img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault Laguna 2.0T Sport Tourer
BILTEST: Med 2.0T-motoren lever Laguna Sport Tourer opp til navnet. Bilen er laget for raske langturer, og helst i ekspressfart på gode motorveier.

Først publisert i BIL 10 - 2003.

Franskmenn, og kanskje spesielt de hos Renault, vil gjerne gjøre tingene på sin egen måte, og selv om de fleste franske bilene etter hvert er blitt stadig mer tyske både i kjøreopplevelse og komfort, har Laguna et snev av det vi kan kalle god fransk komforttenkning. Bare så synd at det ikke passer helt sammen med 45-profil 17-tommere og sportslig fjæring. Laguna 2.0T takler de store ujevnhetene aldeles nydelig, og den litt svake dempingen sørger for at den flyter og duver litt over store ujevnheter og så lenge du holder deg på hovedvei av god standard er alt fryd og gammen.

Men vær forberedt på en aldri så liten overraskelse når du kommer inn på humpete småveier. Den første humpen får en til lure på om det er noe fundamentalt feil med understellet. Spesielt på skarpe kanter slår det kraftig i forstillingen, og avslører at Renault ikke har lykkes med oppsettet. Her er det mye som mangler før fjæring og demping er samstemt. Celica T-Sport, en bil som er utviklet med sportslige kjøreegenskaper som et hovedmål, er mer komfortabel og oppleves som mye mer robust på dårlig vei enn Laguna 2.0T.

På slett asfalt uten spor og humper er Lagunaen rene raceren. Styringen er presis, og 225/45VR17-dekkene har feste i massevis. Men stabiliteten er ikke som den bør være og i raske svingkombinasjoner henger den ikke helt med. Når det i tillegg skal bare mindre sportendenser til før styringen påvirkes, gir ikke Laguna den sikre og sportslige kjøreopplevelsen en skulle forvente i en bil med 163 hk under panseret.

Råsterk
Se bare på akselerasjonstallene og du vil forstå at 2.0T er mer enn normalt sprek. Og det er ikke akselerasjonen fra stillestående som imponerer mest, men smidigheten denne motoren har når du ligger rundt fartsgrensen. Selv i sjettegearet, som føles temmelig trått, går det kvikt unna. 70 til 100 km/t på under 8 sekunder er tilstrekkelig til at du kan ta kvikke og sikre forbikjøringer på direkten. Vil du ha ekstra sprut i frasparket er både tredje- og fjerdegear aktuelle, og av de to er fjerdegearet å foretrekke. Her er det sprut nok samtidig som motoren i dette fartsområdet jobber uanstrengt.

Toliteren er trekkvillig helt ned til 1500 o/min, men det er først når turtellernåla passerer 3000-streken det saftige skyvet kommer. Og det varer til drøyt 5000 o/min, men det har ingen hensikt å la turtellernåla danse helt opp til rødmerket, sjalter du ved 5500 o/min treffer neste gear et turtall hvor det fortsatt er mye moment og et stykke igjen til maks effekt.

Har du en aktiv og litt pågående kjørestil vil bensinforbruket lett ligge opp under literen pr. mil. Men toliteren går svært så nøysomt når du holder et mer tilbakelent tempo og følger køen. Målinger rundt 0,7 l/mil er oppnåelig uten anstrengelser. Det er veldig bra for en motor som tross alt har skikkelig fraspark når det er ønskelig.

Spennende løsninger
Laguna har en godt organisert førerplass og god ergonomi. Fireveis regulering av rattet, samt høyderegulering av setet gjør at det er lett å finne en god kjørestilling. Setene har litt hard sittepute, og stoppen i ryggen er også fast. Sidestøtten er god, uten å være overdreven. Skinntrekk på sidevangene og stoff i selve seterygg og sittepute bidrar også til at du sitter stødig.

Radioen er gjemt under et elegant deksel på midtkonsollen og med dekselet lukket er det bare klimaanleggets betjening, samt nøkkelkort som er synlig. Nøkkelkortet fungerer som tenningsnøkkel og du starter motoren med en knapp på dashbordet til høyre for rattstammen. Kortet kan du enten bruke for å fjernbetjene sentrallåsen, eller du kan sette det på auto og sentrallåsen åpnes automatisk når du tar i et dørhåndtak og låses automatisk når du forlater bilen.

Rommelig
Sport Tourer har gode plassforhold. Førerplassen er rommelig og intim på samme tid og er lett å trives i. Også de i baksetet har god plass, blant annet er takhøyden og benplassen meget god. Når baksetet likevel er best egnet for bare to personer skyldes det utformingen av baksetet. Den midterste plassen er bare en nødplass. Baksetet er sammenleggbart, du vipper sitteputen opp mot forseteryggen for så å legge ned seteryggen. Med denne løsningen får du et 164,5 cm langt og flatt bagasjeromgulv. Bakluken har rute som kan åpnes separat.

I Dynamique-versjon har Laguna en omfattende utstyrspakke. DVD-spilleren med skjermer i forsetenes hodestøtter er ekstrautstyr og koster ca. 35.000 kroner, i tillegg har vår testbil en Techno utstyrspakke med cruisekontroll, regnføler, xenon nærlys og gardiner på siderutene bak, en pakke til 10.890 kroner. Resten er standard.

Laguna har vist et høyt sikkerhetsnivå i kollisjonstester, og sikkerhetsutstyret er også på plass. Kjøreegenskapene er langt fra førsteklasses, men så lenge veien er slett takler den kraftige unnamanøvre uten problemer. Ved tendenser til over- eller understyring er elektronikken raskt inne og korrigerer.

Bortsett fra svakheter når det gjelder fjæringskomfort og kjøreegenskaper er dette en nydelig langtursbil. Motoren jobber uanstrengt og er sterk i de hastighetsområdene du har bruk for kreftene. Renault har lykkes veldig godt både når det gjelder innvendig og utvendig design, og Laguna er av de karaktersterke modellene i den øvre mellomklassen uten at de praktiske egenskapene er ofret.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer