img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audi A6 2.5 TDi
BILTEST: A6 2.5 V6 turbodiesel med Multitronic gearkasse er en førsteklasses milsluker og fraktet redaktøren i komfort til Frankfurt og tilbake.

Først publisert i BIL 11 - 2001.

Den oransje spiralen i turtelleren gløder noen få sekunder før motoren er startklar. Jeg vrir tenningsnøkkelen et knepp til og sekseren fyrer og legger seg med en gang på en jevn og rolig, men hørbar tomgang. Dieselens knakking virker fjern, men er høyst tilstedeværende. Jeg setter gearvelgeren i Drive og triller ut av parkeringsplassen. Turtallet øker fra 800 til 1200 o/min, og motorlyden avtar litt, men du er fortsatt ikke i tvil om at det er en dieselmotor under panseret.

Regnet øste ned, og Frankenberg hadde ennå ikke våknet skikkelig da vi lastet inn i bilen og satte kursen nordover. Det er langt fra sommertemperatur og klimaanlegget jobber ivrig for å oppnå behagelig kupetemperatur og duggfrie sideruter. Dieselmotorer er vanligvis gjerrige når det gjelde å avgi varme. Det er denne også. Derfor er det montert en elektrisk tilleggsvarmer som har til hovedoppgave å hjelpe til før motoren oppnår arbeidstemperatur. Varmeapparatet avgir derfor varme relativt raskt, og sammen med setevarmerne blir det raskt lunt og varmt. Jeg lar elektronikken ta seg av gearvalget og turtellernåla ligger på 1500 o/min, mens kursen settes for Kassel og autobahn. Når hastigheten øker blir også dieselbrummingen borte, og i området 80 til 100 km/t er motorlyden behagelig selv om den fortsatt er hørbar. Gearkassen velger en lang utveksling, noe som vises på dieselforbruket. Fra vi startet fra Oslo er snittforbruket 0,74 l/mil. Svært bra. Selv om det ikke gikk spesielt fort gjennom Sverige og Danmark, var motorveikjøringen ned til Frankfurt krevende med blant annet et par timer nesten stillestående kø, men også lange strekninger hvor speedometernåla lå som limt på 180-merket.

Kraften i V-sekseren er det ikke noe i veien med. 310 Nm gir brutal trekkraft, og noe turboforsinkelse er det ikke snakk om. Turboen med variabel turbingeometri sørger for en jevn dreiemoment- og effektutvikling. Sammen med Multitronic-gearingen utnyttes dreiemomentet maksimalt. Multitronic har i utgangspunktet en trinnløs variabel utveksling, noe du merker spesielt godt under akselerasjon fra stillestående. Legger du gasspedalen mot gulvet, går turtallet raskt opp til 4000 for å bli stående der, mens hastigheten fortsetter å øke. Inntrykket av akselerasjon er ikke imponerende – det er nemlig lett å bli lurt av det konstante turtallet.

Akselerasjonsvillig
Vi kjørte gjentatte målinger fra 0 til 100 km/t med 8,6 sekunder som raskeste, og 9 sekunder som snitt, Det er 0,7 sekunder raskere enn fabrikkens tall. Også ved akselerasjon i fart reagerer gearkassen lynraskt. A6 2.5 TDI er for eksempel like rask som en Jaguar X Type 3.0 fra 40 og 70 til 100 km/t. Elektronikken reagerer raskt på gasspedalens bevegelser, men vil du ha enda raskere respons og helst ligge litt foran, kan du enten sjalte manuelt med gearspaken, eller bruke knappene på dashbordet. Raskere enn denne gearkassen er det få kasser som reagerer.

Sjalter du manuelt kan du velge mellom seks trinn. Det er akkurat passe, for dieselmotoren har et relativt smalt turtallsområde. Turtelleren er rødmerket allerede fra 4500 o/min. Også når sjaltingen skjer automatisk vil gearkassen følge inndelingen i trinn, men når den har funnet det gunstigste utgangspunktet vil den regulere utvekslingen gradvis. Tar du en kickdown i ca 70 km/t, vil gearkassen legge inn tredjegear og ca 3000 o/min. Turtallet vil stige rolig, roligere enn akselerasjonen, til ca 4000 og blir så liggende der til du slipper gassen. Multitronic har ingen momentomvandler, men har en hydraulisk flerplateclutch som ligger i oljebad. Oljen kjøler clutchen og tillater blant annet mer sluring ved igangsetting enn en vanlig tørrplateclutch. Elektronikken vil ut fra måten du starter på velge hvordan clutchen skal brukes. Den kan enten kobles inn som ved en vanlig start, eller den kan også brukes til krypstart ved for eksempel start i bakker.

Det eneste som oppleves som litt uvant med Multitronic, er at det ved igangsetting tar litt lang tid fra du trår på gasspedalen til bilen begynner å akselerere skikkelig. Før du er blitt vant til denne forsinkelsen er det lett å være litt for brutal med gasspedalen slik at akselerasjonen blir vel brutal når den først kommer. Men dette er mye en tilvenningssak, og ikke noe tungt minus. I det store og hele er nemlig dette et mer effektivt gearsystem enn en tradisjonell automatkasse, og komforten er også førsteklasses.

Audien tygger autobahnmilene behagelig effektivt, og med 1000 km mellom hver gang en må innom en bensinstasjon, kan etappene bli lange. Komforten er førsteklasses. Skinnsetene gir god støtte og har passe hard stopp. Interiøret er lyst og tiltalende og førerplassen er praktisk og oversiktlig. Du har alt innen rekkevidde og alle hendler og brytere har logisk betjening.

Masse plass
Plass er heller ikke mangelvare. Takhøyden foran er gedigen, og fullt ut tilstrekkelig også bak. Benplass er heller ikke mangelvare. Selv om tre voksne sitter trangt i baksetet, er det fullt ut akseptable plassforhold. Bagasjerommet rommer hele 551 liter og med en lengde på 118 cm er det faktisk så langt at det kan være vanskelig å nå tak i ting som ligger helt foran. Stor baklukeåpning gjør inn- og utlasting til en enkel operasjon, og delt, nedfellbar bakseterygg gir god fleksibilitet.

Med en 2,5-liters V6 diesel under panseret er dette en tung bil. På de små veiene frem til autobahn avslører den seg ikke som utpreget sportslig i karakteren, men kjøreegenskapene er trygge. De store ujevnhetene takles svært behagelig. Det slår litt på de mindre og skarpe ujevnhetene, men uten at det på noen måte oppleves som ubehagelig. Støydempingen mot veien er god, og brostenbelegging takles også behagelig.

Styringen er presis og servotronic, hastighetsavhengig servo sørger for godt balansert styring ved både parkeringshastighet og på motorveien. Bremsene imponerer, og 27 meter bremsestrekning fra 80 km/t er godkjent.

Rå kraft
Ute på motorveien kobles cruisekontrollen inn og styringsprogrammet for motor og gearkasse får vist hva det er god for. Speedometeret er låst til ønsket hastighet enten det går opp eller ned bakke. Multitronic-kassen gir motorbrems utfor bakkene, mens det kraftige dreiemomentet og gearkassen samarbeider perfekt i stigningene. 180 km/t på speedometeret i bakkene ved Kassel gikk lett på vei sydover. Med cruisekontrollen inne tar den bakkene med imponerende kraft nå også.

I små porsjoner er ikke motorlyden påtrengende, men avslutter du en lang dags kjøring med å stange i kø, kan dieselens maling på tomgang oppleves som gjennomtrengende og slitsom. På vei til Frankfurt var det nettopp dette vi opplevde, og jeg må innrømme at jeg benyttet hver anledning til å stenge av motoren når køen sto stille.

På vei over Fyn kommer mørket krypende og Xenon-lyktene får vist hva de er gode for. Med Xenon for både nær- og fjernlys har vi et fantastisk lys. Nærlysene gir et bredt og jevnt opplyst område rett foran bilen, mens fjernlysene har en bred og kraftig lyskjegle som rekker fantastisk langt. Bedre lys enn dette har jeg aldri opplevd fra originallykter, og Xenonlyktene er verdt prisen; 7.600 kroner er ikke noen ublu pris i denne sammenhengen.

A6 har et høyt utstyrsnivå, men skinninteriøret til 18.520 kroner, tredekor til 4.950 kroner, 5-ekede lettmetallfelger til 8.300 kroner, cruisekontroll til 5.150 kroner og kjørekomputeren til 3.330 kroner, bidrar til å dra opp prisen. Ettersom lettmetallfelger er standard, er ikke de 8.300 kronene til de 5-ekede felgene strengt tatt nødvendige. For komforten skyld kan jeg også greie meg godt uten skinninteriøret.

Multitronic-gearkassen i kombinasjon med multifunksjonsrattet og cruisekontrollen og Xenon hovedlys ville jeg derimot ikke vært foruten i denne bilen. Dieselmotorens smale turtallsregister utnyttes mer effektivt med Multitronic enn med manuell gearkasse. Multitronic gir en mer direkte kontakt med motoren enn en tradisjonell hydraulisk automatkasse.

A6 2.5 TDi er en typisk langtursbil. Etter å ha tanket i syd-Sverige viser kjørekomputeren at beregnet distanse til neste fylling er 1150 km forutsatt samme hastighet og kjøremåte som den vi har holdt de siste kilometrene før tanking. Det holder, det. Da vi parkerer i Oslo er det fortsatt nok drivstoff igjen til å kjøre til Trondheim. Men nok får være nok!

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer