img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Skoda Superb 1.9 TDI
BILTEST: Superb levner ingen tvil om at den er bygd på Passat, men med 10 cm større lengde har den klassens desidert rommeligste kupé.

Først publisert i BIL 9 - 2002.

Vår testbil er ikke den rimeligste i Superb-programmet, men den rimeligste med Elegance utstyr og har TDI-motoren med 1,9-liter sylindervolum og 130 hk. Med en prislapp på 345.700 kroner er ikke dette noen billigbil, og du kan spare 22.000 kroner ved å velge det lavere utstyrsnivået Comfort. Vår testbil har tilleggsutstyr som løfter prisen til 358.100 kroner. Blant annet har den skinnseter, og lettmetallfelgene i design Solid koster også 2000 kroner mer enn de originale lettmetallfelgene, og til sist bidrar metallic-tillegget til å løfte prisen med 3900 kroner.

Skinnsetene, trepanelene på dashbord og dører, de smakfulle metallinnrammingene av luftdyser, dørhendler, samt belysning av dørhåndtakene bidrar til å gi Superb et sobert og påkostet preg. Utstyrsnivå Elegance betyr at vår testbil har mye utstyr. Automatisk klimaanlegg, elektrisk seteregulering, stereoanlegg med CD-spiller, cruisekontroll, xenon hovedlys, 6 kollisjonsputer og stabilitetskontroll. Hanskerommet og oppbevaringsrommet mellom forsetene har kjølemulighet, vindusviskerne har regnføler, baksetene har elektrisk oppvarming og egne friskluftdyser, i venstre bakdør ligger det en paraply, og i bagasjerommet er det fire kroker som du kan henge handleposene på, alt dette pluss litt til er standard.

Luksuriøs
Det er ikke bare utstyrsnivået og finishen som gjør at Superb gir luksusfølelse, også plassen bidrar. Her er det nemlig overflod av plass, og det er spesielt baksetepassasjerene som kan strekke seg. Med redaktøren i forsetet er det hele 92 cm fra for- til bakseterygg, det er langt mer enn vi har målt i noen annen personbil. Selv med forsetet i bakerste posisjon er det rikelig benplass for baksetepassasjerene, og Superb har en mye rommeligere kupé enn for eksempel Mercedes E-Klasse. Problemet er at takhøyden i baksetet på ingen måte står i stil med benplassen og du skal ikke være mye over 175 cm lang før hodet subber i taktrekket. Kupébredden bak er heller ikke imponerende, men med tanke på at baksetet er utformet som en toseter, blant annet sørger det kraftige midtarmlenet for at den midterste plassen er ubehagelig å sitte på,er bredden likevel tilstrekkelig.

Plassen foran er rikelig, men for langbente kunne forsetet med fordel hatt større reguleringsmulighet. I E-Klasse er benplassen foran hele 122,5 cm, i Superb er den nærmere normalen og 118,0 cm. For å gi de ekstra lange bedre plass kunne det med fordel vært mulig å skyve førersetet ytterligere noen centimeter bakover uten at det hadde gått ut over benplassen bak.

Bagasjerommet er rommelig, men noen liter mindre enn i for eksempel Passat. Lukeåpningen har god bredde, men høyden er bare 44 cm, 6 cm mindre enn bagasjerommets høyde. Bak baksetets midtarmlene skjuler det seg en gjennomlastingsluke og en skipose. Krokene til å henge handleposene på er festet oppunder taket i bagasjerommet og er fjærbelastet og ute av veiene når de ikke brukes. Da Superb ble lansert ble det gjort et stort nummer av CargoFlex, et oppbevaringssystem som er skjult i baksiden av bakseteryggen når det ikke er i bruk og som kan brukes til å holde mindre gjenstander på plass ved at bagasjerommet deles opp i mindre båser. CargoFlex koster 3500 kroner og leveres som fabrikkmontert ekstrautstyr.

God komfort
Sittekomforten er førsteklasses. Forsetene har lang sittepute og kraftige sidevanger og gir derfor god sidestøtte og god støtte under lårene. Førersetet har både høyderegulering og vinkeljustering, noe som gjør at de fleste lett vil finne en god kjørestilling. Regulerbar korsryggstøtte hører også med, og rattet har fireveis regulering. Venstrefoten har en kraftig fothviler i riktig avstand, eneste minus når det gjelder kjørestillingen er at clutchen har litt vel lang vandring slik at det er lett å komme for nærme gasspedalen når du sitter slik at du har full kontroll over clutchpedalens vandring.

Også baksetepassasjerene sitter godt. Baksetet er høyt og gir god støtte under lårene. Samtidig er støtten til ryggen og da spesielt sidestøtten god. Eneste minus er som tidligere nevnt den begrensede takhøyde.

Sterk dieselmotor
Volkswagens 1,9-liters TDI-motor er et skikkelig kraftverk. Det kan Superb trenge, den veier nemlig hele 1465 kg. Effekten er ikke imponerende, men sammen med 285 Nm dreiemoment sørger de 130 hestene for et saftig fraspark.Vår testbil gjorde unna 0 til 100 km/t på 10 sekunder, fra 40 til 100 km/t i tredjegearet gjør den på 8,3 sekunder og 70 til 100 km/t i samme gear går unna på 4,7 sekunder, raskere enn det meste. Forbruket er dessuten innenfor det akseptable. 0,74 l/mil på bykjøring er ikke noe å skamme seg over, og med litt blandet kjøring brukte den 0,64 l/mil, meget bra for en bil i denne størrelsen.

Haken ved det hele er at motoren har en litt sær karakteristikk. Den forholdsvis lange utvekslingen gjør at du må ha et høyere gear enn normalt. Ved bykjøring må du ofte helt ned i førstegear der en bil med bensinmotor har god trekkraft i andregear. Igangsetting krever også påpasselig dosering av gasspådraget. Er pådraget for lite greier ikke motoren å dra i gang. Igangsettinger i bakker blir på grunn av dette unødvendig plundrete. Motoren liker seg ikke under 1500 o/min, og når den mister futten allerede ved litt over 4000 o/min, sier det seg selv at du må regne med hyppig bruk av gearspaken. I tredjegear er det ikke noe å hente under 40 km/t, i fjerdegear unngår du helst hastigheter under 60 km/t og i femte er det naturlig å velge et lavere gear når hastigheten faller under 70 km/t.

Støykomforten på tomgang er ikke den beste, men når du først har kommet i fart har Superb et behagelig støynivå både når det gjelder motor- og hjulstøy. Men dieselmotorens knakking og vibrasjoner merkes, og spesielt ved bykjøring er lydkomforten vesentlig dårligere enn i mellomklassebiler med bensinmotor.

Sikker på veien
Hjulopphengene er i store trekk identiske med det vi finner i Passat og Audi A6. 17 tommers dekk er standard, men det spørs om ikke 16-tommere hadde fungert bedre. Vår testbil var følsom for spor i veibanen, og dette ble forsterket som følge av en litt nervøs styring. Selvoppretting rundt midtstilling er litt for kraftig, og når du blir liggende med litt korrigering enten det er i en sving eller for å korrigere for spor i veibanen, blir styringen litt for nervøs til at det oppleves som behagelig.

De brede dekkene gir førsteklasses veigrep, og sånn sett er kjøreegenskapene meget gode for en bil som ikke har noen utpreget sportslig karakter. Stabilitetskontroll er standard og sørger sammen med det kompetente chassiset for sikre kjøreegenskaper. Bremseeffekten er det heller ikke noe i veien med. Bremsestrekningen er kort og bremsefølelsen god.

Det er de duvende karosseribevegelsene som dominerer og flyten over store ujevnheter er behagelig. De mindre og skarpe ujevnhetene burde den takle bedre, og på hullete og dårlig vei blir den litt vel ristete uten at det blir direkte ukomfortabelt. Xenon hovedlys er standard og kvaliteten på lyset er upåklagelig. Men vi setter et spørsmålstegn ved at hovedlyktene enkelte ganger vibrerer ganske kraftig, lykteopphengene bør konstrueres slik at de tåler dieselmotorens vibrasjoner på alle turtall og belastninger.

Superb er påkostet når det gjelder utstyr og er det mye plass du er på jakt etter er det ingen som matcher den i denne prisklassen. Her er det faktisk så mye plass at en kan spørre seg om man virkelig har bruk for så mye benplass. Superb er ikke så billig som en skulle forvente. Du får en Passat med samme motor, sekstrinns gearkasse og utstyrsnivå Highline for 322.000 kroner. Mange vil nok mene at Skodaen burde vært billigere enn Passaten, selv om det ikke er noe som tilsier at kvaliteten er dårligere.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer