje helst henne folk ser på…

 

Igor Meyer fra kroppsmaling.no bearbeider her Anette Fossheim 

 

Mini på banen

 

I går ble det avholdt en presentasjon for potensielle deltagere i Tronrud Bil Mini Challenge, en ny merkecup som etter planen dras i gang fra 2005-sesongen. 35 fremmøtte fikk planene presentert av cup-koordinator John Haugland og Tronrud Bils Helge Håskjold, og responsen lot ikke vente på seg. 15 biler er allerede i bestilling, 200 hester, stivt og senket understell og kraftige bremser høres heftig ut. (Bils utskremte prøvekjørte bilen i ferien, noe du kan lese mer om i september-utgaven.)

 

5 helger med til sammen 10 løp, og egen klasse for juniorer mellom 15 og 22 – du får nemlig kjøre den fra fylte 15! Rekruttering heter det. Jo da, Norges Bilsport Forbund er på G med hensyn til rekruttering. Applaus!

 

Tyngde bak ny cup, fra venstre Harald Huysman, John Haugland, Helge Håskjold og Nils Tronrud.

 

Sjelden juvel til salgs

 

 

Jeg har nevnt det før at oppe i 2. etasje i Hall D finner vi en rekke av utstillingens gjeveste biler. Der holder en rekke av entusiastbevegelsen til. Blant annet Norsk Sportsvogn Klubb. Og det er jo ganske naturlig at en BMW M1 stilles ut der.

 

Nå er ikke dette noen vanlig M1 - akkurat som om det finnes vanlige M1! Men denne uvanlige M1 utgaven er uvanligere enn alle de uvanlige.  Tegnet av Giorgetto Giugiaro, Italdesign (der bilen ”vår” Alessandro Volta kommer fra, kom bort til BIL-standen og se hva som har skjedd på 25 år), sterkt inspirert av Paul Bracqs konseptbil: BMW Turbo. Bracq var da ex-Mercedes, og etter BMW gjorde han masse strålende Peugeot-arbeid før han slo seg ned i Provence der han nå lager vidunderlige skulpturer.

 

Det er ganske mye Lamborghini-teknologi på innsiden av denne bilen, og den er den eneste bilmodellen i verden som faktisk er bygget hos Italdesign i Torino. Det hører vel også med til historien at det var den gang salgssjef hos BMW, Bob Lutz, som oppfordret Bracq til å tegne Turbo.  Lutz har senere hatt den ene toppstillingen etter den andre i verdens bilindustri og ble, som for lengst avgått pensjonist, bedt av GM om å bli produktsjef og visepresident og en periode sjef for GM Europa.  Det er med andre ord mange tråder som er samlet i en M1.

 

Denne her ble bygget i 1980, og er bil nr. 36 av 54 produserte. Den gikk til Joe Crevier Racing i USA der den blant annet ble kjørt av Al Unser. Vi kan vanskelig påstå at det var denne bilen Unser hadde størst suksess med, men dette er enda et ledd i legendebyggingen.  Den ble pensjonert midt på 80-tallet, og er nå i ferd med å bli tatt tilbake til den standen den hadde da den ble kjørt for alvor.

 

Det vil si en M88 motor, 3,5 liter med 480 hester, 5 trinns ZF-kasse – den går til 100 på 3,4 sekunder og stopper på 310 km/t. Og nå er den i Norge, og den siste restaureringen skal gjøres, og den skal selges, og jeg glemte å spørre om hvor mye den skal selges for, men Jens Georg Sverdrup på 4543 4545 vet jeg kan svare.

 

Det er bruktbiler til salgs også, på denne utstillingen. Sågar ganske eksklusive.

 

Det går mot den virkelig STORE finalen.

 

Det er i dag den virkelige store bilutstillingsfinalen går.  Når Olabil-NM avgjøres i annen etasje på hall D. Ikke bare skal den raskeste av de raske få sin fortjente utmerkelse, det blir også kåret Verdens (eller er det Norges eller er det Utstillingens?) tøffeste.

 

Jeg vet vi har skrevet om dette en og annen gang før, men for det første vil jeg gjerne minne om at i morgen bør publikum vite hvor de skal gå – og da tenker jeg ikke på Ullevaal. For det andre vil jeg gjerne bringe bilder av et par nye konkurrenter som har dukket opp det siste døgnet. Nydelige biler, både den rosa Cadillac’en med V-3motor (Ved da vel, som i hel ved, og tre som i tre – skjønner’n fremdeles ikke? Da har du ikke noe der å gjøre). Den lette lille gokart-aktige skapningen er heller ikke å forakte, praktfullt lettvektskonstruksjon.

 

Siden vi i BIL er såpass begeistret for dette opplegget er vi ganske glade for å kunne bidra til premielisten med tre nydelige bilbøker og tre års abonnement på BIL.  Det er noe som sier meg at dette vil være mottakere som vet å sette pris på slikt.

