Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nytt fra Bugatti – igjen Nå er det litt snakk om Bugatti igjen. Opus En skal utleveres september neste år, ca 50 bestillinger finnes, det vil kunne bygges inntil 300 pr år, og den vil aldri tjene penger til fabrikken. |
||||||||||||||||
Det begynner selvfølgelig å bli litt latterlig å bringe ”nyheter” om denne premium-prestisje-modellen til Folkevogn. Eventyret om gutten som ropte ULV! er ikke noe mot eventyret om VW-Bugattien.
Men etter at den nye sjefen for prestisjemerket, Thomas Bscher, ble hentet inn, er det litt lettere å tro at prosjektet i hvert fall bli gjennomført. Uansett hva bokholderi eller historie vil si om det i etterkant. Bscher hadde nylig en fremvisning av konfeksjonsfabrikken i Molsheim, der Ettore Bugatti i sin tid (mellom de to verdenskrigene) produserte sine mytiske kreasjoner. Da den stormannsglade Ferdinand Piëch, i sin tid VW-sjef, kjøpte varemerket i 1998, tok han den helt ut. Han kjøpte Bugattis slott rett utenfor Molsheim som han lot restaurere aldeles praktfult, og han satte i gang med bygging av en installasjon for distriktets beste håndverkere. Noen kaller det en fabrikk, men det er der alle delene til den kommende Bugattien skal settes sammen. Og derfra skal den selges til en pris som omtrent tilsvarer en velbygget konseptbil: 1 million Euro. ”Vi kommer aldri til å bygge en bil her, som vi ikke har fast bestilling på”, sa Bscher da han viste frem anlegget. Og føyde til at de har ca. 50 bestillinger inne. Først og fremst er bestillingene amerikanske, men det er også noen fra arabiske land, Kina og Europa. Hver av disse har forresten betalt inn rundt 300.000 Euro i håndpenger. Bscher ville ikke si noe om hvor meget Wolfsburg har investert i dette prosjektet, men han sa at det ville aldri bli profitabelt. Dette gikk på å bevise de tekniske ferdigheter som finnes i VW-gruppen. Og å vedlikeholde Bugatti-navnet og dets prestisje. Fagforeningene i Tyskland synes ikke dette er viktig!
Fremdeles er åpenbart målene om mer enn 1000 hester og rundt 400 km/t aktuelle. Men jeg begynner å lure litt på navnet. Det er ett år siden Bugatti fikk registrert 16.4 betegnelsen for EU-området. Men det latterlige modellnavnet, Veyron, kan jeg ikke se er registrert noen steder. Kanskje vi slipper unna det i hvert fall.
|