Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Honda inn og Richards ut av BAR Honda har kjøpt 45 prosent av aksjene i British American Racing. Dermed engasjerer den japanske bilprodusenten seg enda sterkere i F1. |
||||||||||||||||
BAR har inntil nå vært eid 90% av British American Tobacco og 10% av tre mindre investorer. Nå opprettes et nytt selskap som skal drive teamet med 55% av eierinteressene på BAT’s hender mens de resterende 45% skal kontrolleres av Honda. Honda har vært offisiell samarbeidspartner og motorleverandør til teamet siden 2000, og de siste sesongene har de også bidratt til chassis-utviklingen, noe som har medført svært gode resultater og ført Honda til andreplass i konstruktør-VM bak Ferrari.
Hondas økte satsning medfører at samarbeidet med David Richards og hans selskap Prodrive opphører. Richards skal lede selskapet ut februar og blir deretter erstattet av Nick Fry. Den tidligere Williams-designeren Geoffrey Willis fortsetter som teknisk direktør. ”Vi ble hentet inn for å snu utviklingen i BAR og sikre fremtiden for teamet,” sier David Richards. ”Jeg er stolt over hva Prodrive har utrettet på kortere tid enn forventet. BAR Honda er nå i en svært sunn posisjon og i stand til å pushe for en VM-tittel. Selvsagt vil både jeg personlig og alle hos Prodrive følge utviklingen til teamet nøye.” ”Dette er en naturlig utvidelse av vårt samarbeid med BAR og et viktig skritt for begge parter. Vår nye satsning vil ytterligere styrke strukturen på selskapet mens vi fortsetter vår satsning mot det endelige målet – VM-seier,” sa Takanobu Ito, adm. Direktør i Honda Motor Co Ltd.
BAR Honda endte som sagt på andreplass i årets konstruktør-VM mens deres førstefører, Jenson Button ble nummer tre bak de to Ferrari-førerne etter hele ti pallplasseringer. Både Button og teamkollega Takuma Sato fortsetter i teamet neste sesong. Men helst ville Button kjørt for Williams.
|