img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mercedes-Benz C180 Kompressor T
BILTEST: Mercedes’ nye 1,8-litersmotorer finnes i flere utgaver, 143-hesteren er den som er snillest mot lommeboken, men passer C-Klasses stasjonsvogn utmerket.

Først publisert i BIL 5 - 2003.

Med en startpris på 370.000 kroner er ikke C-Klasses rimeligste stasjonsvogn noe for dem som kjøper bil på billigsalg og som vil konkurrere om å ha den rommeligste bilen i gata - C-Klasse T er en rommelig mellomklassebil, men fokus ligger ikke på plassutnyttelse. Komforten har derimot blitt viet stor oppmerksomhet og søker du en bil for komfortabel transport er dette et godt alternativ.

Støynivået er behagelig, og vesentlig forbedret i forhold til hvordan det var i C-Klasse med de gamle rekkefirerne. Den nye motoren med to balanseaksler støyer mindre over hele turtallsregisteret. Tidligere kunne en kvi seg for å dra turtellernåla opp på rødmerket, nå vipper den stadig opp på øvre del av turtallskalaen uten at verken sjåfør eller passasjerer reagerer på høyt støynivå. I så måte har Mercedes endelig fått de motorene denne bilen må ha for å kunne konkurrere med de firesylindrede BMW 3-serie modellene. Bare en svak surring fra kompressoren avslører at Mercedes-fireren har overlading, men dette er så beskjedent at det ikke har noe å si for komforten.

Hjulstøy er ikke noe problem, i hvert fall ikke for vår testbil som stod på Nokian Hakkapeliitta Q. De er myke og sørger for at veistøyen på grov asfalt er minimal. Støynivået vil nok gå opp når sommerdekkene kommer på, og med utstyrspakke + er lettmetallfelger og 205/55VR16 standard, men uten at det blir direkte sjenerende. C-Klasse har nemlig et lunt støybilde og oppleves som komfortabel også når det gjelder hjulstøy.

God komfort
Fjæringskomforten er lagt på den myke siden, og vår testbil krenger litt mer enn vi hadde ventet i brå manøvre. Men med de myke vinterdekkene er bilen helt uegnet til noen form for brå manøvre enten de kommer som følge av litt sportslig kjøreinnsats eller behovet for en kvikk unnamanøver. I slike tilfeller er det godt å ha elektronisk støtte i form av den elektroniske stabilitetskontrollen. Den korrigerer ikke bare inn tendenser til over- og understyring, den drar også hastigheten ned på et sikkert nivå. Du blir fort vant til de myke dekkenes dårlige grep på bar vei, men for den som kjører mye på bare hovedveier og gjerne vil ha litt mer av C-Klasses kjøreegenskaper, bør en ikke velge de mykeste vinterdekkene.

Kjøreegenskapene er konsekvente, og med 143-hesteren har ikke C-Klasse mer krefter enn at den tøyler dem uproblematisk. På isglatte vinterveier er antispinn og stabilitetskontrollen god å ha i bakhånd, og Mercedes har jobbet med den elektroniske styringen slik at elektronikkens inngripen ikke lenger kommer som et sjokk, noe som gjør at den føles sikker også på skikkelig vinterføre. Bare styringen gir litt grunn til usikkerhet – vi savner litt bedre styrefølelse og kontakt med forhjulene.

C 180 T er vesentlig mer dynamisk enn vi har vært vant til fra Mercedes, en utvikling som har kommet gradvis de siste årene og som har vært nødvendig for å trekke yngre kjøpere. Likevel er den litt trauste Mercedes-følelsen der, noe de som har vært trofaste Mercedes-kunder sikkert setter pris på.

Moderne interiør-design
Førermiljøet og interiøret er moderne og tiltalende både når det gjelder design og materialvalg. Mercedes har greid å modernisere seg også på dette området, men likevel beholdt identiteten. De fleste som har litt fartstid i Mercedes vil ikke ha problemer med å kjenne seg igjen. Blant annet har de beholdt den store hendelen for blinklys/vindusvisker som gjør at du må ta hånden av rattet for å slå på vindusviskerne permanent. Sammen med en automatisk vindusviskeraktivering som ikke helt ville bestemme seg for hvor ofte/sjelden den skulle slå er det en dårlig løsning.

Når du har greid å orientere deg er førerplassen oversiktlig. Men den krever litt tid, det er mange brytere å holde orden på. Instrumenteringen har et meget oversiktlig speedometer plassert mellom turteller og tankmåler, mens kjørekomputeren er plassert i bunnen av speedometeret. Kjørekomputeren presenterer litt for mange data samtidig og er litt for tidkrevende å lese, men underholdningsverdien er stor når du har så mye informasjon å velge mellom.

Mye benplass foran
Setene er av den faste typen, akkurat som vi er vant til fra Mercedes. De gir god sidestøtte til både lår og rygg. Sitteputen har justering av vinkelen og sammen med fireveis regulering av rattet ligger det til rette for at de fleste bør kunne finne en god og riktig kjørestilling. Med automatgear er det alltid lett å finne en god kjørestilling. Som regel er det avstanden til clutchpedalen som dikterer benplassen. Her er det rikelig plass både til å strekke ut bena og til skotøyet. Med førersetet i bakerste posisjon er det hele 123 cm fra fothvileren til seteryggen, det målet er det ikke mange i denne klassen som matcher. Men er du så kravstor til plass må du ikke regne med at noen kan sitte bak deg. Med førersetet helt bak er det nemlig ikke mulig å få tredd bena mellom baksetets sittepute og forseteryggen.

C-Klasse er ikke blant de rommeligste i klassen, men oppleves heller ikke som liten. Men med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg 67,0 cm, i Mondeo og Passat er det samme målet 80 og 79 cm. Heller ikke kupébredden imponerer når vi sammenligner med de to konkurrentene. Takhøyden er derimot god, og i bagasjeavdelingen har Mercedes gjort en god jobb. Bagasjerommet er praktisk innredet og bakseteløsningen er også praktisk og gir mye ekstra plass når bakseteryggen legges ned. Hvis du er på jakt etter mye plass er det ikke sikkert dette er riktig bil, men den fleksibiliteten som ligger i stasjonsvognløsningen gjør C-Klasse stasjonsvogn til en anvendelig og praktisk bil.

Sterk og arbeidsvillig motor
Med 143 hk til rådighet oppleves ikke C 180 som overmotorisert, men den er kjapp nok og våre akselerasjonsmålinger fra 0 til 100 km/t viste at den har fraspark nok til lett å holde følge i travel trafikk. Med automatgear er det lett å utnytte motorens krefter uansett hastighetsnivå. Normalt sjalter automatkassen mykt, men under belastning og litt brå gassbruk kan gearskiftene av og til bli litt hakkete, men uten at dette vil oppleves som noe problem. Gearkassen har et sjalteprogram som utnytter motorens trekkraft på lave turtall godt,og bidrar sånn sett til et moderat bensinforbruk. Ved normal kjøring uten lange turer lå forbruket på mellom 0,75 og 0,85 l/mil, men med litt hard bruk av gasspedalen er fabrikkens byforbruk innen rekkevidde og 1,24 l/mil er ikke imponerende.

På langkjøring kan C 180 Kompressor kjøres billig, kvikt og behagelig. Den flate dreiemomentkurven med maks dreiemoment mellom 2500 og 4200 o/min gjør at motoren egentlig kan kose seg på moderate turtall, men likevel levere krefter nok i bakkene. Gearskiftene kan du lett provosere frem med gasspedalen, og følsomheten her er meget god og gjør at du kvikt kan hente frem et lavere gear uten å måtte ty til kickdown. Dermed blir kjøringen smidig og behagelig både for sjåfør og passasjerer.

Med en prislapp på 370.000 kroner er ikke dette noen billig bil, men den har mye utstyr – ikke minst når det gjelder sikkerhet, og da både passiv og aktiv sikkerhet. Den har dessuten kommet godt ut av kollisjonstester og er blant det sikreste du kan velge i klassen. Sånn sett er prisen akseptabel.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer