img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Honda Accord 2.0 Sport Tourer
BILTEST: Accord Tourer skal erobre mellomklassen – håper Honda. De har god grunn til optimisme, noen bedre utfordrer i denne klassen har de aldri hatt.

Først publisert i BIL 7 - 2003.

Den er lang og smekker, og mer provoserende enn vi er vant til fra Hondas mellomklassebiler – ikke siden første generasjon Aerodeck har vi sett så smekre Accord-linjer. Spesielt den bakre sideruten bidrar til Tourers smekre linjeføring og er med på å forsterke inntrykket av Tourers lengde. Det er ingen småbil vi har med å gjøre. Accord Tourer er 5 cm lengre enn Mazda6 og Toyota Avensis, men 5,5 cm kortere enn Mondeo stasjonsvogn og like lang som C5 Break.

Dette er en rommelig stasjonsvogn. Bagasjerommet er med 115 cm lengde et av de lengste i klassen, og når du legger ned baksetet får du 180 cm langt bagasjerom. Bakseteløsningen er meget enkel i bruk, men krever litt kraft. Når du vipper fram seteryggen klapper hodestøttene ned og en gassdemper vipper frem sitteputen slik at den står på høykant bak forsetene. Enklere kan det knapt gjøres, men hele operasjonen krever en fast og hard hånd for å få mekanismen til å virke.

Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er det 71 cm avstand mellom for- og bakseterygg, det er litt mindre enn i de tidligere nevnte konkurrenter, men prisen du må betale for det ekstra lange bagasjerommet. Med forsetet i bakerste posisjon er det lite benplass igjen, men en voksen kan fortsatt skvises inn. Kupeen er litt smalere enn gjennomsnittet blant de nevnte konkurrentene og på nivå med Avensis.

Intim og praktisk førerplass
Fra førersetet oppleves Accords førerplass som intim. Instrumentene er store og lettleste og alle betjeninger er oversiktlig plassert og logiske i bruk. Det store tekstvinduet gir informasjon om både bruken av radioen og klimaanlegget. Det automatiske klimaanlegget har separat temperaturregulering for høyre og venstre side. Både radioen og klimaanlegget er enkle i bruk og lydanlegget er blant de bedre originale og har radio med god RDSfunksjon. Førerplassen har tilstrekkelig smårom til at du får stuet unna småting du har med på tur, og mellom setene er det to koppholdere.

Plassforholdene foran er gode og med både høyde- og lengderegulering av rattet, samt høyderegulering av førersetet er det lett å finne en god sitte- og kjørestilling. Venstrefoten har en god fothviler å støtte seg på, de rommelige setene gir god komfort, samtidig som de gir god støtte sideveis både for lår og rygg. Den regulerbare korsryggstøtten fungerer også godt.

Med forrige generasjon Accord viste Honda at de hadde forstått at de i denne klassen må satse på den tunge og litt gedigne kvalitetsfølelsen for å kunne hevde seg i konkurransen mot de tyske merkene. Den følelsen har den nye modellen også – både i design og materialvalg. Likevel oppleves Accorden som en lett og hendig bil å håndtere, og kan lett forveksles med en kompaktklassebil på dette området. Dens 1550 kg egenvekt merker du svært lite til.

Forover er sikten god,men du sitter fortsatt lavt – som vanlig i Hondaer – og er du kortvokst skal du helst løfte setet litt for å ha oversikt forover. Bakover er det dårligere med oversikten, den høye midjelinjen og de lave vinduene gjør at hekken blir uoversiktlig høy.

Sprek toliter
Tolitersmotoren er en kvikk og arbeidsvillig kamerat. Den har Hondas VTEC-system som både regulerer ventiltidene og ventilløftet. Effekten er 155 hk og moderat, og denne motoren har ikke de samme karakteristiske overgangene mellom de ulike ventilinnstillingene som for eksempel i S 2000-motoren med 240 hk. Accordmotoren leverer med en forutsigbar og progressiv effektøkning og med skikkelig snert i frasparket om du holder turtellernåla over 5000-merket. Rødmerket starter ikke før tett oppunder 7000-merket, og motoren trives utmerket på høyt turtall. Samtidig er den også trekkvillig og smidig på lave turtall. Kombinert med et lett og presist gearskift, og en utveksling som både ivaretar trekkraften og ønsket om moderat bensinforbruk, er dette en meget effektiv drivlinje og med akkurat så sportslig karakter at den matcher Accordens kjøreegenskaper.

Vår testbil er en Sport, det betyr at den har litt fastere fjæring og demping enn Comfort som er basismodellen. Presis og kontant styring,med god styrefølelse sørger for at du har god kontakt med både forhjul og vei, noe som gjør dette til en bil for svingopplevelser. Den er utrolig nær Mazda6 når det gjelder karakter på dette området. Det gjelder for så vidt også i unnamanøveren, hvor Accorden styrer meget godt, men blir litt løs bak og har lett for å bryte ut i overstyring.

Ved normal svingkjøring er det understyringen som tar kommandoen, men den tåler mye før den gjør seg gjeldende, og Accord markerer seg som en av de mest sportslige stasjonsvognene i klassen. Dekkutrustningen følger normalen og er 205/55VR16 på vår bil.På sporete vei er det antydning til vandring, men ikke så mye at det er problematisk. Men nok til at en bør være forsiktig ved valg av dekk, spesielt med tanke på rettskuldrede vinterdekk.

Stabilitetskontroll er først tilgjengelig i kombinasjon med 2,4-liters motor, men burde vært standard helt fra bunnen av. Overstyringen i unnamanøveren ville da vært korrigert og sikkerheten blitt bedre. Bortsett fra at den ikke har stabilitetskontroll, er alt sikkerhetsutstyret på plass, men noen endelig dom over sikkerheten får vi ikke før resultatene fra kollisjonstestene foreligger. Ut over dette har Accord Sport Tourer et høyt og praktisk utstyrsnivå, og Honda har lagt mer vekt på detaljer enn tidligere. Kraftige krommede dørhåndtak, blinklys i speilene, materialvalget i interiøret og den praktiske bakseteløsningen er sammen med sportslige kjøreegenskaper og arbeidsvillig motor med på å gjøre dette til en meget attraktiv utfordrer til de europeiske konkurrentene og en bil som står seg meget godt i sammenligning med sine japanske konkurrenter.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer