img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault Laguna 1.6
BILTEST: Den er kåret til sikreste bil i klassen når det gjelder kollisjonssikkerhet, og selv med 1,6-liter er den en fullverdig familiebil. Laguna 1.6 gir kort og godt mye bil for pengene.

Først publisert i BIL 5 - 2002.

Laguna skiller seg ut i mengden, og den lyver glatt om sin størrelse. Selv ikke når den står sammen med konkurrenter som Mondeo og Passat ville noen beskylde den for å være liten. Men den er faktisk hele 15,5 cm kortere enn Mondeo, men den flate og brede fronten, den kraftige hekken med de brede lyktene og de store hjulene bidrar effektivt til å gi inntrykk av at dette er en stor bil.

Plassforholdene foran er svært så gode. Sjåfør og forsetepassasjer har rikelig plass både til bena og også i bredden. Bakseteplassen er ikke direkte knapp, og tar vi Lagunas ytre mål i betraktning er den akkurat som forventet. Sammenligner vi derimot med de rommeligste i klassen, som for eksempel Mondeo, blir bakseteplassen beskjeden. Blant annet er takhøyden dårlig, det til tross for at du sitter lavt i Lagunas baksete.

Bagasjerommet er ryddig og rommelig. Den store bakluken er bred og gjør det enkelt å laste og losse. Baksetet er delt, og du legger bare ned seteryggen. En enkel løsning som gir et 150 cm langt,men ikke helt flatt bagasjeromgulv.

Tatt i betraktning de utvendige målene oppleves Laguna som rommelig, men den må se seg slått av flere når det gjelder effektiv plassutnyttelse, og det største minuset ved plassdisponeringen opplever baksetepassasjerene som sitter lavt og har liten takhøyde.

Moderne linjer
Renaults designere har hatt friere tøyler enn mange av sine kolleger når de har designet Lagunas interiør. Nydelige linjer, og det store dekselet som skjuler stereoanlegget gjør førerplassen tiltalende. Alle betjeningsfunksjoner er logisk plassert og enkle å bruke. Det er nok smårom til at du får gjemt unna krims-krams du trenger under kjøreturen, og ved siden av radioen finner du en koppholder. Radioens viktigste funksjoner kan du betjene fra en hendel til høyre foran rattet. Klimaanlegget styres manuelt med tre store brytere som er plassert under radioen og som alltid er tilgjengelige.

Laguna har tradisjonelle analoge instrumenter, med en stor og lettlest turteller og ditto speedometer. Mellom disse finner du tankmåler og kjølevannstemperaturmåler, samt de tradisjonelle varsellysene. I speedometeret finner du kilometer- og tripptelleren, mens du på toppen av og midt på dashbordet finner et eget tekstvindu for radioen og et vindu med lufttrykk- og dørvarsler.

Spesielt for Laguna er nøkkelkortet. I stedet for en vanlig tenningsnøkkel bruker du et elektronisk kort for å åpne tenningen, og motoren startes med en trykk-knapp oppe til høyre for rattet.I kombinasjon med fjernstyrt sentrallås fungerer dette systemet godt, og som en nødløsning ligger det en vanlig nøkkel som reserve i kortet.

Sitter skjevt
Kjørestillingen er god ved at du har masse plass og har riktig avstand til ratt og pedaler. Sittekomforten kan derimot bli bedre. Lårstøtten er litt svak, men kan bedres ved at du løfter setet litt. Sidestøtten er god, men korsryggstøtten er svak. På korte turer legger en ikke merke til at en sitter skjevt, men på langtur blir den skjeve sittestillingen merkbar. Setet er plassert for langt til høyre i forhold til rattet, men lener du hodet mot hodestøtten står den riktig i forhold til rattet. Vi forsøkte å finne en symmetrisk kjørestilling, men på grunn av setets sidevanger ble vi dyttet tilbake til en skjev kjørestilling. Vi merket ikke dette som noe problem i vår test av Laguna 1.8 Dynamique som har andre seter, noe som tyder på at Authentique-setene er årsaken til den skjeve kjørestillingen. Dashbordet har god finish og materialkvalitet. Setetrekk og dørpaneler gir derimot ikke et like godt inntrykk, og spesielt dørhåndtakene på vår testbil viste tydelige tegn på slitasje i form av riper i plasten.

Det er ikke lett å oppnå god kjørekomfort samtidig som en skal ha dynamiske og sikre kjøreegenskaper. Renault har forsøkt, men uten å lykkes helt. På normal god veistandard oppleves Laguna som svært behagelig. Den tar de store ujevnhetene mykt og gir god flyt. Kombinert med et behagelig støynivå oppleves den som den perfekte langturbilen.

Liker ikke dårlig vei
På hullete og dårlig vei blir opplevelsen en helt annet.De skarpe ujevnhetene slår hardt og hjulopphengene gir skjelvinger også etter at ujevnhetene er passert. Det virker nesten som om hjulopphengene lever sitt eget liv og ikke er skikkelig festet i karosseriet. Slagene fra hjulopphengene høres også veldig godt, og på dårlig vei gir Lagunaen et billig inntrykk, og det virker som Renault har spart litt for mye på oppsett av fjærer, støtdempere og opphengsforinger.

Dette gagner heller ikke kjøreegenskapene. Også her viser Laguna to ansikter. Små rattutslag gir kvikk og kontant styrerespons og du får sportsbilfølelse. Ved filskift på motorveien og forbikjøringer er derfor Laguna veldig kontant og kvikkstyrt og føles letthåndterlig, og utfordrer Mondeo når det gjelder kjørefølelse.

Ved litt frisk svingkjøring endrer den derimot karakter. Den kontante og presise styringen blir litt svampete og bilen krenger mye, og de store karosseribevegelsene bidrar til at Laguna føles tung på veien. Nå er det plutselig langt fra Mondeo-nivå. Kombineres svingene med ujevn og hullete vei påvirkes stabiliteten merkbart. Den myke fjæringen gjør at fjæringsveien brukes opp og på hullete vei har hjulene problemer med å holde bakkekontakten.

Også i unnamanøveren, hvor karosseribevegelsene blir store, lider stabiliteten. Men vår bil reddes av en effektiv stabilitetskontroll. Den er riktignok ekstrautstyr, men så absolutt verdt de 7.900 kronene Renaultforhandleren forlanger.

Vår testbil sto på Continental Viking Contact 2 da vi overtok den. Det fungerte svært dårlig. Stabiliteten var ikke bare dårlig på sporete vei, også på slett og nylagt veidekke var den ustabil. Et fenomen importøren var kjent med, og som de prompte rettet på ved å montere Michelin Maxi Ice. Noe som endret bilens oppførsel merkbart til det bedre. En fiks detalj som er standard i alle Laguna er dekktrykkovervåkningen. Fordelen er at du får beskjed om et av dekkene har for lavt lufttrykk. Ulempen er at det sitter en sender i hver av ventilene, disse har koder som identifiserer hvert hjul og ved hjulbytte må du derfor påse at riktig hjul kommer på riktig sted. Vil du rotere hjulenes plassering må du inn til forhandleren og reprogrammere systemet.

Høyt sikkerhetsnivå
Det er lenge siden Renault annonserte at de hadde som mål å bli best i klassen på sikkerhet. Holder vi oss til Euro-NCAP krasjtester, er Laguna den sikreste bilen i klassen både når det gjelder frontkollisjon og sidekollisjon. Seks kollisjonsputer sørger for at de som sitter i forsetene er godt beskyttet. I motsetning til de litt mer påkostede Lagunamodellene har ikke Authentique sidekollisjonsputer bak, men vindusgardinen beskytter hodet ved en påkjørsel fra siden.

Utstyrsnivået i den rimeligste Lagunaen er det ikke noe å utsette på. Vår testbil koster 241.900 kroner,pluss 7.900 for stabilitetskontroll og 5.900 for lettmetallfelger, totalt 255.700 kroner. Da er det meste du trenger for å kjøre bil inkludert, som for eksempel ISO-Fix,automatisk låsing av dørene i hastigheter over 7 km/t, bremseassistent og varsellys ved panikkbremsing, lyktespylere,kjørekomputer,elektriske vindusheiser foran, sentrallås med fjernkontroll og klimaanlegg.

Det kan høres ut som om motorkraften er det eneste de har vært litt gjerrige på. En 1,6-liters rekkefirer med 107 hk kan virke litt i underkant for en bil i denne størrelsen. Men motoren er overraskende kvikk og trekkvillig. 0 til 100 km/t på 11,5 sekunder oppgir fabrikken som oppnåelig, vi nådde 100 km/t på 12,9 sekunder. I underkant vil noen hevde, tilstrekkelig vil andre påstå. Er du ikke på jakt etter sportslig karakter holder det med 12,9, 1,6-literen er nemlig trekkvillig og svarer villig ved mindre hastighetskorrigeringer, og ved normal kjøring føles Laguna slett ikke som undermotorisert og den tåler også passasjerer og bagasje uten protester.

Bensinforbruket i testperioden havnet på 0,82 l/mil. Dette inkluderer en stor del bykjøring, og ved normal landeveiskjøring og vinterføre var vi under 0,7 l/mil. Men du må regne med å bruke gearspaken noe på svingete og bakkete vei, så et snittforbruk under 0,7 skal du nok jobbe litt for.

Den billigste Laguna-modellen gir mye bil for pengene, ikke minst fordi den byr på meget gode sikkerhetsegenskaper. Litt mer jobbing med hjulopphengene kunne gjort Laguna enda bedre, for komforten på dårlig vei er dens svake punkt når vi sammenligner med konkurrenter som Mondeo og Passat.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer