img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nissan Primera 1.8 Tekna
BILTEST: Nissan er sjelden blitt beskyldt for å være dristige når det gjelder design. Primera er i så måte utypisk, men samtidig har den beholdt mange av de kjente Nissan-egenskapene.

Først publisert i BIL 6 - 2002.

Nye Primera er dristig i den forstand at Nissan gjør noe uventet. Designen er elegant og frisk, ikke akkurat det du ventet fra den kanten. De skarpe linjene er mer utpreget på sedanen og kombikupéen, stasjonsvognen vi har testet har en rundere avslutning, men den starter med like skarp og stram strek som i de to andre karosseriene. Samtidig som linjeføringen er dristig til en Nissan å være, er det ikke noe vågalt ved den. Dette er en bil de fleste vil akseptere og det gjelder stasjonsvognen spesielt.

Interiøret byr også på nye løsninger, og er mer vågalt enn eksteriøret. Instrumentene midt på dashbordet er det lett å venne seg til, men den innbyrdes plasseringen kan diskuteres. Turtelleren som en særlig har bruk for når ting går fort for seg sitter for langt unna sjåføren. Den burde bytte plass med tank- og kjølevanntemperaturmåleren. I X-Trail sitter den til venstre for speedometeret og er lettere å gløtte bort på i en fei.

Under instrumentene er det en stor skjerm som gir informasjon om betjeningen av radioen, klimaanlegget og kjørekomputeren. I biler med navigasjonsanlegg vil den også fungere som skjerm for dette, og i biler med ryggekamera er den også TVskjerm.

Betjeningspanelet for radio, klimaanlegg, kjørekomputer og innstillinger av skjermen er plassert på en hylle midt på dashbordet. Ved første øyekast virker det hele litt rotete. Men når de har gått gjennom funksjonene en gang vil de fleste ikke ha noe problem med å finne ut hva som gjør hva av de ulike bryterne og knappene. Det hele er enkelt og logisk og bidrar til å gjøre Primeras førerplass til et ryddig arbeidssted. Alle funksjoner du normalt har bruk for under kjøring er plassert på betjeningspanelet eller på hendlene på rattet og bryterne for vindusheisene sitter på armlenet på førerdøren.

Elegant design
Primera har et usedvanlig ryddig og elegant interiørdesign, og det står i sterk kontrast til interiøret i for eksempel Almera. Kombinert med fireveis regulering av rattet, vinkeljustering av førersetet, forseter som gir god støtte til både lår og rygg er dette en meget tiltalende og praktisk førerplass. Men også her er det rom for forbedringer. Det er for eksempel trangt å justere setet med døren lukket, det bør derfor gjøres før du starter kjøringen. Sikten kan bli bedre. På skrå bakover dekker Cstolpen for sikten, og forover lar vindusviskeren det stå igjen et bredt uvisket felt ved venstre A-stolpe.

Ryggekameraet er standard i Tekna, en fiks detalj som gjør parkeringen enklere. Kameraet er vinklet ned slik at du ser bakken bak bilen og dette er et godt alternativ til ryggevarslere. Vår testbil er en 1.8 Tekna, den sportslige utstyrsvarianten i Primera-utvalget. Overdrevent sportslig er den likevel ikke, men Primera har fortsatt en relativt stram innstilling av fjæring og demping. Komforten er prioritert høyere enn i forgjengeren, og den takler dårlig vei litt bedre, men det er små marginer.

Det nye forhjulsopphenget fungerer bra både når det gjelder komfort og kjøreegenskaper. Styringen er presis og kontant, og på svingete vei er Primera fortsatt overbevisende sikker. Bakhjulsopphenget er i store trekk uforandret, og her er det rom for forbedringer når det gjelder komforten. Spesielt de skarpe ujevnhetene takler den dårlig, og kombinasjonen sving og humpete vei liker den heller ikke. På slett vei og over de lange humpene er derimot stabiliteten og veigrepet overbevisende godt, og i likhet med forgjengeren er dette en bil som innbyr til aktiv svingkjøring. Vår testbil stod på Continental Viking 1 vinterdekk uten pigger i dimensjonen 225/40R17, noe som fungerte utmerket. Disse dekkene ga merkbart mindre sporingstendenser enn de smalere Continental Viking Contact 2 som vi har prøvd på andre Primera-modeller.

