img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Saab 9-3 2.0t Sport Sedan
BILTEST: 9-3 Sport Sedan skal redde Saab, en ikke enkel oppgave i et segment der konkurransen er knallhard. For å finne ut hva nykommeren duger til tok vi den med på en snartur til Paris.

Først publisert i BIL 1 - 2003.

Allerede før jeg hadde krysset Seine var jeg midt oppe i parisernes morgenrush. Da jeg for tre dager siden ankom den franske hovedstaden var jeg nølende og usikker, etter et par dager i Paris-trafikken var jeg deres likemann. Det kommer godt med når en fortløpende skal stake ut riktig kurs og manøvrere i riktig retning. Her er det ikke bare trangt, det er flere biler i bredden enn det er kjørefiler, og selv om pariserne stort sett respekterer blinklyset ditt når du fra venstre fil skal helt over til høyre skal du også ha en god porsjon mot.

Saaben er allerede etter fem minutter god og varm, mens Paris-luften ligger et par grader over frysepunktet. Jeg skal ut på A1 og kursen er grei nok. Det er mye trafikk, men det går kvikt, og det er godt å ha Saabens krefter i bakhånd når en skal smette ut og inn etter hvert som filene vekselvis stopper opp. Jeg har kursen klar – tror jeg – i et stort kryss ser jeg plutselig at jeg skulle vært til venstre. I min skråsikkerhet hadde jeg ikke kontrollert om jeg hadde noen bil til venstre. Valget var derfor enkelt: rett fram. Ikke optimalt med tanke på å komme kvikt ut på A1 nordover, men greit nok. Etter en halv times kjøring er jeg bare 11 km fra parkeringshuset og kjører ut på motorveien ved Le Bourget.

Raskere enn ventet
Saaben som hadde vært kvikk og lettkjørt i den tette bytrafikken får nå strekke ut. Jeg skal av ved Sortie 11 for å kjøre akselerasjonsmålinger på de lange rettstrekningene på en av småveiene i retning Amiens. Akselerasjonsmålingene viser at min bil er kvikkere enn en kunne forvente. 0 til 100 km/t gjør den unna på 9,3 sekunder, men mest imponerende er akselerasjonen fra 40 til 100 km/t. 7,5 sekunder med begge hendene på rattet oppleves som uanstrengt og på samme tid kraftfullt.

Saabs toliter er utstyrt med to balanseaksler, og går faktisk penere enn mange Vseksere. Ladetrykket kommer kvikt og jevnt, og gir en behagelig og progressiv effektøkning med skikkelig skyv på øvre halvdel av turtallsregisteret. Samtidig er trekkraften der allerede fra 2000 o/min. Automatkassen er femtrinns og har forholdsvis lang utveksling. På vei til Paris lå forbruket på moderate 0,85 l/mil, noe som er høyst akseptabelt når snitthastigheten på motorvei lå rundt 150 km/t.

På kartet er veien til Amiens pyntet med en grønn strek. Om det var de flotte svingene eller omgivelsene som hadde gjort den fortjent til den grønne streken vet jeg ikke, men veien var nydelig og som skapt for 9-3 Sport Sedan, og slynget seg som en orm mellom rimdekkede åkrer. Denne bilen har fast fjæring og demping, og fjæringskomforten kunne med fordel vært litt bedre. Den behagelige flyten over de store ujevnhetene mangler og skarpe ujevnheter slår ganske bastant i hjulopphengene.

Sportslige kjøreegenskaper
På denne veien er oppsettet derimot perfekt. De små humpene og hullene jevnes effektivt, og i svingene er kontakten med veien akkurat så sportslig som den må være når produsenten bruker Sport Sedan i brosjyren. Styrefølelsen er førsteklasses, og selv om vinterdekkene er noe mykere enn sommerdekk, er styreresponsen og kontakten gjennom rattet prima. I forhold til gamle 9-3 er dette vesentlig mer sivilisert. Momentreaksjonene i styringen på sporete vei er borte og gir en vesentlig forbedring av stabiliteten.

Automatkassen som har fungert utmerket ved bykjøring og på motorveien, kommer litt til kort ved sportslig innsats på svingete vei, og jeg velger å bruke det manuelle gearskiftet.Det fungerer meget godt, og gjør det enklere å kontrollere draget ut av svingene.Det har ikke noe for seg å ligge og male på høye turtall,denne motoren har et saftig fraspark på mellomregisteret som det er lettere å utnytte når du sjalter manuelt. Gearskiftene er raske og myke.Bare ved kickdown når den skal to gear ned oppleves gearskiftet som litt tregt.

Ved Amiens tar jeg motorveien i retning Calais. Det er lenge siden jeg har vært på langtur, og med to dager til rådighet er det ingen grunn til å ta korteste vei hjem. På motorveiene fyker snittforbruket opp, og legger seg på 0,93 l/mil. Ikke dårlig når cruisekontrollen er innstilt på 160 km/t. Veiene er øde, jeg passerer et og annet vogntog og blir forbikjørt av en og annen businessfranskmann i BMW og Mercedes.

Jobber uanstrengt i 160
Med automat fungerer cruisekontrollen perfekt, og i 160 km/t har motoren trekkraft i massevis. Turtellernåla ligger støtt på 3300 o/min, og i bakkene er det bare ladetrykksnåla som kryper oppover på skalaen som viser at motoren anstrenger seg litt. Fjerdegearet er det ikke bruk for, her er det krefter nok. Det blåser friskt ved kysten og vinden merkes godt i bilen også, og sidevindsfølsomheten er litt større enn jeg foretrekker. Der veien går på åpne bakketopper må jeg korrigere flittig for å holde stø kurs. Det er svinekaldt ute, og ved avkjøringen til togterminalen ved Calais vandrer svanene på det islagte vannet under broene.

Ved totiden kjører jeg inn i Belgia. Jeg har kjørt 390 km. Solen legger et oransje skjær over det flate landet, og skyggene er ekstremt lange allerede. Temperaturmåleren viser fortsatt mellom 2 og 3 minusgrader, og i skyggen er jordene hvitrimet.

Da jeg første gang så 9-3 Sport Sedan undret jeg på hva Saab ville. Designen er ikke spesielt original. Den kunne like gjerne vært et av de forkastede utkastene til ny Vectra. Litt større enn den gamle, men med konservativ linjeføring. Saab har endret fronten og hekken,og vips var det en ny og større 9-3, mens Opel valgte en mer kantete og karakteristisk design til sin nye Vectra.

Førsteklasses sittekomfort
Jeg har fortsatt problemer med å finne noe som er spesielt med 9-3. Førerplassen har riktignok typisk Saab-trekk både når det gjelder utforming og materialvalg. Blant annet har de valgt å beholde tenningslåsens plassering mellom setene, og de karakteristiske dørhåndtakene kjenner vi også igjen fra forrige generasjon 9-3. Førerplassen har førsteklasses ergonomi. Førersetet gir god støtte både til lår og rygg. Den elektriske reguleringen gir mulighet for justering av sitteputens høyde og vinkel, og seteryggen har justering av korsryggstøtten. Sidestøtten er god til tross for at sidevangene er små. Skulle vi sette fingeren på noe må det være at sidestøtten øverst i ryggen er litt svak, og kunne med fordel vært litt bedre hvis du er av de som gjerne vil kjenne svingene.

Rattet har fireveis regulering – sammen med de mange mulighetene for regulering av førersetet vil de fleste finne en god kjørestilling. Førerplassen ellers vitner om at den er utviklet av bilfolk som har tilbrakt en stor del av livet bak rattet. Spesielt oppfinnsomt er dashbord og instrumentering ikke,men det er funksjonelt.

Speedometeret er stort og lettlest, og dominerer i blikkfeltet rett foran sjåføren, mens informasjonsvinduet for radioen, kjørekomputeren og klokke sitter på toppen av dashbordet. Men jeg savner mer plass til å legge fra meg småting. Håndbrekket er trukket godt inn til førersetet, og på den andre siden av midtkonsollen er det et lite rom med plass til for eksempel motorveibilletter eller kredittkort. Plassen mellom kunne vært brukt til noe mer fornuftig enn tenningslåsen, og under kjøring ble det til at jeg la fra meg ting oppå og rundt tenningsnøkkelen.

Det går fort å kjøre gjennom Belgia – etter knapt to timer var jeg i like flate Nederland. Når jeg er på hugget trenger jeg ikke mer enn lyden fra veien, motoren og fartsvinden. Stereoanlegget hadde derfor hvilt til nå, men med nederlendernes moderate tempo var det bare å legge seg til en tilbakelent kjørestil og jeg kjørte på med Fleetwood Mac og Peter Green. Det avslørte et veldig bra stereoanlegg, med god bassgjengivelse og trøkk nok til å spille rent for de fem nærmeste bilene i køen hvis det hadde vært noe mål.

Jeg passerer Groningen litt før syv og har kjørt 909 kilometer. Det er bekmørkt og jeg savner lys inne i bilen.Det er umulig å finne ting som ligger på passasjersetet, i et av rommene mellom setene eller lignende, og jeg får en omfattende jobb med å finne 43 pastiller som ble strødd utover gulvet da pastillesken som hadde stått ved siden av tenningsnøkkelen ble angrepet på feil måte.

Hovedlyset er det derimot ikke noe i veien med, det er det beste jeg har kjørt med noen gang. Lyskjeglen på nærlys er bred og kraftig og fjernlyset er som en lyskanon og gir rekkevidde nok til at jeg kan holde 180 til 200 på Autobahn.

Klokka viser halv elleve når jeg parkerer i Flensburg. De siste 95 kilometrene har gått unna på en halvtime, og totalt har jeg tilbakelagt 1355 km siden jeg forlot Paris i morges. Kroppen protesterer ikke, jeg sitter like behagelig nå som da jeg startet i Paris. Bensinforbruket ligger litt høyere enn da jeg startet, men 0,95 l/mil skal en ikke kimse av, til tider har det gått relativt kvikt unna.

Siktproblemer
Jeg våkner til et vinterlig Nord-Tyskland og en tungt saltet Autobahn. Føret i Danmark er likedan og på radioen varsles det om en ulykke ved Storebæltbroen. Jeg går tom for spylervæske, og må planlegge kjøringen godt for å ha sikt til jeg kommer til en bensinstasjon. 9-3 har til sammen seks spylerdyser, i tillegg spyles også lyktene. Det gir et gedigent forbruk av spylervæske, og det blir liggende så mye spylervæske på vindusviskeren foran meg at det spruter av den hver gang den passerer. På den måten blir en aldri ferdig med å viske og med en lav sol midt i mot er det nesten betenkelig å spyle frontruten. Her har Saab rom for forbedringer, og hvor ble det av viskernes automatiske ekstraslag som den gamle 9-3 hadde etter spyling?

Halv elleve kjører jeg over Storebælt, en time og et kvarter senere er jeg i Sverige. E6 nordover er kjedelig, rene transporten. 2292 mil etter at jeg dro fra Paris parkerer jeg foran redaksjonen.Saaben er like sprek, og en titt på kjørekomputeren avslører at oljen har 75 prosent igjen av sine egenskaper og at bilen trenger service om 640 dager.

Sjåføren er også like pigg – det er et godt tegn etter å ha tilbakelagt 230 mil på to dager. Men han er fortsatt usikker på hva Saab skal selge på. Er det den konservative, men litt aggressive designen, den brukbare plassen, den gjennomsnittlige komforten, de nydelige kjøreegenskapene, den fantastiske motoren? Det er en ting denne bilen har som du ikke finner i en Audi A4, BMW 3-serie, Ford Mondeo – den nydelige toliteren med turbo. Denne motoren har det beste fra to verdener. Den har kraften, samtidig som den har et beskjedent bensinforbruk. Alt det andre får du i større eller mindre porsjoner i de tre konkurrentene, og de oppleves som mer robuste enn Saaben.

Saab 9-3 2.0t en kompetent bil og en nytelse på langkjøring, men “Saab-kjenslan” er ikke påtrengende, og det spørs om den er spesiell nok og gir nok kvalitetsfølelse til å konkurrere i det segmentet General Motors har tiltenkt den, der er Audi, BMW og Mercedes-Benz allerede tunge.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer