Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dodge blir global Daimlerchrysler hadde det travelt i går: presentasjon av årsresultat 2004, debut av mellomstort SUV-konsept i Chicago og presentasjon av Neon-etterfølgeren i London. BilNorge.no møtte den siste, en bil vi kommer til å få hjem om et års tid. Den egentlige debuten skal forresten skje på Geneve-utstillingen om tre ukers tid. |
||||||||||||||||
Nå påsto vertskapet litt kokett at dette bare dreide seg om en konseptbil. Alle vet imidlertid at dette er den bilen som kommer i produksjon om ikke så alt for lenge og som vil bli Neons etterfølger. Men nå, sier Chrysler, tar de også C-segmentet på alvor, dette skal bli en global bil, og skal bli den som hjelper Chrysler-gruppen til 1 prosent markedsandel i Europa innen 2007. Show-biz Men vi fikk også oppleve nesten 20 minutter med Barry Dressel, han er kurator for det strålende Chrysler-museet i Auburn Hills. Det er ikke ofte et vertskap tar sjansen på å presentere såpass mye historie for en gruppe journalister som er ganske kjent for å miste oppmerksomheten etter ca tre minutter, og som sjelden kan holde fast på en tankerekke som går over tre setninger. Spennende historie Nå er det jo ikke alle som er så heldige som brukere av BilNorge.no som bare kan klikke seg inn på kollega Vollas bilhistorie og få mye mer Dodge-historie enn det vi ble servert i London. Så la oss heller se litt på bilen. Den er fem-dørs, den har et utseende som mange sikkert vil karakterisere som cross-over. Her er det preg av både 4x4-egenskaper og MPV i designen, men slik den står er den en forholdsvis konvensjonell forhjulsdrevet bil i Golf Plus klassen. Når den kommer til oss vil den nok enten kunne leveres med en Og navnet er … Den har en akselavstand på 2635mm, måler 4414 x 1743 x 1538 mm (LxBxH), og dessverre må vi vel regne med at i produksjonsutgaven får den litt slappere hjul enn de 19-tommerne som satt på konseptet. Men ellers vil nok produksjonsmodellen beholde alt som London-prototypen hadde, klare antydninger av skjermer, skikkelige støtfangere, noen linjer som er barberbladskarpe og et hekkparti som bringer tankene til flere europeiske konkurrenter i C-segmentet. Alle med litt hukommelse vil selvfølgelig si ”Avenger”, Detroit 2003. Og når vi ser tilbake kan det ikke være særlig tvil om at dette var starten på den nye Dodge-satsningen. Så nå skal klodens Chrysler/Jeep forhandlere suppleres med Dodge-logoer og ”Grab Life by the Horns” slagord. De skal få, blir vi lovet, et stadig større utvalg Dodge-produkter som skal vare mer Rock'n Roll og det gode liv og ønske om fart (det er ikke jeg, men Dodge-folket som forklarer dette) enn de andre Daimlerchrysler-produktene. Og fra denne modellen kommer, og frem til 2007, skal Dodge ha sørget for at denne amerikanske produsenten skal ha doblet antall modeller på det Europeiske markedet til omtrent 20.
|