Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Alfa Romeo 159 klar til kamp Det er tydelig at Alfa Romeo er på offensiven for tiden. Fjoråret brukte de på å lansere sitt firehjulsdriftsystem Q4 og en ansiktsløftet 147. Nå kommer både coupeen Brera og nye 159, den siste tar over for 156 som kom i 1997. |
||||||||||||||||
Det har det siste året lekket ut en del spionbilder av den nye 159, og det har lenge vært klart at den har vokst i forhold til 156. Dimensjonene for 159 er 466 x 183 x Designmessig er 159 et samarbeid mellom Giorgetto Guigiaros Italdesign og Alfa Romeo Centro Stile, og det er lett å se likheten med Brera i fronten. Den typiske Alfa-grillen med det kjente skjoldet ligger dypt, og ut på hver side sitter tre markante runde lykter på rad. På bagasjelokket finner man en diskret, men effektfull spoilerleppe. Sport og eleganse Den nye plattformen den er bygget på var egentlig et samarbeidsprosjekt med Saab, men de trakk seg etter hvert ut. Chassiset skal ha utmerket stivhet, best i sitt segment ifølge Alfa Romeo, med en verdi på 180.000 daNm/rad, hva nå enn det vil si. Alfa 159 har hele 8 kollisjonsputer, og forsetene har såkalt anti-whiplash funksjon i tilfelle kollisjon bakfra. Potente hjerter Alle de seks motorene samsvarer med Euro 4 standarden for utslipp. Dieselmotorene benytter også partikkelfilter som skal kvalifisere for den ventede Euro 5 standarden. Gearkassene blir sekstrinns over hele linja, enten manuell, automat, eller den elektronisk styrte Selespeed. Klar for Q4 Styringen er som ventet utpreget direkte. Stabilitetssystemet VDC er sportslig kalibrert slik at føreren skal føle at det er han eller hun som kontrollerer bilen, ikke dataprosessorer. Importøren har som mål å selge 160 biler av 156-typen inneværende år. Noen av disse vil være 159 som kommer på markedet i sedanutgave etter sommerferien.
|