Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den nye Kina-Buicken: Holden Heldigvis kan vi igjen bringe nytt fra Australia for alle våre tilhengere av biler derfra. Da GM i Kina skulle lage en ny limousine, som skal badges Buick, valgte de Holden Statesman / Caprice, i stedet for å konstruere noe nytt. |
||||||||||||||||
Storselgeren til kinesisk GM, Buick Sail er en egen konstruksjon, selv om den stammer fra Sør-Amerika og er basert på Corsa. Men siden de andre Kina-bilene fra Generalen alle er lokale utgaver av eksisterende biler (Daewoo Nubira, Buick Regal og en minivan), er det kanskje ikke så overraskende at den flunkende nye Buick Royaum også kommer fra et medlem i den store GM-familien.
Hva som kanskje overrasker mer, dersom det er av interesse i det hele tatt da, er at navnet som høres så fransk ut faktisk er sammensatt av Rong og Yu (spør ikke meg hvordan de er satt sammen) som visstnok skal bety henholdsvis Pliktfølelse og Høyt-på-strå. I Kina vil bilen i første omgang bli solgt med verdensmotoren, Alloytec 3,6 liter V6 – en motor som også kommer fra Australia. På sikt skal den også få en 2,8 liters versjon av denne motoren som for øvrig også skal inn i den koreanske utgaven av Statesman som da skal hete Chevrolet. 20 kinesiske storbyer har forhandlere som skal håndtere denne nye modellen. Den skal være på plass i mars og konkurrere mot biler som den lokalt bygde Audi A6 og Nissans ferske Teana. Men General Motors utgaven vil nok i første rekke bli markedsført mot de som skal sitte i baksetet. Sjåførkjørte limoer er det mange av i Kina, både for lokale myndigheter og for forholdsvis store bedrifter. Dette er en bil med enda lenger akselavstand enn Holdens smør-og-brød bil, Commodore.
Kina er, som vi sikkert har nevnt før, verdens tredje største bilmarked – de raste forbi Tyskland i fjor.
|