img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BMW 645 Ci: Egotrip for hjertet
BILTEST: Sportslig luksus med V-åtter, en kjøremaskin godt krydret med elektronikk. Selv med betegnelsen 2+2 er den i praksis en to-seter.

Først publisert i BIL 4 - 2004.

En coupé er sjelden førstevalget som familiebil, både fordi to dører og trangt baksete er uforenlig med det praktiske og fordi en sportslig coupé på dette nivået for de aller fleste av oss innebærer en sterk begrensning i økonomisk handlefrihet. Er det derimot ikke nødvendig å snu på skillingen, er prestisjenykommeren fra BMW – med Chris Bangle design og statusmuskler – et valg som signaliserer at eieren handler med hjertet og søker optimal kjøreglede.

I bunn og grunn er 645 Ci basert på 5-serien, men med 11 cm kortere akselavstand. Utvendig er sekseren likevel bare 2 cm kortere. Noen vil sikkert rynke på nesa over den spesielle formen på bagasjelokket. Den bidrar i hvert fall til å gi bilen et særpreg ved siden av at den rent praktiske grunnen er at bagasjevolumet øker.

Førermiljøet fremstår med nøktern saklighet, sagt på en annen måte er det fin balanse mellom det komfortable og det sportslige — maksimal komfort i setet med “alle tenkelige” elektriske reguleringsmuligheter, mens instrumentpanelet og midtkonsollen nærmest er å betrakte som minimalistisk i BMW-sammenheng. Det sistnevnte skyldes at iDrive-systemet samler en rekke funksjoner for klimaanlegg, radio/CD-spiller, telefon og navigasjon på én dreieknott på midtkonsollen. Dermed er antall knapper og hendler på midtkonsollen redusert kraftig. Som vi har sagt tidligere, iDrive-systemet krever tilvenning, det er komplisert og det anbefales absolutt ikke å betjene det under kjøring.

Alu og skinn
Interiøret i vår testbil er holdt i grått skinn – av ypperste kvalitet, nesten mykt som fløyel – og med dekorinnslag av aluminium. Skinnsetene gir akseptabel sidestøtte i ryggen, og eksemplarisk lårstøtte takket være BMWs geniale sitteputeforlenger. Dette er bilen for den langbente sjåfør, med en avstand på hele 123 cm fra inntrykket bremsepedal til seteryggen, er dette den rommeligste benplassen vi kan huske å ha målt siden vi kjørte Bentley Arnage sommeren 2001. Du sitter lavt, hvis du vil, for førersetet byr på rikelig høyderegulering. Og selv om du foretrekker lav og sportslig sitteposisjon, har du god sikt – ikke bare forover og til siden, men også på skrå bakover er det overraskende god sikt. Med tanke på at vi har med en coupé å gjøre, stjeler C-stolpen lite av synsvinkelen bakover.

Er plassen i forsetet raus, er den tilsvarende pygmétilpasset i baksetet – både i lengden, bredden og høyden. Frisyren butter nemlig i taket hvis du måler mer enn 165 cm på strømpelesten. Hovedproblemet er nok likevel benplassen. Med forsetet i bakerste posisjon viser målebåndet en beskjeden halvmeter mellom forseteryggen og bakseteryggen. Med forsetet plassert i mer “normal” posisjon, det vil si tilpasset en 175 cm høy fører, er benplassen bak fortsatt bare 58,5 cm. Det vil si nøyaktig 10 cm mindre enn vi finner i biler som Audi A4 og den nye Volvo S40.

Lyd og fraspark
Takket være utmerket støydemping, er det nesten en skuffelse å vri på tenningsnøkkelen – V-åtteren høres jo ikke! Men når du har forlatt tomgangsstadiet og funnet den utfordrende veien, følger gromlyden med på kjøpet – eventuelt kan du jo åpne vinduet en smule. Og 4,4-literen tåler at du sjalter inn sekvensiell modus for å holde turtallet oppe, maksimal ytelse oppnår du ikke før ved 6100 o/min. Selv om dreiemomentet topper seg ved mer beskjedne 3600 o/min., må du likevel ty til manuell styring av turtallet for å nyte godt av motorens beste sider i kombinasjon med norske fartsgrenser. Tar du BMW’en med til Autobahn i sitt hjemland, vil du se at turtelleren bare viser 2700 o/min. når du kobler inn automatkassen og kusker ekvipasjen i 120 km/t.

Frasparket er imponerende, det kjennes som om du har en katapult i ryggen når du trykkes godt inn i setet. Dette må ses i lys av at 645 Ci ikke er noen lettvekter, egenvekten med fører er 1700 kg — til tross for plastskjermer og utstrakt bruk av aluminium i hjuloppheng, panser og dører. Med et kompromiss mellom hjulspinn og et mer beskjedent gasspådrag de aller første meterne av akselerasjonsmålingen, klarte vi ikke å kopiere fabrikkens 5,8-tall fra null til hundre. Vi måtte nøye oss med ett sekund dårligere resultat, men også det greit nok. Imponerende også at 70 til 100 km/t går unna på i underkant av 3 sekunder.

Steptronic-kassen med sin sekvensielle gearmulighet fungerer fint i en sportslig sammenheng. Hvis du vil kjøre aktivt, vippes spakes til venstre med en lett berøring. Dermed gearer automatkassen ett trinn ned, slik at du får et fint skyv når gasspedalen maner til innsats ut av svingene.

På slette landeveien fremstår 645 Ci som en komfortabel limousin. Når svingene kommer tett viser den seg frem som langt mer sportslig, og på ujevnt underlag grenser sportsligheten opp til stiv og stump. På dårligere vei, slik som vaskebrett som skyldes tett telehiv nå på våren, slår hjulopphenget slik at det er ubehagelig. Dette er prisen å betale for de sportslige kjøreegenskapene, for bilen er skodd med 45-profil i standardoppsett. Vi har forståelse for at samme dimensjon er valgt på vinterdekkene, men med kontinentale 18-tommere var ikke issvuller og forræderiske skyggepartier det ideelle selskap for de 333 hestene.

Takket være assistanse fra elektroniske hjelpesystemer som dynamisk stabilitetskontroll og Active Steering, skapte ikke det dårlige vintergrepet verre dramatikk enn at vi måtte slenge utover noen skuffer med grus for å slippe å gå det siste stykket hjem – men det ga oss en a-ha-opplevelse av hvor begrenset grep de kontinentale vinterdekkene gir på is kontra piggfrie friksjonsdekk utviklet for nordiske forhold.

Med en ubeskjeden tilleggssum på 29.300 kroner er vår testbil utstyrt med Dynamic Drive, et system som innebærer at vridbare hydraulikkaktuatorer er integrert i krengningsstabilisatorene. Ved hjelp av elektronisk styring blir dermed både tvers- og langsgående nikke- og krengebevegelser redusert.

BMW 645 Ci er en spurtsterk muskelbunt med fin finish, utpreget sportslige kjøreegenskaper og et rommelig bagasjerom. Med minustegn må vi merke av plassen i baksetet og betjeningen av iDrive-systemet – og prisen er det ikke så mye å gjøre med når staten har fått sitt.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer