img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audi A3 3.2 V6 DSG
BILTEST: 250 hester gir et imponerende fraspark når ekvipasjen veier 1600 kilo. Likevel er denne gateraceren mer kultivert enn rå.

Først publisert i BIL 5 - 2004.

Den mest sportslige av premium-kompaktbilene, understreket Audi da den nye A3 ble lansert for et drøyt år siden. Det sportslige blir ikke akkurat svekket av at en 3,2-liters V-sekser nå er plassert under panseret sammen med DSG-gearkassen, en kombinasjon som vi tidligere har blitt kjent med i Audi TT.

Førermiljøet er velkjent, i beste Audi-stil – litt dystert før instrumentbelysningen tennes, men oversiktlig og funksjonelt. Høy vinduslinje gjør at du har følelsen av å sitte lavt. Ulempen er at sikten bakover ikke er den beste. Ikke at det er noe mål i seg selv – men i denne bilen har du plass til å kjøre med solide støvler på bena. Ikke bare har A3 klassens bredeste fothviler, med DSG-gearet er du også kvitt clutchpedalen. Sportssetene passer som hånd i hanske, med god lårstøtte og behagelig sidestøtte i ryggen.

Det er ikke lett å komme seg inn og ut av baksetet, selv om forsetene glir framover når seteryggen vippes fram. Baksetepassasjerene har ikke spesielt rommelig plass til knærne, men hvis sjåføren ikke er mer enn normalt langbent, er det grei nok plass til å kunne kalles komfortabel. Bagasjerommet har god bredde, mindre imponerende lengde, men ski eller andre lange gjenstander stikkes gjennom åpningen som skjuler seg bak det brede midtarmlenet i baksetet. Spesiell skipose koster 2500 kroner ekstra.

Rå på papiret
Audi bruker Volkswagens kompakte V-sekser, opprinnelig presentert i Golf VR6. Denne motoriseringen, med 250 hester til å trekke en ekvipasje som veier 1600 kilo, er ganske så rå på papiret – noe mer kultivert i praksis. Frasparket er imponerende, selv om vi ikke klarte å kopiere fabrikkens friske akselerasjonstall.

Det burde være en menneskerett å få anledning til – om bare en gang i livet – å kunne trå flatt jern i en bil som flytter deg fra null til hundre på seks-sju sekunder eller mindre. Til deg som ikke har hatt gleden, kan vi gi denne kortfattede beskrivelsen: Du merker det ved at smilebåndene aktiveres, trigget av et lett frydefullt adrenalinkick, når du skyves bakover i setet i takt med at V-sekseren skifter stemmeleie fra godlynt maling til aggressiv brumming. Og i løpet av fem sekunder peker nåla på 80-merket.

For å overgå Audiens 3,2-liter slik at du virkelig merker det i praksis, må vi sette oss bak rattet i for eksempel den dobbelt så dyre BMW 645 Ci. Med bare snaut 100 kg høyere vekt, og med 83 hester mer til å trekke lasset, akselerer vi til hundre på omtrent ett sekund raskere tid. Men hvem vil betale over 600.000 kroner for ett sekund...

Stivt oppsett
Audis teknikere har gjort en fin jobb med sportsunderstellet. Oppsettet er stivt, ubehagelig stivt på fillete asfalt og ruglete vinterveier, men sammen med quattro-driften gir dette kjøreegenskaper som lokker fram smilet når svingene kommer hyppig og asfalten er av noenlunde kvalitet. Den elektro-mekaniske styringen er presis, og servovirkningen er ikke overdrevet, så styrefølelsen og responsen fra veien er fint balansert.

Gearskiftene er silkemyke, lynraske – og effektive. Fabrikkens spesifikasjon for DSG-kassen, Direct Shift Gearbox, sier 0,2 sekund pr. skift, og i teorien kan du geare fra sjette- til andregear på 0,9 sekunder. DSG er en elektro-hydraulisk styrt mekanisk sekstrinns gearkasse som er koblet sammen med to våte flerplateclutcher, hvor den ene clutchen betjener første-, tredje- og femtegear, mens den andre tar seg av andre-, fjerde- og sjettegear.

Ved hjelp av det elektroniske motorstyringssystemet sørger de to uavhengige clutchene for at neste gear allerede er forvalgt, enten du kjører i automat- eller manuell/sekvensiell modus. Når jeg akselererer ut av en sving i andregear, har elektronikken forutsatt at det snart er naturlig å legge inn tredjegearet, og har “lagt inn” det på forhånd. Når jeg med et lett trykk på gearspaken signaliserer at jeg er klar for tredje, er jobben egentlig allerede gjort. Elektronikken gir bare lynkjapp beskjed om at clutchene skal bytte posisjon, uten at trekkraften avbrytes.

Det er bare når jeg har behov for øyeblikkelig motorbremsing ved å be om to trinn nedsjalting at systemet må ha litt betenkningstid. Det virker som om det kommer overraskende på motorstyringen at sjåføren virkelig kan tenke tanken på å geare kjapt ned når turtallet ligger forholdsvis høyt.

Mye utstyr
Vi har antydet at A3 3.2 V6 er en forholdsvis tung bil, men vekten har en funksjon. Det høye utstyrsnivået betyr selvsagt noe for vekten, og her skjuler det seg passiv sikkerhet og komponenter som bidrar til trygge kjøreegenskaper – i tillegg til rent luksusutstyr. Elektronisk klimaanlegg, stabilitetskontroll, sportsunderstell med 17-tommers hjul og sportsseter hører til standardutstyret. Vår testbil er i tillegg utstyrt med blant annet xenonlys (5710 kroner), Bose-lydanlegg (5190,–), elektrisk korsryggstøtte (2700,–) og tyverialarm (3630,–).

Audi har vært tilbakeholdne med å gjøre 5-dørsutgaven av A3 klar for markedet. Til høsten skal den være her, og alt tyder på at V-sekseren i kombinasjon med DSG blir en valgmulighet også her.

- Tekniske data om testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer