img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Jaguar X-Type 3.0
BILTEST: Jaguar spiller på nostalgiske strenger og X-Type er lagt tett opp til XJ-serien når det gjelder både utvendig og innvendig design. Den hadde kanskje tjent på litt større forskjell?

Først publisert i BIL 10 - 2001.

V-sekseren maler tilfreds og er nesten ikke hørbar ved moderate 2000 o/min, og Jaguaren får gjøre det den er best til – nemlig å kjøre langt. Ujevnhetene svelges effektivt og kontant, og gjør at kontakten med veien mer direkte enn jeg hadde ventet. Den behagelige flyten er bare til stede over de største ujevnhetene. De skarpe ujevnhetene takler Jaguaren kanskje mer kontant enn jeg foretrekker. Det er ikke noe hjelp å få fra de fastene setene heller, og på dårlig vei er du ikke et øyeblikk i tvil om veiens beskaffenhet.

Treliteren under panseret har krefter i massevis og jeg forstår godt at Jaguar valgte å gå for firehjulsdrift fremfor forhjulsdrift. 231 hk og 279 Nm gjør noe med styringen, og selv om X-Types styring heller ikke er helt upåvirket er den snillere enn de fleste forhjulsdrevne biler med drøyt 200 hk. Hjulene søker ut av hjulsporene, men uten at det blir slitsomt. Jeg er glad for at Jaguar Norge har valgt 16-tommers originaldimensjon i stedet for de 225/45ZR17 denne bilen opprinnelig sto på.

Balansert mot bakhjulsdrift
Det er mulig at veigrepet lider litt, men selv om understyringen kommer litt tidligere enn jeg hadde ventet, er det grep i massevis. Det er mer sjåførens feil enn bilens når svingene blir for skarpe og styringen blir lett. Går du over grensen er stabilitetskontrollen effektivt og kjapt inne og “henter” deg inn igjen. Den beste og sikreste oppskriften er fortsatt å gå rolig inn og så gå på gassen ut av svingen. Den metoden takler Jaguaren utmerket. Med 60 prosent større moment på bakhjulene enn på forhjulene, får du samme styrehjelp som du normalt vil forvente i en bakhjulsdreven bil. Det burde gjøre X-Type enkel å håndtere på vinterføre. Styreresponsen og styrefølelsen er førsteklasses, men i svingene merker en at dette ikke er noen lettvekter. Selv om V-sekseren er en moderne og lett konstruksjon er den tung og dette er ikke en bil du kaster lett og hendig inn og ut av svingene. De lange og åpne svingene takler den derimot overbevisende stabilt og lett, selv når veien ikke er helt slett.

Jeg når igjen et vogntog og ved første sikre anledning gir jeg gasspedalen et lett og rask dytt. Femtrinnskassen er nede i tredje og sekseren blir hissigere i lyden. Akselerasjonen er nydelig, og forbikjøringen går kjapt og udramatisk. Gassresponsen er det ikke noe i veien med. Våre målinger viser at 70 til 100 km/t går på 4,9-sekunder med kickdown. Da er tiden er målt fra en trår på gasspedalen og gearskiftet fra femte- ned til andregear er med!

Nydelig motor og gearkasse
Jeg fant raskt ut at jeg ikke trenger andregear for å kjøre forbi, det blir bare masete. Det går nesten like raskt hvis en unngår kickdown, og det gjør du ved å gi gasspedalen er raskt dytt. Gearkassen går da i tredje- i stedet for en rask tur innom andregear. Dette er mye behageligere.

Automatkassen sjalter nydelig så lenge den står i Drive, men jeg er ikke like imponert over gearskiftene når den sjaltes manuelt, da blir det lett litt rykkete. Likevel benytter jeg fjerdegearet relativt ofte. Jatco-kassen gir nemlig dårlig motorbrems og i utforkjøringene er det godt å kunne ty til fjerdegearet i stedet for å file på bremsene. Kjører du med cruisekontrollen slipper du dette, den er nemlig nydelig kalibrert og holder konstant farten nesten uansett hvor bratt det er oppover eller nedover.

V-sekseren går vibrasjonsfritt over hele turtellsregisteret, og er en nytelse å dra helt til turtallssperren slår inn ved ca 7000 o/min. Dreiemomentkurven er gunstig og ved enkelte anledninger føler jeg at gearkassen er litt for sjaltevillig og gjerne kunne utnytte motorens trekkraft på lave turtall bedre. Men noe stort problem er det ikke. Eneste gang denne motoren vibrerer er på tomgang når den står i gear, noe som ved bykjøring drar ned inntrykket av silkemyk gange.

Sittekomforten er god. Skinnsetene gir god støtte under lårene og sideveis og regulerbar korsryggstøtte støtter godt i korsryggen. Rattet har fireveis regulering, og det er lett å finne en god kjørestilling med tanke på avstanden til venstrefotens forhviler og bremsepedalen. Men når alt annet stemmer sitter jeg for nær gasspedalen og høyrebenet får slite mer enn godt er på langkjøring. Da er det godt å kunne ty til cruisekontrollen.

Funksjonelt førermiljø
Førerplassen er oversiktlig med alle hovedfunksjoner logisk plassert. Midtkonsollen er okkupert av en dataskjerm som også har betjening av radio, navigasjonssystem og klimaanlegget. Ta på skjermen og du får en meny, eller du kan bruke en av knappene rundt skjermen for å hente en meny for det ønskede området. Radioen betjener du ved å trykke på skjermen, det samme gjelder for klimaanlegget. Det hele er oversiktlig og enkelt i bruk. Med litt videreutvikling burde det være mulig å skjære ned enda mer på antallet betjeningsknapper rundt skjermen.

Førermiljøet bærer Jaguars karakter, på godt og ondt. Noen mener dette er for gammelmodig og konservativt, andre synes de litt dystre trepanelene og sortdashbord matcher bilens karakter perfekt. Personlig ville jeg valgt et lysere interiør, og i mine øyne finnes det vakrere interiørmaterialer enn lønnetre.

Materialene i dashbordet gir dessuten et billig preg sammenlignet med konkurrentene fra Audi, BMW og Mercedes. Bortsett fra skinnsetene og skinnpanelene på dørene er det lite i X-Type som bidrar til den luksusog kvalitetsfølelsen en forventer i en bil som har en utgangspris på 635.000 kroner. Slarkete hendler, gearspak og midtkonsoll drar ned inntrykket. Når du skal fylle bensin får du enda et minus. Langt billigere biler enn X-Type har mer forseggjort åpning av tanklokkdekslet, og dekslet i seg selv gir et utrolig billig inntrykk.

Høyt lydnivå
Komforten kan også bli bedre. Selv om motoren er stille, er det ikke akkurat lesesalstille i bilen. Stereoanlegget sørger for god lyd, men lydnivået er høyere enn jeg normalt bruker å ha det. Ikke fordi jeg er revet med av musikken og stemningen. Nei, høyt volum er en dyd av nødvendighet for å få med seg musikken. X-Type er nemlig ikke blant de stillegående bilene. Når støymåleren på grov asfalt viser det samme som i Kia Rio, skulle vel det meste være sagt. Her er det rom for forbedringer, og det kan være smart å begynne med å bytte P6000-dekkene fra Pirelli til noe som gir mindre romlestøy.

Plassforholdene er det ikke noe å utsette på, men uten at X-Type er med og slåss blant mellomklassebilene med mest plass. Bare takhøyden i baksetet er litt knapp, ellers er det god plass til både passasjerer og sjåfør. Bakdørenes er derimot liten. Det er derfor trangere enn nødvenidg å komme inn i baksetet. Bagasjerommet er litt lavt, men god lengde og bredde og en enkel bakseteløsning hvor seteryggen legges ned oppå sitteputen, bidrar til en fleksibel bagasjeromløsning.

Vår testbil var utstyrt med nesten alt Jaguars utstyrslister begjærer, bare kupéføleren og nivåfølerne til alarmen manglet. Ellers var alt der, utstyr for ca 115.000 kroner. Tyngst innhogg gjør navigasjonssystemet til 28.000 kroner, deretter følger automatkassen med 24.000 kroner, stereoanlegget med CD-skifter til 11.500 kroner, soltaket til 9.000 kroner og telefonen til 8.500 kroner.

Mye utstyr og topp moderne teknikk og høyt sikkerhetsnivå til tross greier ikke X-Type Executive å imponere. Motoren og kjøreopplevelsen er der, og liker du den tradisjonelle Jaguar-looken er den så absolutt der. Men det er for mange ting som ikke stemmer for å gi den rette luksuriøse kvalitetsfølelsen vi forventer i en bil til 750.000 kroner. Ubalanserte hjul og paneler som ikke matcher er lite kledelig i denne prisklassen og konkurrentene er for mange. Neste måned skal vi kjøre X-Type 2.5 Sport mot Mondeo 2.5 og Rover 75 2.5. Det kan bli mer spennende enn vi hadde forutsett og Jaguar setter pris på.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer