Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Citroën C4 2,0I VTS: Fransk GTI-utfordrer NETTKJØRT: Med C4 viser Citroën igjen at de tør å være annerledes. Vi kjørte coupéen med den største motoren og betegnelsen 2,0 I VTS. En bil med svært begrenset salgspotensiale i Norge. |
||||||||||||||||||||||||
Citroën har fått en etterlengtet erstatter for Xsara, en bil som skal forsvare de franske farger i det tøffe Golf-segmentet hvor utfordrerne er mange. C4 leveres i to forskjellige karosseri-utførelser, som 5-dørs kombi og som 3-dørs coupé (som pr vår definisjon egentlig er en 3-dørs kombi med stor bakluke og nedfellbare bakseter, men som Citroën betegner som en coupé). I 5-dørs utgave har C4 en startpris på like over 200.000 kroner med 1,4-liters motor på 90hk. Ønsker du kraftigere motor er neste alternativ en 1,6-liter på 110hk, men for å få den må du bla opp 25.000 ekstra. ”Vårt” eksemplar med 180hk har en pris på 360.000 – et prisleie hvor den møter utfordrere som Golf GTI og Honda Civic Type R for å nevne de mest kjente. Konkurransen vil hardne ytterligere til når Astra GTC og Focus ST lanseres i løpet av året. Franske linjer Setene er behagelige og gir god støtte. Baksetet i 3-dørsutgaven har god takhøyde, men inn- og utstigning blir aldri ideell i en 2-dørs bil. Bak rattet finner vi oss godt til rette, men skulle gjerne kunne trekke rattet ytterligere noen centimeter bakover for å finne den helt optimale sittestillingen. Foran oss har vi et moderne dashbord med lettleste instrumenter. Personlig foretrekker jeg et analogt speedometer med skive fremfor den digitale visningen i C4, men det er nok bare en tilvenning. Mye informasjonen og flere betjeningsorganer er plassert på sentrum av rattet som står fast i svinger, en løsning som fungerer bra. Uoversiktlig På norsk motorvei i maks tillatt hastighet er støynivået komfortabelt med noe vindsus. Ved akselerasjon og turtall over 4000 omdreininger gir imidlertid motoren fra seg en krass låt. Dessverre er lyden sjenerende, ikke som i Golf GTI behagelig gromlåt. De 180 hestene føles relativt slappe, men bilen er trekkvillig ved høye turtall dersom gearspaken brukes aktivt. Sammenlignet med Golf GTI føles Citroënen treg, noe som skyldes et dreiemoment på moderate 190 Nm ved 4100 omdreininger mot Golfens 280 Nm allerede fra 1800 omdreininger. "Rumperister" Citroën har et salgsmål på 850 C4 i 2005, noe som må anses beskjedent i forhold til volumet segmentet står for. De fleste vil velge en bil med fem dører og mer moderat motor, så 2,0 I VTS blir en nisjebil for spesielt interesserte. Det vil trolig medføre at annenhånds verdien blir beskjeden sammenlignet med mer kurante modeller i samme prisklasse. Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er basert på prøvekjøring av Citroën C4 2,0i VTS, en bil til kr 360.000 som det er naturlig å sammenligne med Golf GTI. I Bil nummer 2/3 kan du lese en sammenligningstest mellom C4, Ford Focus og VW Golf – alle utstyrt med dieselmotorer.
|