 

Cadillac med V3 motor, bygget mer for komfort enn fart regner jeg med.

 

Olabil som GoKart. Tøff!

 

Vant en ny Golf

 

Radiokanalen P4 har i samarbeid med Volkswagen hatt en konkurranse gående i oktober, med en jubileumsmodell av nye Golf som førstepremie. Hver dag i oktober har lytterne til P4 kunnet gjette seg til hvor en Golf var plassert i landet.

 

Klokka 13:30 sperret Volkswagen av sin stand på messa, og holdt et slags rebusløp for de tre finalistene. De fikk konvolutter med spørsmål og sprang mellom bilene og prøvde nøkler og åpnet hanskerom i vill fart.

 

Den som sprang kjappest av alle var Kjetil Søvik, opprinnelig romsdaling som nå er bosatt i Lillehammer. Han var på vei til en joggetur en oktoberdag da han hørte hintet på P4 om plasseringen av "dagens Golf", som var i Lysgårdsbakken. Det tok ham under to minutter å komme seg frem til bilen, først av alle.

 

I den store finalen under messa var han helt fokusert på oppgaven, og sprang som en helt. Det lønte seg, for det var han som kom først i mål, og sikret seg en splitter ny Volkswagen Golf!

 

Kjetil Søvik kunne kjøre fra messen i ny Golf.

 

Og her er norgesmesteren i PS

 

Tøff konkurranse gjennom hele lørdagen, og før det – heftig kvalik, men best av alle når det gjaldt som mest var Jørn Frode Danielsen. Han har to biler fra før, men mener å ha plass til 206’en også. Grattis!

 

”Takk, bare bra”

 

Vi spør utstillerne om det samme som i går…

 

1. Hva synes du om årets bilmesse, og vil du nevne noe høydepunkt (foruten din egen stand)?

2. Hvordan kan neste messe bli bedre?

3. Hvordan er publikumsresponsen hos dere?

 

..og her er svarene vi får:

 

Arne Lønberg

Daglig leder, barnerommet.no

 

1. For oss i møbelbransjen er dette en ny opplevelse og jeg har fått et veldig bra inntrykk generelt. Jeg har beklageligvis ikke hatt tid til å se resten av messen.

 

2. Jeg synes messen er veldig bra, både når det gjelder publikum og utstillere.

 

3. Det er veldig bra interesse og oppmerksomhet fra publikum, kanskje litt mindre salg enn forventet på hverdagene. Nå i helgen har det tatt seg opp, for det er flere barnefamilier her.

 

På barnerommet-standen traff vi også lille prinsesse Hannah Torvaldsen Hellerud av Moss, som tydeligvis synes den rosa tråbilen er helt konge!

 

Magne Kolstad

Økonomi- og Markedssjef, GasTech AS

 

1. Messen er bra. Var ikke på forrige, men dette er bedre enn forventet. Mye fint å se på, høydepunktet står vel på Bil sin stand. (Og det kan vi jo ubeskjedent si oss enig i, red.anm.) Toyota-hybriden er eminent og rå (mer! mer! red.), det er spesielt å ha fokus på en miljøvennlig bil i sportssegmentet.

 

2. Vi har ikke lagt merke til noen mangler her, men vi skal i hvert fall ha større stand neste gang

 

3. Publikumsresponsen er veldig bra, over all forventning. Folk oppfatter produktet vårt som nytt og spennende

 

Torgeir Wemmestad-Haaland

Moveboards Media

 

1. Konseptbilen til ItalDesign er jo skikkelig flott blikkfang. Og det var godt å se Porsche 997, nyeste 911.

 

2. Det er for mye forstyrrelse med alle de som demonstrerer bilstereo, de burde holdes mer i sjakk.

 

3. Det har vært mange innom med interessante spørsmål, og noen jenter som har inne en søknad hos oss lurer på hvordan de kan komme seg foran i køen.

 

Anders Hjertum

Ruterknekt AS

 

1. Det er en bra messe, synes jeg. Jeg synes det er fint å se mange nye bilmodeller. Og den Sandra-sangen er jo en hit, da…

 

2. Til neste gang skal vi ha en større stand. Og selv om det er svært lange køer hit, går det greit.

 

3. Vi har opplevd veldig god respons, og dette trekker mange nye kunder til oss.

 

Wolfgang Grendel

Adm. Dir. Mekonomen

 

1. Veldig bra messe, men vi er misfornøyde med støyen i B-hallen. Plassering av en storskjerm gjør at det ofte tetter seg til i gangen. Fineste utstillingsobjekt er en Citroën DS Cabriolet, og AutoGlyms Aston Martin er en lekkerbisken som gjør den standen attraktiv.

 

2. Lyd-folket må inn i en egen hall slik at støynivået blir levelig for alle oss andre, og man bør tenke seg om hvor storskjermer plasseres for ikke å lage trafikkork.

 

3. Vi er fornøyd med publikumstilstrømningen.

 

 




















toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer