img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Opel Vectra 1.8
BILTEST: Den er tvers gjennom ny og moderne både når det gjelder teknikk og design, den er en typisk Opel – på godt og ondt.

Først publisert i BIL 7 - 2002.

Opel trengte en ny Vectra som kunne utfordre Passat og Mondeo både når det gjelder teknikk, komfort og plass. Nykommeren er en stor bil, og den erstatter ikke bare Vectra, den strekker seg også langt inn på Omegas enemerker. Etter hvert som konkurrentene er blitt større har det nesten virket som om Vectra har krympet. Til og med Astra har vært oppe og ertet Vectra med sin rommelighet.

Vectra har en interiørdesign som bidrar til at den føles rommelig. Men den skiller seg litt fra konkurrentene når det gjelder fordeling av plassen. Foran er det rikelig benplass og kupébredde, og de færreste vil ha noe å utsette på takhøyden. I baksetet er derimot Vectra ikke helt på samme nivå som for eksempel Mondeo og Passat. Selv om 73,5 cm avstand mellom for- og bakseterygg med en 175 cm lang sjåfør i førersetet er bra, mangler det 3,5 cm for at den skal matche Passat og 5,5 cm for å matche Mondeo. Bredden er rikelig, men med et baksete som er utformet med tanke på to passasjerer er ikke den midterste plassen god å sitte på. Takhøyden i baksetet er bedre enn i de tidligere nevnte konkurrentene.

Bagasjerommet er imponerende, men det er det jo blitt i de fleste biler i denne klassen. Høyden i selve bagasjerommet er større enn vi er vant til, men høyden i lukeåpningen er bare 46 cm. De ekstra 3 cm innvendig høyde kan derfor ikke utnyttes fullt av store kolli. Nedfellbar bakseterygg og luke i seteryggen er standard.

Høyt utstyrsnivå
Vår testbil var utstyrt med elektrisk regulerbare forseter, en elegant og grei løsning, spesielt hvis det er flere brukere av bilen, den elektriske reguleringen inkluderer nemlig mulighet for forhåndsprogrammering av inntil tre seteinnstillinger. Men det er faktisk lettere å finne en god kjørestilling i Vectra med manuell innstilling av førersetet. Den manuelle innstillingen av sitteputens vinkel fungerer meget godt og det føles som om du har større reguleringsmulighet. Setene er faste i stoppen, og på grensen til å være litt for hard. Sitteputen gir god sidestøtte, men seteryggen gir ikke fullgod sidestøtte og den kunne med fordel klemt litt bedre over ryggen. Fireveis regulering av rattet er standard og avstanden til pedalene og venstrefotens fothviler er godt avstemt. Førermiljøet er oversiktlig og til tross for en del avanserte løsninger fremstår det som svært enkelt, nesten litt kjedelig.

Instrumentene er lettleste og på skjermen på midten av dashbordet får du de informasjonene du regner med å finne i en moderne mellomklassebil i denne prisklassen, pluss litt til. Skjermen fungerer som tekstvindu for stereoanlegget, klimaanlegget, kjørekomputeren, navigasjonssystemet, telefonen og lufttrykkvarsleren.

Avansert førermiljø
Betjeningen av klimaanlegget er enkel, og for 4400 kroner får du automatisk temperaturkontroll og separat regulering for sjåfør og passasjer. Det billigste stereoanlegget koster 5000 kroner. Vår testbil hadde Opels dyreste anlegg med navigasjonssystem og telefon. Det koster 32.000 kroner og inkluderer CD-skifter med plass til fire CD-er. Ønsker du fem tommers fargeskjerm koster den 5000 kroner. Dette er et anlegg som krever litt engasjement for å kunne utnyttes fullt ut, men straks du har vent deg til logikken bak betjeningen er den daglige bruken enkel – og her har du alt på et brett: Radio, CD-spiller, navigasjon, telefon og kjørekomputer.

Vectra er høy, og den høye fronten og hekken gjør at den er litt uoversiktlig ved parkering eller trange manøvre. Spesielt bakover er sikten begrenset, og bakken ser du ikke før 15 meter bak bilen. Ved parkering var derfor avstandsfølerne i støtfangerne foran og bak til stor hjelp og verdt prisen på 4500 kroner. Allerede når du er 1,2 meter fra bilen bak eller foran begynner det å pipe, og ved ca. 25 cm har du et konstant pip.

Vectra er ingen lettvekter og føles tung på veien. Likevel er den letthåndterlig og kvikk i svingene. Opel har gitt Vectra et fast understell. På svingete vei er dette en sportslig opplevelse ved at den er rask i responsen, krenger lite og har førsteklasses veigrep. I alle fall så lenge asfalten er slett. Vi er vel ikke helt overbevist om at Opel har truffet helt når det gjelder balanseringen av fjæring og demping, og spesielt på skarpe ujevnheter har hjulopphengene en tendens til å bli litt overarbeidet. I kombinasjon med sving vil derfor disse føre til at bilen stepper litt ut. En tanke mykere demping akkurat rundt nøytralstilling hadde vært på sin plass. De store ujevnhetene takler Vectra svært godt.

Sikre kjøreegenskaper
Stabiliteten ved kritiske unnamanøvre er meget god, og den doble unnamanøveren vår takler den uten at stabilitetskontrollen må gripe inn. I Vectra kan du ikke koble ut stabilitetskontrollen, det kan være en ulempe på vinterføre hvor det av og til kan være ønskelig med litt fart og hvor en må tåle en liten skrens for å komme opp en kneik og gjennom en sving. Vectra har nyeste utgave av ESP og bremser opp til tre hjul samtidig, noe som gir mer nøyaktig og raskere korrigering av en eventuell skrens.

Også under normal bremsing er Vectra overbevisende stabil. Bremsesystemet har selvfølgelig ABS, også elektronisk fordeling av bremsekraften mellom for- og bakhjul og optimal bremsekraftfordeling i sving er standard. Bremsefølelsen og bremseeffekten er god, og matcher de sportslige svingegenskapene ypperlig. Styrefølelsen kan derimot bli bedre og vi er ikke imponert over den elektrohydrauliske servostyringen. Kontakten med forhjulene og veien er for dårlig når du kommer på grensen for veigrepet, noe som gjør oss litt skeptiske med tanke på veikontakt på vinterføre. Vår testbil stod på standard 215/55V16 dekk, og det kan virke som dette er litt brede dekk til Vectra, vår bil hadde nemlig tydelige sporingstendenser på sporete asfaltveier.

Den faste fjæringen og dempingen gjør at Vectra ikke oppleves som noen komfortbil på dårlig vei. På hovedveiene briljerer den derimot med meget god komfort. Ikke minst takket være et meget behagelig støynivå. Selv om hjulstøyen er til stede på grov asfalt, er den moderat og stikker seg ikke ut.

Frisk 1,8-liter
Vår testbil har 1,8-literen med 122 hk. Vectra leveres også med en 110-hesters 1,8-liter, men den er bare tilgjengelig med det sparsommeligste utstyrsnivået Club. 122-hesteren er trekkvillig, men skal den også være akselerasjonsvillig må du finne deg i å holde turtallet over 3500 o/min. Gjør du det, fungerer den derimot meget bra. Vår testbil gjorde unna 0 til 100 km/t på 11,8 sekunder, noe som er bra for en bil med beskjedne 2000 km på telleren. Ved at motoren helst vil snurre kvikt for å gi skikkelig fraspark skal du ikke stole på femtegearet ved forbikjøringer, det lange tredjegearet vil være et sikrere valg.

Vectra har også andre motoralternativ, og 2-liters dieselmotor med 100 hk og 230 Nm er et traust alternativ og koster bare 5500 kroner mer enn vår testbil. Vil du ha mer kraft er bensinmotoren med 2,2 liter, 147 hk og 203 Nm et sprekere alternativ som øker prisen med 36.000 kroner, mens den sterkeste dieselmotoren med 125 hk og 280 Nm øker prisen med 34.000 kroner i forhold til vår testbil.

Vår Vectra ga et påkostet og luksuriøst inntrykk, men mye av luksusutstyret i vår testbil er å finne listen over ekstrautstyr. Skreller du vekk for eksempel det avanserte stereo-/navigasjons-/telefon-anlegget og tar bort de elektrisk justerbare setene blir utstyrsnivået mer nøkternt, men fortsatt påkostet.

Vectra er bilen Opel trenger for å hevde seg i mellomklassen. Komforten holder, kjøreegenskapene er førsteklasses, utstyrsnivået er gjennomtenkt og høyt, men spennende vil vi ikke kalle den.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer