img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Kia Rio 1.5 LS
BILTEST: Den har et eksotisk navn, men teknikken er langt fra eksotisk. Kia Rio er en bil for dem som først og fremst vil ha problemfri transport og har et nøkternt forhold til bilen.

Først publisert i BIL 10 - 2001.

Pris er et viktig argument for Kias nye stasjonsvogn. Sammenlignet med stasjonsvognene og kombikupeene i kompaktklassen er Rio et rimelig alternativ, mens den får stryk av for eksempel Skoda Fabia stasjonsvogn. Det kan være svært så aktuelt å sammenligne Rio med nettopp Fabia. De to er ikke rivaler bare når det gjelder pris, de er også nokså jevnstore.

Rio er ca 1 cm kortere, 3 cm bredere, 2 cm høyere og har 5 cm kortere akselavstand enn Fabia, og i forhold til Fabia med 75-hesters motor er Rio 100 kg lettere. Fra førerplassen gir Rio et rommelig inntrykk. Kupébredden foran er bra, takhøyden meget god, men er du lang er det verdt å merke seg at benplassen foran er beskjeden og avstanden fra pedaler til seterygg er bare 108 cm. Det er 5 cm mindre enn i Fabia og 3 cm mindre enn i Focus, Civic og 307.

Plassforholdene
I baksetet er det også benplassen som er begrensende. Takhøyden er god, og to voksne har god bredde. Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er det god plass til bena, men må du lengre bak med forsetene blir det trangt til bena. Med førersetet i bakerste posisjon er det ikke mer en 9,5 cm mellom forkant av baksetets sittepute og førersetets seterygg.

Bagasjerommet er ryddig og rommelig og tar 400 liter er mer enn kombikupéene i kompaktklassen, men det mangler likevel 26 liter på å være på Fabia-nivå. Igjen er det lengden som mangler. Rios bagasjerom er 6 cm kortere en Fabias.

Rios bakseterygg er delt 60/40 og legges oppå sitteputen. Du får derfor ikke et helt slett bagasjeromgulv når seteryggen legges ned. Gardin over bagasjerommet er standard. Høyden under gardinen er 41,5 cm, mens høyden opp til kanten av seteryggen er 49 cm. Bakluken skråner ganske kraftig og bagasjerommets lengde i takhøyde er 30 cm kortere enn ved gulvet. Dette er verdt å merke seg hvis en skal ha inn store kolli. Bakluken har et kraftig innvendig håndtak og baklukelåsen låses og åpnes med resten av sentrallåssystemet.

Rio har en ryddig og oversiktlig førerplass. Instrumentene er lettleste og består av turteller, speedometer, tankmåler og kjølevannstemperaturmåler, pluss de vanlige varsellampene. Alle betjeningshendler og brytere er logisk og praktisk plassert. Klimaanlegg er standard og betjenes med tre ratt nede på midtkonsollen på dashbordet. Over er det satt av plass til radioen. Med minimalt ekstrautstyr er det også minimalt antall brytere. Stort ryddigere enn dette kan du ikke forvente å finne det i en 2002-modell. Fire koppholdere er et pluss, men vi savner litt flere store rom til å legge ting og tang i.

Skinnstrukket ratt og gearspakkule er standard i 1,5 LS. Rattet kan justeres i høyden, og førersetets sittepute har justering av vinkelen ved at for- og bakkant av sitteputen har separat høyderegulering. Rio har en god kjørestilling. Avstand til ratt, pedaler og venstrefotens fothviler er godt avstemt. Førersetet gir god sidestøtte, og du kan selv regulere hvor kraftig du vil ha lårstøtten. Korsryggstøtten kan derimot bli bedre.

Også dem som sitter bak sitter behagelig med unntak av den som eventuelt må sitte på midtplassen, men det er et vanlig fenomen. Baksetet har tre hodestøtter, men midtplassen er tilgodesett med bare et topunkts sikkerhetsbelte.

Begrensede kjøreegenskaper
Rio er tung på rattet og har ganske markert selvoppretting. Sammen med et noe trangt og upresist gearskift, oppleves den derfor som tung å kjøre. Den gir ikke noe moderne preg. Kia har valgt enkle hjuloppheng. Opphengene foran virker spinkle og forklarer nok en del av svakhetene når det gjelder kjøreegenskaper.

Styringen er tung og upresis og styreresponsen er svak. I unnamanøveren krever Rio store rattutslag for å henge med. Den starter med understyring, denne går så over til overstyring og sammen med ganske store karosseribevegelsene gjør dette at bilen i kritiske manøvre føles mer dramatisk enn nødvendig. Også ved litt pågående svingkjøring svarer den tidlig med å understyre, men så lenge du da ikke hiver på bremsene, er den konsekvent understyrende og oppleves som ufarlig.

De store ujevnhetene takles behagelig og duvende, men stabiliteten i sving er ikke blant de beste. Små og skarpe ujevnheter har Rio problemer med. Det slår kraftig i hjulopphengene, og i kombinasjon med sving greier den ikke å holde kursen. Bremsene tar godt og bremsefølelsen er god. ABSen fungerer uproblematisk, men 31,5 meter bremselengde er litt i overkant.

Svak komfort
Fjæringskomforten på dårlig vei er begrenset. Det virker som støtdemperne er litt i strammeste laget. På små og skarpe ujevnheter slår og rister det ganske mye. Enkelte store ujevnheter byr også på problemer – fjæringsveien er av og til litt for kort

På god vei fungerer fjæringen godt og Rio gir et tyngre og mer robust inntrykk enn vi normalt venter fra koreanske og japanske biler. Den gir dessuten inntrykk av å være godt sammenskrudd. Selv på grusvei med vaskebrett, noe den overhodet ikke liker og som rister skikkelig ubehagelig, er det ikke tendenser til skrangling og knirking fra karosseri eller interiør.

Lyder er det ellers nok av. Selv om 1,5-literen har fått en plastdeksel med støydempende isolasjon under, er det mye motorstøy. 80 dBA under akselerasjon er, etter det jeg kan huske, rekord. I lave hastigheter er det mest transmisjonsstøy og støy ved gearskift som høres. På kortere turer reagerer en ikke på støynivået, men fra 80 km/t er motorstøyen så hørbar at den oppleves som slitsom på langkjøring. Støynivået fra hjulene er høyt, men støybildet er behagelig på kortere turer. I likhet med motorstøyen blir også hjulstøyen irriterende når du utsettes for den over lengre tid.

Nøysom 1,5-liter
1,5-literen gir Rio brukbare prestasjoner. Med 0 til 100 km/t på 12,5 sekunder oppleves den ikke som noen sinke. Akselerasjonen i fart er heller ikke dårlig, men den imponerer ikke. Trekkraften i femtegearet er ikke bedre enn at du må ned i fjerde i bakkene, spesielt hvis du har lastet tungt. Har du klimaanlegget i drift vil du merke at motoren trekker ujevnt. I enkelte bakker kan du spare nok energi til at du slipper å legge i fjerde bare ved å slå av klimaanlegget.

Motoren er litt rå i gangen, noe en merker spesielt godt ved saktegående køkjøring. Det er vanskelig å dosere ut gassen jevnt, og det er nesten umulig å unngå ubehagelige rykk. Også ved jevn kjøring går motoren ujevnt. Dette skyldes ikke bare motorstyringsprogrammet, men også at klimaanlegget stjeler mye effekt. I motbakker, hvor det er helt på grensen til at motoren drar opp i femtegear, kan du komme opp ved å slå av klimaanlegget.

Med et snittforbruk for hele testperioden på 0,75 l/mil, er vi godt fornøyd med forbruket. På en testtur med god fart, frisk kjøring i stigningene og uten tanke på lavt forbruk, landet forbruket på 0,62 l/mil, noe som er meget bra. Bensinfyllingene krever for øvrig litt ekstra oppmerksomhet. Når tanken er full spruter nemlig bensinen ut. Dette er en lite god løsning som Kia brude rette på, og du bør helst avslutte fyllingen før pistolen kobler ut automatisk.

Godt utstyrt
Rio LS er ikke en avansert bil utstyrsmessig heller. Det er nøkternheten som står i fokus, likevel har den et akseptabelt utstyrsnivå. Vi savner bare sidekollisjonsputer, lyktespylere og stabilitetskontroll for å komme på et moderne nivå.

Nå er det ikke sikkert at 1,5 LS blir bestselgeren i Rio-programmet, kanskje heller ikke 1.3 LS som har 75-hesters motor og bare mangler skinnratt, skinn gearspakkule og takrailer for å matche 1,5-literen utstyrsmessig og som koster 15.000 kroner mindre. Nei, det er svært sannsynlig at 1.3 RS blir bestselgeren. Her får du den samme grunnpakken, men må si farvel til blant annet klimaanlegg, matalikk lakk, oppvarmede forseter (1.850 kroner som tilleggsutstyr), elektriske vindusheiser og elektrisk styrte og oppvarmede speil, høydejustering av ratt og førersete, turteller og 14-tommers hjul for å få prisen presset ned til 149.900 kroner.

Kia-importøren har lagt seg på en nøktern linje, og foruten kombikupéene i kompaktklassen og Skoda Fabia, ser de på bruktbiler mellom 150.000 og 200.000 kroner som Rios mest aktuelle konkurrenter. Det er nok like greit. Når det gjelder kjøreegenskaper og komfort ligger den på et nivå som ligger betydelig under de nyeste bilene i kompaktklassen. Når det gjelder driftssikkerhet har Kia derimot ikke noe å skamme seg over. Dette er en bil for dem som er ute etter et praktisk transportredskap. Den store kjøreopplevelsen finner du ikke i en Rio.

- Tekniske data for testbilen


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer