Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bentleys mest eksklusive Bentley forteller at Arnage Limousine, som de viste som konsept i Geneve i mars i år, nå skal i produksjon. |
||||||||||||||||
Verdens mest eksklusive limousine kaller de den:
Akkurat når det gjelder denne modellen tar nok den VW-eide Bentley-fabrikken litt av i omtalen. De sammenlikner den nye modellen med Speed Six og 8-liters modellene fra 20-årene (som vel ikke akkurat representerte maks av luksus og håndbygd kunsthåndverk, slik pressemeldingen antyder). Det antydes også at her er kundene spesielt privilegert fordi Bentleys coachbuilding-avdeling kan levere nøyaktig det kundene måtte ønske, mens dersom du er limo-kunde hos andre produsenter, er du tvunget til å velge mellom et begrenset antall alternativer. En påstand for eksempel Maybach sikkert har en mening eller to om. For oss er det et vesentlig poeng at de som designet denne spesialutgaven av Arnage faktisk har gjort en god jobb. Den er større og tyngre enn originalen, uten å se slik ut. Tvert om er den blitt mer elegant – sannsynligvis på grunn av måten de har utformet de brede privatliv-beskyttende D-stolpene på. Det er mulig det imponerer noen å høre at her ligger det 6000 arbeidstimer bak, men når nesten alle detaljer er håndbankede, til og med dørktrinnene i rustfritt stål, er det klart det blir timer av det. Og hele forlengelsen av bilen, man tar en vanlig Arnage, deler den og legger til 45 cm ekstra mellom hjulene, er også utført for hånd. Siden det foreløpig bare er satt i gang produksjon av 20, nummererte, eksemplarer av denne spesialmodellen er det naturlig at det ikke er bygget spesielt produksjonsverktøy til denne modellen. Men da er ikke håndarbeid noe å skryte av, det hadde faktisk vært mer oppsiktsvekkende om de hadde vært bygget på et samlebånd. Man skal forresten være flink dersom man kan se hvor disse ekstra centimetrene er skjult. 20 av dem finner du i D-stolpen, 20 i bakdørene og de siste 5 i fordørene. Det er HJ Mulliner, et gammelt karosseribyggenavn som for lengst er kjøpt opp av Bentley, som formelt står for om- og oppbyggingen av denne bilen. Og mens det utvendige skal holdes forholdsvis standard – det er ikke sikkert blokka, hjulkasser og spoilere blir ønsket velkommen av skredderne - er det maks frihet til å utforme salongen. Geneve-bilen husker jeg som ekstremt elegant og diskret. To-farget eksteriør med et interiør i burgunder, med avmålte innsalg av linfarge og mørk valnøtt. Men her er det altså fritt fram. Det hele må jo veie ganske meget mer enn standard, men vi får ikke vite hvor meget mer. Det er imidlertid foretatt nødvendige chassisforsterkninger der det trengs, får vi vite, og Arnages elektro-hydrauliske dempere er forbedret. Også bremsene, 8 potter foran, fire bak, på ventilerte skiver, er forsterket. Motoren er den ”vanlige” 6,75 liters turbo-V-åtteren med 400 hester og 835 Nm.
At en serie på 20 gjør det til noe av verdens mest eksklusive er vel udiskutabelt. Ei heller er det mange som konkurrerer med denne i 0-100-avdelingen. Men noen gjør det. 6,7 sekunder bruker engelskmannen, den lange Maybach gjør det unna på ca 1 sekund kortere tid. Men for de som sitter i baksetet, nikkende til en årgangs-Krug er kanskje ikke dette av størst interesse?
|