img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mazda6 1.8 Exclusive
BILTEST: Moderne design, fornuftige utstyrspakker og kjøreglede, kombinert med praktiske bruksegenskaper – det er Mazda6 i et nøtteskall.

Først publisert i BIL 12 - 2002.

Da vi i sommer testet Mazda6 2.0 mot de argeste konkurrentene var det en skikkelig opptur sett fra Mazdaens ståsted. Fra å være litt traust og kjedelig er Mazdas mellomklassebil blitt en bil med snert i linjene,et moderne interiør, og ikke minst med kjøreegenskaper og komfort på et høyere nivå enn vi har vært vant til fra den kanten.

Den firesylindrede toliteren overbeviste også i form av både gode ytelser og moderat bensinforbruk. Men hos forhandlerne er det 1,8-literen de setter sin lit til. Den har en riktigere pris, og i dette segmentet er det viktig. Vår testbil koster 257.900 kroner,men du kan få en Mazda6 1.8 stasjonsvogn til under 250.000 kroner.

Motoren er i utgangspunktet identisk med toliteren,men ved å redusere boringen fra 87,5 til 83 mm er sylindervolumet redusert til 1798 ccm. Effekten er redusert til 120 hk og dreiemomentet til 165 Nm. Dette er samme motor som Ford bruker i Mondeo 1.8,og da med 110 og 125 hk.

1,8-literen henger ikke med toliteren når det gjelder trekkraft og akselerasjon. Du merker at du må bruke fjerdegearet litt hyppigere, men uten at bilen oppleves som undermotorisert. Selv med fire voksne og litt bagasje henger 1,8-literen godt med, men den krever da naturlig nok litt mer hardhendt bruk. Akselerasjonen er fullt ut tilfredsstillende. 0 til 100 km/t går unna på 10,9 sekunder, bare et sekund tregere enn for toliteren vi testet i sommer. Og akselerasjonen i de tre lengste gearene er også fullt ut tilfredsstillende, men det er lett å ty til tredjegearet ved forbikjøringer. Motoren går stille ved normal landeveiskjøring, men har litt hard gange under akselerasjon, og på tomgang vibrerer den litt.

Gearkassen har god spredning på gearene, med lett og presis sjalting, og sammen med en clutch som er lett å dosere bidrar dette til at Mazda6 oppleves som lettkjørt. På langkjøring går 1,8-literen svært rimelig, og et snittforbruk på rundt 0,67 med litt aktiv kjøring på langtur er akseptabelt.

Dette er en utmerket langtursbil. Fra førerplassen oppleves den som komfortabel og rommelig. Kjørestillingen er god, du sitter dessuten godt i seter som gir god støtte under lårene og god sidestøtte. Førersetet har høyderegulering og seteryggen reguleres trinnløst med et ratt. Regulerbar korsryggstøtte er standard og rattet har fire-veis regulering.

Førerplassen er elegant og funksjonell. Alle funksjoner du bruker under kjøringen er lett tilgjengelig og godt merket. Betjeningen av radioen kunne vært enklere, den har litt for mange og for like knapper. Radioen er forberedt for å kunne kompletteres med original CD- eller/og kassettspiller.

Det automatiske klimaanlegget er også enkelt å bruke og holder jevn temperatur i kupéen. På toppen av dashbordet, over de tre friskluftdysene, finner du tekstvinduet til radioen og klimaanlegget. Her er det også mulighet for å vise utetemperatur,og kjørekomputeren som viser snitthastighet og snittforbruk finnes også her. Mazda6 har et nøkternt men elegant interiør, og de lyse fargene i vår testbil er innbydende, men upraktiske ved at flekker synes godt.

Ellers er interiøret praktisk, med tilstrekkelig mange smårom til at du får plassert det meste av det du har rundt deg for å trives i bilen. Mellom setene er det en rommelig koppholder, et myntrom er plassert til venstre for rattet, og på toppen av dashbordet er det også et forholdsvis stort rom.

Mazda6 er rommeligere enn designen antyder. Både for- og baksetepassasjerer har god plass, men uten å være størst i klassen. Både Passat og Mondeo kan rutte med mer kupéplass. Bagasjeplassen er god. Bagasjerommet er dypt også når baksetet er i bruk, og det er god bredde mellom hjulhusene. Bakluken skråner litt,men det er først merkbart når du laster helt til taket. Bakluken er trukket godt ned i støtfangeren og Mazda6 har derfor meget gunstig høyde på lasteterskelen.

Bakseteløsningen er enkel i bruk - den enkleste i denne klassen så langt. En hendel på hver side i bagasjerommet brukes for å løsne bakseteryggen. Når den er løsnet vipper den forover, samtidig som sitteputen skyves forover. Seteryggen legger seg så oppå sitteputen, og vips så har du flatt gulv helt frem til forseteryggene. Har du forsetene helt bak, kan det hende at du må ta av hodestøttene før du vipper frem bakseteryggen, men normalt vil du kunne legge sammen baksetet uten å gjøre annet enn å dra i ett eller begge håndtakene i bagasjerommet.

I bunnen av bagasjeromgulvet ligger et nødreservehjul, oppå dette er det plassert et deksel med flere smårom som du kommer til ved å vippe bort selve bagasjeromgulvet. Også i hver side bak er det små rom for oppbevaring av småting.

Motoren går relativt hardt, men støynivået er likevel moderat. Det samme gjelder også for hjulstøyen. Den oppleves som hard, spesielt på grov asfalt, men uten at det gir seg store utslag på våre støymålinger. Etter lengre tids kjøring er ikke støynivået noe problem selv om støyen hele tiden er hørbar.

Fjæringskomforten er god, og Mazda6 takler alle typer ujevnheter meget godt og flyter behagelig over de store ujevnhetene. Men en typisk glider er den ikke, den følger veien mer enn for eksempel Passat som har en tendens til å bli litt flytende over de store ujevnhetene. Denne bilen har en mer sportslig karakter, og er nærmere Mondeo enn Passat på dette området.

Styringen er presis og lett, og balansert for god styrefølelse. Det er lett å trives i denne bilen på svingete vei, og du skal kjøre ganske så offensivt før du når grensen for hva den vil være med på. Den får du i første omgang i form av en følbar understyring. Ved normal landeveiskjøring vil du neppe oppleve under- eller overstyring som noe problem, men i unnamanøveren ble overstyringen svært så merkbar. Mens Mazda6 føles fast og sportslig ved små svingutslag, blir den myk når den skal loses gjennom vår unnamanøver, og svarer med en merkbar overstyring. For en kvikk sjåfør er det uproblematisk, Mazda6 er nemlig svært letthåndterlig,men en urutinert sjåfør vil få det travelt. Mens Mazda6 med to liters motor har stabilitetskontroll som standard er ikke dette tilgjengelig i kombinasjon med 1,8-literen – det burde det være.

I vår test av toliteren imponerte bremseegenskapene. Stasjonsvognen bremser like effektivt, og har meget gode bremseegenskaper også fra hastigheter langt over de vi normalt ferdes i her hjemme.

Vår testbil er en 1.8 Exclusive, mens Comfort er laveste utstyrsnivå for Mazda6. I forhold til rimeligste modell har Exclusive blant annet cruisekontroll, radiobetjening på rattet, kjørekomputer, automatisk klimaanlegg, oppvarmede forseter, og skinntrukket ratt for å nevne det viktigste. Prisforskjellen mellom 1.8 Comfort og 1.8 Exclusive er liten,og det virker umiddelbart som de 9000 kronene Exclusive koster mer er vel anvendte penger. For å få stabilitetskontroll, antispinnregulering og bremseassistent må du velge 2.0 motor, det øker prisen med 36.000 kroner.

Mazda6 1.8 Exclusive er en bil det er lett å leve med. Den er morsom å kjøre, har en elegant og moderne design, og ikke minst er stasjonsvognutgaven svært praktisk ved at den har et rommelig bagasjerom og en ultraenkel bakseteløsning. Dette er en sterk utfordrer til de etablerte stasjonsvognene i mellomklassen.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer