Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW 645 Ci: Egotrip for hjertet BILTEST: Sportslig luksus med V-åtter, en kjøremaskin godt krydret med elektronikk. Selv med betegnelsen 2+2 er den i praksis en to-seter. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 4 - 2004. En coupé er sjelden førstevalget som familiebil, både fordi to dører og trangt baksete er uforenlig med det praktiske og fordi en sportslig coupé på dette nivået for de aller fleste av oss innebærer en sterk begrensning i økonomisk handlefrihet. Er det derimot ikke nødvendig å snu på skillingen, er prestisjenykommeren fra BMW – med Chris Bangle design og statusmuskler – et valg som signaliserer at eieren handler med hjertet og søker optimal kjøreglede. I bunn og grunn er 645 Ci basert på 5-serien, men med 11 cm kortere akselavstand. Utvendig er sekseren likevel bare 2 cm kortere. Noen vil sikkert rynke på nesa over den spesielle formen på bagasjelokket. Den bidrar i hvert fall til å gi bilen et særpreg ved siden av at den rent praktiske grunnen er at bagasjevolumet øker. Førermiljøet fremstår med nøktern saklighet, sagt på en annen måte er det fin balanse mellom det komfortable og det sportslige — maksimal komfort i setet med “alle tenkelige” elektriske reguleringsmuligheter, mens instrumentpanelet og midtkonsollen nærmest er å betrakte som minimalistisk i BMW-sammenheng. Det sistnevnte skyldes at iDrive-systemet samler en rekke funksjoner for klimaanlegg, radio/CD-spiller, telefon og navigasjon på én dreieknott på midtkonsollen. Dermed er antall knapper og hendler på midtkonsollen redusert kraftig. Som vi har sagt tidligere, iDrive-systemet krever tilvenning, det er komplisert og det anbefales absolutt ikke å betjene det under kjøring. Alu og skinn Er plassen i forsetet raus, er den tilsvarende pygmétilpasset i baksetet – både i lengden, bredden og høyden. Frisyren butter nemlig i taket hvis du måler mer enn 165 cm på strømpelesten. Hovedproblemet er nok likevel benplassen. Med forsetet i bakerste posisjon viser målebåndet en beskjeden halvmeter mellom forseteryggen og bakseteryggen. Med forsetet plassert i mer “normal” posisjon, det vil si tilpasset en 175 cm høy fører, er benplassen bak fortsatt bare 58,5 cm. Det vil si nøyaktig 10 cm mindre enn vi finner i biler som Audi A4 og den nye Volvo S40. Lyd og fraspark Frasparket er imponerende, det kjennes som om du har en katapult i ryggen når du trykkes godt inn i setet. Dette må ses i lys av at 645 Ci ikke er noen lettvekter, egenvekten med fører er 1700 kg — til tross for plastskjermer og utstrakt bruk av aluminium i hjuloppheng, panser og dører. Med et kompromiss mellom hjulspinn og et mer beskjedent gasspådrag de aller første meterne av akselerasjonsmålingen, klarte vi ikke å kopiere fabrikkens 5,8-tall fra null til hundre. Vi måtte nøye oss med ett sekund dårligere resultat, men også det greit nok. Imponerende også at 70 til 100 km/t går unna på i underkant av 3 sekunder. Steptronic-kassen med sin sekvensielle gearmulighet fungerer fint i en sportslig sammenheng. Hvis du vil kjøre aktivt, vippes spakes til venstre med en lett berøring. Dermed gearer automatkassen ett trinn ned, slik at du får et fint skyv når gasspedalen maner til innsats ut av svingene. På slette landeveien fremstår 645 Ci som en komfortabel limousin. Når svingene kommer tett viser den seg frem som langt mer sportslig, og på ujevnt underlag grenser sportsligheten opp til stiv og stump. På dårligere vei, slik som vaskebrett som skyldes tett telehiv nå på våren, slår hjulopphenget slik at det er ubehagelig. Dette er prisen å betale for de sportslige kjøreegenskapene, for bilen er skodd med 45-profil i standardoppsett. Vi har forståelse for at samme dimensjon er valgt på vinterdekkene, men med kontinentale 18-tommere var ikke issvuller og forræderiske skyggepartier det ideelle selskap for de 333 hestene. Takket være assistanse fra elektroniske hjelpesystemer som dynamisk stabilitetskontroll og Active Steering, skapte ikke det dårlige vintergrepet verre dramatikk enn at vi måtte slenge utover noen skuffer med grus for å slippe å gå det siste stykket hjem – men det ga oss en a-ha-opplevelse av hvor begrenset grep de kontinentale vinterdekkene gir på is kontra piggfrie friksjonsdekk utviklet for nordiske forhold. Med en ubeskjeden tilleggssum på 29.300 kroner er vår testbil utstyrt med Dynamic Drive, et system som innebærer at vridbare hydraulikkaktuatorer er integrert i krengningsstabilisatorene. Ved hjelp av elektronisk styring blir dermed både tvers- og langsgående nikke- og krengebevegelser redusert. BMW 645 Ci er en spurtsterk muskelbunt med fin finish, utpreget sportslige kjøreegenskaper og et rommelig bagasjerom. Med minustegn må vi merke av plassen i baksetet og betjeningen av iDrive-systemet – og prisen er det ikke så mye å gjøre med når staten har fått sitt.
|