Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Endelig: Fire dørs Continental Dette var den bilen alle regnet med Bentley skulle vise i Los Angeles. I stedet kom det en drop head Arnage. Men nå er endelig bildene av, og de første detaljene om, den fire dørs Continental kommet og salget vil starte om en måneds tid. |
||||||||||||||||
Bentley har stil. Når de kaller den nye modellen sin Continental Flying Spur henter de igjen opp minner fra noe av det beste ved ”gamle” Bentley. I 60-årene var Flying Spur navnet på en Mulliner-karossert utgave av praktfulle S3. De som husker den (og forbausende mange av de forbausende mange Bentley-kundene har virkelige gode kunnskaper om historikken) vil bare forbinde positive ting med dette navnet når det nå dukker opp igjen.
Bildene viser en bil som er meget mer enn en forlenget Continental GT. Men da Dirk van Braeckel og andre av hans VW-kolleger satte i gang Bentley arbeidet i 1999 la de ut på tre separate designprogram. Den todørs, som ble Continental GT, den nye firedørs og en åpen (som de fremdeles ikke snakker om). Dagens har noe felles med GT, korte overheng og visuelle muskler. Det er ikke sagt noe om målene foreløpig, men det er åpenbart at akselavstanden er lang, og garantert at svært stor vekt er lagt på innvendig romslighet og masse komfort. Samtidig forteller en toppfart på 300 km/t og 0-100 på ca. 5 sekunder at dette er en seriøs landeveisracer, så det er ingen grunn til å tro at denne ikke kjører minst like bra som coupéen. Det er selvfølgelig en rekke muligheter for kundene til å skreddersy sin bil, spesielt på interiøret er det mange fristelser. Du kan for eksempel begynne med å bestemme om du ønsker bilen som fireseter, med lenestoler hele veien, eller femseter, med benk bak. Også denne bilen bruker 6 liters W12 motoren fra Volkswagens delebinge, med den samme firehjulsdrift-lay out’en som man finner på GT. Den nye må jo veie en del mer enn GT’ens skuffende høye 2400 kg (hvorfor denne bilen er bygget på Phaeton-basis og ikke på det mye mer attraktive A8 underlaget er det flere enn jeg som ikke begriper) men allikevel er de oppgitte prestasjonene rett i nærheten av de den to-dørs byr på. Dette er et lite mysterium som vi nok må vente til introduksjonen med å få svar på. Bentley Continental GT har, i motsetning til Maybach og Phantom, vært en dundrende suksess. Så stor at en del av produksjonen (særlig nå som også Flying Spur kommer på nett) kanskje må flyttes til Phaeton-fabrikken i Dresden. Noen vil selvfølgelig prate tøv og si at dette gjør bilen meget mindre britisk enn den skal være. Men Bentley-kundene bryr seg ikke lenger om slikt. Det de vil ha er En God Bil, og det er det åpenbart at de får.
Med denne firedørs får de også en som med store bokstaver forteller at Jeg Vil Være Annerledes. Akkurat som med Maseratis nye Quattroporte er det ikke muligheter for å misforstå og tro at dette er noe som slekter på en tyske 7-Serie, S Klasse eller A8. Navnene alene forteller jo hvor tråkige de tyske overklassebilene er i forhold til en Continental Flying Spur.
|