Høyt utstyrsnivå
ABS-bremser og bremseassistent er standard, antispinnregulering og stabilitetskontroll er derimot ikke med på utstyrslisten, men kommer sannsynligvis som tilleggsutstyr senere i år. Utstyrsnivået er bra. 1.8 Tekna har blant annet Xenon hovedlys som standard, også lettmetallfelger, radio/ CD-spiller, kollisjonsputeutkobling og 6 kollisjonsputer er standard.

Nissan har aldri sett det som noe mål å utfordre de rommeligste konkurrentene når det gjelder plass. Det gjelder fortsatt. Primera er ikke trang, men den er langt fra så rommelig som Passat og Mondeo. Innstigningen til baksetet er trang,på grunn av den skrånende bakkanten på dørene. Og den er enda trangere i sedanen og kombikupéen. Du sitter lavt i baksetet, noe som gir god takhøyde, men som gjør at knærne kommer litt høyt. Sittekomforten er god, i hvert fall så lenge vi snakker om bare to baksetepassasjerer.

Bagasjerommet er rommelig og så lenge du holder deg til plassen under
vinduskanten fungerer det bra, men skal du utnytte høyden fullt ut må du ta hensyn til at den skrånende bakruten begrenser bagasjerommets lengde ganske kraftig. Du øker lengden ved å legge ned bakseteryggen. Den legges bare oppå sitteputen og er enkel å betjene.

1.8 er akkurat passe
Vi har kjørt Primera med både 1,6-liters og 1,8-liters bensinmotor og selv om 1,6-literen med 109 hk er et meget hyggelig bekjentskap og fungerer godt når du kjører lettlastet bil, vil nok 1,8-literen gi mer trekkraft i bakkene og være en bedre motor. Den harde gangen som har vært et kjennetegn for Nissans firesylindrede motorer er dempet betydelig og både 1,6-literen og 1,8-literen går behagelig. Det er bare ved høyt turtall og stor belastning at motorgangen oppleves som hard.

Også gearskiftet er betydelig bedre enn vi er vant til fra forrige Primera-generasjon. Det er fortsatt ikke helt førsteklasses, men det er et betydelig fremskritt. Velger du Primera med 2-liters bensinmotor eller 2,2-liters dieselmotor, er sekstrinns gearkasse standard.Vi har også kjørt en Primera 2.2 TDi gjennom våre akselerasjonsmålinger, og det er ikke tvil om at den har vesentlig mer å rutte med i de hastigheter vi normalt kjører her hjemme, samtidig som den bruker mindre drivstoff. Sekstrinns gearkassen er dessuten en fryd å sjalte og vesentlig mer presis enn femtrinnskassene.

Nissan har satset mye på design og moderne utstyrsdetaljer. Noe som har gått litt ut over praktiske egenskaper og plass, men uten at det oppleves som plagsomt upraktisk eller trangt. Skulle vi gjort noe annerledes ville vi bedt om litt bedre fjæringskomfort, og da spesielt på de små og skarpe ujevnhetene, samt litt bedre støydemping mot hjulene. Tatt i betraktning at alle de bilene vi kjørte stod på vinterdekk uten pigger, noe som normalt er merkbart mer stillegående enn sommerdekk, er hjulstøyen litt vel dominerende.

Som en linjelekker og spenstig familiebil står Primera støtt, og tradisjonelt har dette vært en bil du kan stole på. Det bør du også kunne, Primera er nemlig ikke spesielt billig og du kan få en rommeligere og sterkere Ford Mondeo 1.8 til en lavere pris.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer